Öppen boxfront eller inte?

Sv: Öppen boxfront eller inte?

Jag har en gång varit med om en häst som försökt ta sig ut överboxväggen och det var inte trevligt då den blev hängade över dörren.efter den händelsen har jag alltid mitt boxfönster stängt åt min häst för den händelsen vill jag inte uppleva igen.Jag har även nästan själv blivit träffad av en häst som sparkat ut genom boxföstret.
Jag skulle rekomendera att man skaffar boxfronter som man har möjlighet att stänga igen vid behov.

Vi har boxdörrar med öppen överdel, boxarna känns rymligare och hemtrevligare!
Stallet är bara 4 boxar stort, så det är inte direkt någon stallgång att prata om.. dock brukar en av hästarna stå och prata med hästen på skötselplatsen brevid hennes box hela tiden;)

I stallet där jag har min häst är det öppningar i alla boxar, vilket både vi och kanske framförallt hästarna tycker är jättetrevligt och det är något jag absolut ska ha i mitt framtida stall!
i alla boxar (utom en) är det "utskuret" som ett U i gallret, det går alltså inte att stänga för denna öppningen. I en box (den som är vid skötselplatsen) är det ett sånt galler som man kan stänga för. självklart bra att man kan stänga, men detta gallret skramlar tyvärr ganska mkt. jag TROR att all inredning är från myrby.

visst kan det va nån häst som kan va lite sur när man går förbi med en annan häst, men jag upplever det inte som nåt problem. i så fall brukar jag gå före hästen jag leder o lyfta handen mot hästen i boxen så den tar in huvudet så blir det inget tjafs eller sura miner.

Kl

Jag skall ha öppna fronter i mitt stall, möjligtvis med lite högre boxvägg så att möjligheten att hoppa känns obefintlig.

Mitt ena sto som står i en ca 10 kvm stor box (inte mitt stall), hon är 2 i år och har stor och någon okontrollerad kropp. Hennes box är definitivt för liten med galler även om hon "bara" är ca 1,60 hög.

Vi har byggt våra boxar med öppen front, har en bred stallgång och hästarna äter nästan jämt när dom är inne så inte finns dte några störande hästhuvuden här inte.

Tycker bättre om öppna boxar där hästarna kan nå varann och känna sig lite friare. Våra hästar trivs betydligt bättre i nuvarande boxar än i de "stängda" boxarna vi hade i inackorderingsstallet för 5år sedan.

Hej, vi har byggt eget stall där vi har öppet överallt... Hästarna stormtrivs med det och kan ju stå och "prata" med varandra på kvällar och nätter. Nu är våra hästar väldigt trygga och känner varandra väl och jag kan tänka mig att vår lösning skulle kunna vara helt otänkbar för någon annan men vi tycker att det är otroligt lugnt och harmoniskt i stallet... Har heller ej upplevt att dom är i vägen med sina huvuden...

Lycka till med vad du än väljer. :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Vi har egen gjorda boxa och öppen front.
Tycker det är mysigt och hästarna trivs med det.

Väggarna emelan boxana är inte direkt högre heller så de kan även hälsa på varann där.

Har även hingstar står bredvid varandra med öppen front och det fungera kanon.

Jag gillar det. Skulle jag bygga helt nytt så skulle det bli så då med.

Jag har öppen boxfront på boxarna i stallet och det har aldrig varit något problem. Den beror kanske på hur bred stallgång du har också. Är den rejält bred behöver inte hästarna komma för nära och vara ivägen för hästar på gången tex. Ett alternativ är ju skjutluckor eller andra möjligheter att stänga om det skulle behövas.
Mitt stall är litet, bara 3 boxar. I ett större stall kan det vara viktigare att kunna stänga till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka