Operera eller inte?

Sv: Operera eller inte?

Stoppard skrev:
Man gör inte biopsier på juvertumörer för att de godartade med tiden kan bli elakartade och då är det bättre att göra en lumpektomi (bara ta bort knölen) och utifrån svaret besluta om ytterligare operation.

Väntar man på att en tumör ska börja växa, så finns risken att den redan har hunnit sprida sig.

Jag kan förstå att en radikal masektomi, där man tar bort en hel juverrad är smärtsamt, men det finns smärtstillande som kan hjälpa mot detta. Det är heller inte jätteofta man gör så radikal operation, utan gör det stegvis.

Detta stämmer med den info jag fått av mina veterinärer.
Min ena gammeltik fick juvertumörer (små), vi valde att inte operera henne. Hon blev 15 år gammal och var pigg till sista dagen.

JennyD skrev:
Juvertumörer hos katt är nästan alltid elakartade, det är därför man rutinmässigt röntgar lungor på katt innan operation (de metastaserar dit). Så är inte fallet hos hund, be dem istället skicka in ett PAD-prov för analys när du opererar, och om det är elakt vet du att du inte skall operera nästa gång tumörerna dyker upp. Då får hon gå till hundhimlen "utan" att ni behöver ha ångest då...:cry:

Jenny

Ungefär 50% av alla juvertumörer på hund är elakartade och en seriös veterinär röntgar alltid hundens lungor innan de beslutar sig för operation. Så det är inte specifikt för katt.

Sedan ser jag inte poängen i att avliva djuret så snart nya tumörer dyker upp "bara" för att tumörerna tidigare visat sig vara elakartade. Precis som du säger så är oftast dessa visserligen elakartade de med, men har djuret tidigare klarat operationen och tumörerna sitter i en juversektion/juversida som man tidigare inte varit inne och grävt i så ser jag ingen anledning till att inte plocka bort hela juversidan. Dessutom, väljer man att inte operera kan djuret mycket väl leva i flera år innan det får några som helst symptom. Min hund fick sin första elakartade tumör 2003. Tyvärr har inte operationerna varit lyckade och hon har några s.k sekundära tumörer i juverområdet (trots att hon inte har några juver kvar). Så här tre år senare så har hon ännu inte (peppar, peppar...) fått några metastaser i lungorna.

Avlivar tycker jag (min personliga och väl övervägda ståndpunkt) inte man gör förrän djurets lidande är större än de glädjeämnen som djuret finner i livet.

Oh nej oh nej! Jag menade inte alls så, men medger att det ser ut som så när man läser det! Detdär med att avliva menar jag inte när nästa tumör dyker upp, utan när och om det blir problem med tumör nummer två. Kanske att man får hjälp i ett beslut att inte operera när man vet att tumör nr. ett var elakartad.., vad vet jag...:crazy:. Dumt av mig att sväva iväg i lite ogrundade funderingar...:o

Själv är jag alltid för operation (på hund), spelar ingen roll vilken typ av tumör. Jag vill inte ens skicka provet efter operationen. Bättre att leva i ovisshet. Det jag är emot är alla dessa tikar som går runt med krånglande, växande tumörer för att djurägarna tror att det är snällare mot tiken att inte operera... Jag anser att det inte är det så länge kirurgen är van operatör och tiken får bra smärtlindring!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 964
Senast: Zazu
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i...
Svar
5
· Visningar
2 095
Senast: Migo
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 826
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?