Opereras som gravid?

Tillvtolv

Trådstartare
Någon här som opererats som gravid eller har erfarenhet av det från någon annan sida?

Är i v 7 och fick nyss veta att jag har en stor (!) cysta på ena äggstocken som kommer att behövas tas bort med troligen titthålskirurgi. Livrädd både för själva operationen som sådan (får panik i sådana situationer) och ffa att det ska skada embryot/fostret/barnet. Var lite i upplösningstillstånd när jag var hoss läkaren så kunde inte ta in och fråga så mycket. Men frågor snurrar ju som om det görs med generell narkos eller ryggbedövning? Vilken graviditetsvecka det är säkrast för bebisen? är det säkrare lite senare kan jag stå ut med smärtan i några veckor sålänge jag vet att jag inte kommer dö liksom. Men ska tillbaka på ett besök till veckan och antar att jag kan fråga bättre då :)

Tar de ens bort cystor under en graviditet? Det gjorde de inte på mig utan de höll koll och den togs bort först när barnet var nio månader gammal (för att jag inte ville riskera amningen). Hur stor är cystan?

Beror kanske på vad det är för cysta (denna troligt dermoid och lite större än en biljardboll) och vilka problem man får? Min vrider sig själv och även äggstocken när jag rör mig mycket så att jag får rejält ont. Sjukskriven då det ej går att arbeta.
Hade gärna väntat till efter bebisen är född om jag ej riskerar mig eller bebis, smärtan går att stå ut med om jag får fortsatt sjukskrivning och det ej blir värre.
Tar de ens bort cystor under en graviditet? Det gjorde de inte på mig utan de höll koll och den togs bort först när barnet var nio månader gammal (för att jag inte ville riskera amningen). Hur stor är cystan?

Jag blev opererad när jag var i v 15 är i v 29 nu. Visserligen för gallsten så det ligger ju längre upp, men dem gick in via titthål vid naveln och ute på sidan. Till mig sa dem att det nästan alltid är bättre att operera så tidigt som möjligt när bebis ff är liten och inte tar så mycket plats. Allt gick jättebra och jag fick en extra koll av bebis sen för att stilla min oro.

Skriv upp alla frågor du har och prata med läkaren, eller ta med sig någon som kan fråga åt dig och som kan komma ihåg svaren om du känner dig osäker. Lycka till!

Jag blev opererad när jag var i v 15 är i v 29 nu. Visserligen för gallsten så det ligger ju längre upp, men dem gick in via titthål vid naveln och ute på sidan. Till mig sa dem att det nästan alltid är bättre att operera så tidigt som möjligt när bebis ff är liten och inte tar så mycket plats. Allt gick jättebra och jag fick en extra koll av bebis sen för att stilla min oro.

Skriv upp alla frågor du har och prata med läkaren, eller ta med sig någon som kan fråga åt dig och som kan komma ihåg svaren om du känner dig osäker. Lycka till!

Tack för svaret, skönt att höra om andra som opererats. Var du helt sövd? Hade du ont efteråt?

Googlat och hittat en artikel från läkartidningen att man helst opererar i början av 2:a trimestern så har några långa veckor kvar isåfall. Hoppas de ringer idag och ger mig en tid för återbesök så jag får möjlighet att fråga lite mer.

Tack för svaret, skönt att höra om andra som opererats. Var du helt sövd? Hade du ont efteråt?

Googlat och hittat en artikel från läkartidningen att man helst opererar i början av 2:a trimestern så har några långa veckor kvar isåfall. Hoppas de ringer idag och ger mig en tid för återbesök så jag får möjlighet att fråga lite mer.
Japp helt borta och när jag vaknade så fick jag ont som faeen. Det var gasen dem använde som gör ont när den vill ut. Men dem pumpade mig med smärtstillande och när dem inte fick ge mig mer så använde jag värmekuddar. Men ett hett tips, om du lider av gravidtäppa eller förkylning stoppa mer din egen nässpray för den är rätt så ovilliga att fixa sånt, iaf i Helsingborg.

Hade samma diagnos men inga besvär trots att cystorna var ganska stora. Jag opererades efter förlossningen när bebisen var ca 3 månader gammal. Det gick bra.

En bekant till mig opererade bort en (stor!) cysta på äggstocken i 5 månaden eller något sådant. Det gick jättebra :) Det blev dock akut, de trodde först att det var en blindtarmsinflammation eller dylikt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej.. just nu tusen frågor som cirkulerar i mitt huvud. Varnar för långt inlägg men hoppas att någon som har gått igenom detta orkar...
2
Svar
20
· Visningar
6 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka