Opererade i kotorna fråga..

Scilla

Trådstartare
Ni som fått era hästar opererade i/vid kotorna hur har dessa känts i benen efteråt?

Har de varit galliga, varma, öm etc?

Själv är jag jättenoga med att känna igenom min häst ben nu efter operationen dels för att jag är nojjig då jag för några år sedan fick ta bort en häst som fick komplikationer efter en helt vanlig tuppkams sprutning. De lyckades sputa in bakterier i kotan så hela kotan blev förstörd/uppäten av bakterier detta skedde på bara någon dag efter tuppkammen.

Min häst är lite varm i kotorna (iofs står han med fleeclindor på hela dygnet) lite gallig är han också men det är svårt att avgöra om det är mycket eller lite för att vara så kort tid efter operationen (ca3 1/2 vecka sedan).

Dv har varit ute och plockat stygn och då fick jag det bedömt av bägge veterinärerna och de tyckte det så väldigt fint ut men mitt förtroende för DV är inte det bästa.

Sv: Opererade i kotorna fråga..

Direkt efter op lite galligt, vid stygntagning efter 14 dagar minimalt gallig. Efter fått komma ut och röra på sig ordentlligt igen inte minsta gallighet. Genomgick artroskopi (titthålskirurgi) och tog bort ett fragment.

Har ju haft en oppad i en has och en i ett knä med. Haskillen var varm och gallig längre tid efter operationen men var helt ren efter några månader. Hon med knäet (framknä) var varm och gallig längre efter hon med. (Där hjälpte dock inte op ska tilläggas, det var dock en senskida och sena de gick in och oppade då, och gjorde inget i leden)

En fråga..

Gjorde de bara ett titthål eller två vid arteskopin?

Min har två hål där de gått in på vadera sida av kotan.

Åhhh varför ska jag vara så nojjig för...

Vi ska till ATG den 5 feb för återbesök och nu börjar jag fundera på hur kul det ska bli att lasta en häst som har haft boxvila så länge :crazy:

En fråga..

Gjorde de bara ett titthål eller två vid arteskopin?

Min har två hål där de gått in på vadera sida av kotan.

Åhhh varför ska jag vara så nojjig för...

Vi ska till ATG den 5 feb för återbesök och nu börjar jag fundera på hur kul det ska bli att lasta en häst som har haft boxvila så länge :crazy:

Två hål, alla ggr. En för kameran, ett för operationsinstrumentet. Kommer inte riktigt ihåg var de satt just på kothästen. Knähästen hade de i lod ca 2 cm mellan varandra. Hashästen minns jag inte heller hur de satt men kan kolla på bilder om du är intresserad.

Men det krävs alltså alltid två hål om man ska göra annat än att titta. Ett för kameran för att se något, och ska de göra något så ett för instrumenten.

Håller tummarna det går bra på ÅB. Mina har aldrig varit problem att lasta 'bara' för de stått på box, ens de som blivit mer än lovligt tossiga på box, så det går säkert utmärkt *pepp*

Ni som fått era hästar opererade i/vid kotorna hur har dessa känts i benen efteråt?

Har de varit galliga, varma, öm etc?

Själv är jag jättenoga med att känna igenom min häst ben nu efter operationen dels för att jag är nojjig då jag för några år sedan fick ta bort en häst som fick komplikationer efter en helt vanlig tuppkams sprutning. De lyckades sputa in bakterier i kotan så hela kotan blev förstörd/uppäten av bakterier detta skedde på bara någon dag efter tuppkammen.

Min häst är lite varm i kotorna (iofs står han med fleeclindor på hela dygnet) lite gallig är han också men det är svårt att avgöra om det är mycket eller lite för att vara så kort tid efter operationen (ca3 1/2 vecka sedan).

Dv har varit ute och plockat stygn och då fick jag det bedömt av bägge veterinärerna och de tyckte det så väldigt fint ut men mitt förtroende för DV är inte det bästa.

Det beror helt på vilken typ av operation som har utförts och vilken skada som har opererats. Typ var i kotan satt skadan,hur stor va skadan, hur länge hade skadan suttit där innan den upptäcktes,hade den skadan även orsakat secundära förslitningsskador i själva kotan.

Kan du ge en lite mer utförlig beskrivning så kanske det finns några som kan komma med erfarna tips.

Han är opererad för kotsenbensfrakturer

Han har inga skador på brosket
Skada har funnits där länge, troligvis hände den när han var föl.

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 453
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka