Operera eller inte? (långt..)

Sv: Operera eller inte? (långt..)

Nu är ju tant Zala dock redan elva, och "flera friska år" är kanske inte att räkna med när man ser hur gamla hennes släktingar blev, även om man skulle operera nu.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Jag tog bort nyligen på vår 10-åring. Hon är pigg och glad och känns inte gammal, så det kändes självklart. Hade hon varit allmänt skröpplig hade jag låtit bli tror jag.
Helt problemfritt efteråt, läckte kiss första timmarna dock vilket hon tyckte var mycket jobbigt. men helt klart värt det, nu slipper dessutom JAG vara konstant orolig.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Å andra sidan riskerar en elakartad tumör att sprida sig i kroppen vilket kan orsaka problem
och att hunden måste avlivas medan en operation i ett tidigt skede kan förhindra en spridning av tumören och alltså ge hunden flera friska år :)
....

håller med fullständigt, men det KAN ju lika gärna vara så att man söver hunden, plockar bort förändringar som visar sig vara godartade och hunden sedan drabbas av tracheomalaci (stavningen där? ser fel ut :) ), måste kortisonbehandlas, får diabetes och sen ger njurarna upp (visst är jag optimistisk! :D )
precis som du säger, ingen av oss är spåmän/-kvinnor. jag kommenterar bara utifrån mina egna tankar om situationen
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Jag ser ingen anledning till att fina zala inte skulle ha flera friska år framför sig då hon som sagt är superpigg och kry för övrigt utan några andra större problem.
Personligen tycker jag att en så liten operation som att ta bort några nybildningar i huden och som kan ge hunden 2 år till att leva absolut är indicerat, även på en pigg och för övrigt frisk 11-åring. Det är varken en operation med lång läkningstid eller stor smärta (beror naturligtvis på exakt var tumören sitter men jag tänker nu på den som syns på bilden).
Hellre det än att hunden tex avlivas om 2 månader pga lungmetastaser.

Men det är som sagt upp till var och en och jag förstår att vissa inte tänker som jag :) Det är ju också svårt att generalisera då man måste titta till individen.
 
Senast ändrad:
Sv: Operera eller inte? (långt..)

min egen uppfattning, baserad på de (självklart väldigt många) hundar som min uppfödare haft sövda och sedan fått tracheomalaci. dvs 3st. visst är det en otroligt stor grupp att basera en uppfattning på? :)
jag vet att jag inte är speciellt insatt i ämnet, och eftersom jag, än så länge, inte behövt fundera så mycket på det så ligger min åsikt där den ligger. kommer ganska säkert att få omvärdera och eventuellt ändra denna om jag själv hamnar i läget, men, som sagt, jag uttalar mig om min åsikt just nu.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

TS, kanner med dig. Du o dina fina vackra flickor.

Det ar svart att veta vad man ska gora, sjalvklart. Den enda som kan fatta beslutet ar du. Nar jag borjade lasa traden var min forsta tanke "Nej, jag hade inte opererat..." men nu sitter jag har och funderar. Nu ar iofs vara gamla gubbar greyhounds eller greyhoundkorsningar, en 14 ar gammal o en 18 bast - stenalders! 18aringen har temporart fatt flytta till svarfar och springer och leker med hans fina flickor, en mkt forvanad svarfar upplyste oss om att han "Acts like a 2 yo!". Varan 14aring har borjat fa dalig syn... och honom kommer vi ta bort nar hans syn blir sa dalig att han inte langre kan leva ett liv som ar honom vardigt. Inte opererbart.. i ovrigt en mkt frisk och sund hund... hade det varit opererbart sa hade vi gjort det. Val medvetna om riskerna vid operation samt hans alder!

Din fina flicka ar, sa vitt jag vet, i ovrigt halsan sjalv.. och visst ar det alltid krangel efter en operation och inga garantier.. hon har haft ett kalasliv med dig, en superb agare. Jag hade opererat. Tagit risken med sovning och kranglet med lakningen.. ingen vet om vara fina finns i overmorgon, ingen vet om de lever 5 ar till.

Kram pa dig
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Vad är det för ras? :)

Tracheomalaci efter sövning är inget vanligt förekommande, särskilt inte bland vinthundar som TS har då de inte heller har rasbundna problem med luftvägarna.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

*KL*

Tack för alla svar! :) Jag läser alla och grubblar vidare..

Nu har ju min unga dåre lyckats gå och bli skadad i tassen också, och att ha två vilohundar hemma vet jag inte om jag orkar med i nuläget :o (Skrattretande nog är det Zala som är jobbigast att hålla lugn.. Tack vare märgben till W så kan jag och Zala gå ut på några promenader iaf, men som hon far runt!)

Så fort jag får tillbaka lite energi så ska jag ta iväg Zala på seniorkoll och då kan jag ju passa på att fråga veterinären där vad de tror om hennes knölar. Visar seniorkollen att hon är så frisk och kry som jag hoppas att hon är så kanske man ska boka in en operationstid ändå...
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

en schipperke och två griffoner, minns dock inte om båda griffonerna var hennes.... och hon har haft fler hundar sövda av dessa raser, som inte fått bekymmer, men ska man måla fan på väggen ska man väl göra det ordentligt :D
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

låter som att du får det livat ett tag :)
jag hoppas seniorkollen går bra och att Zala får fortsätta vara med läääänge till (hon har något speciellt den där hunden, som tom förmedlas över internet :) )
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Jag tog bort nyligen på vår 10-åring. Hon är pigg och glad och känns inte gammal, så det kändes självklart. Hade hon varit allmänt skröpplig hade jag låtit bli tror jag.
Helt problemfritt efteråt, läckte kiss första timmarna dock vilket hon tyckte var mycket jobbigt. men helt klart värt det, nu slipper dessutom JAG vara konstant orolig.

...och en uppdatering.

Ny knöl tagits bort efter att vi konstaterat Cancer.
Jag är i tusen bitar, särskilt som det troligen kommer nya knölar.
Cellgifter är inget jag någonsin kommer ge en hund, så vi tar dag för dag.
Hon är annars pigg och glad, men något tröttare efter koppelvila och trista promenader.
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

kl

På en så pass gammal hund så hade jag inte opererat innan det behövdes för att de besvärar henne. Operationer "för säkerhets skull" är inget man gör på gamlingar i mitt tycke, inte generellt iaf.

Lycka till med vad du än beslutar dig för! :)
 
Sv: Operera eller inte? (långt..)

Det visade sig vara elakartade cancertumörer. Så med facit i hand är jag nöjd med beslutet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 084
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp