Operera eller avliva?

Peppery

Trådstartare
Snälla, hjälp mig att tänka! Har en tik på 11.5 år. Hon har nu fått livmodersinflammation och cystor i livmodern, hon har även 2 tumörer i juvret (förmodligen godartade) och något förhöjda levervärden som kan bero på inflammationen (eller något annat) Hur skulle ni göra, avliva eller operera? Operation skulle isf betalas själv, försäkring finns ej.

Hur tufft det än är så kan det vara dags att ge upp, krasst sett blir det få år för pengarna, vara en hel del tid som konvalescens. Dessutom inte orimligt med följdskador av tex medicinering.

Avundas dig inte! Den hårda sidan med att ha djur.

Snälla, hjälp mig att tänka! Har en tik på 11.5 år. Hon har nu fått livmodersinflammation och cystor i livmodern, hon har även 2 tumörer i juvret (förmodligen godartade) och något förhöjda levervärden som kan bero på inflammationen (eller något annat) Hur skulle ni göra, avliva eller operera? Operation skulle isf betalas själv, försäkring finns ej.

Ras? Skick i övrigt? En hund av ras/typ med förväntad livstid på 12-13 år hade fått vandra vidare, en pigg och frisk hund med förväntad livstid på kanske 15 eller mer hade jag fått fundera lite mer på.

Vår förra hund bestämde jag mig för att inte operera för dylikt efter 11 år. Som veterinären sade: hon kommer dö med cancer men inte nödvändigtvis av den.
Jag tycker ras och förväntad livslängd är en viktig parameter.

Pigg och frisk i övrigt, aldrig varit sjuk eller skadad tidigare i sitt liv. Blandras, av smäcker jaktvariant, storleksmässigt som en bordercollie kanske? Så vet inte förväntad livslängd. Ca 17 kg. Enligt veterinären god prognos på operationen, tumörerna kommer troligen sluta växa efter livmodern är borttagen eftersom det inte finns något hormonpåslag längre. Svårt att veta vad som kommer att hända med levervärden.

Om det vore min hund och den är pigg och frisk i övrigt skulle jag tagit chansen att operera. Hur stora är juvertumörerna? Ibland kan man "pilla ut" dom inifrån det andra operationssåret, så slipper man operera igen.

En elevhund kastrerades nyligen akut -vid 14 års ålder- och är superpigg igen en vecka efter ingreppet. En i övrigt frisk och pigg hund hade jag opererat.

Det är så svårt, om jag ändå visste att jag skulle få 2-3 år till med henne så skulle det ju vara värt 20000-: Men om jag bara får ett halvår till så är det ju mycket pengar.

Beror ju mycket på hur din ekonomiska situation ser ut. Har du gott om pengar finns ju möjligheten att operera. Är ekonomin mer ansträngd hade jag avlivat. Inte värt att sätta sig i ekonomisk knipa för, i bästa fall, ett par år extra med hunden. Låter kanske kallt men så tycker jag. Själv har jag mina hundar försäkrade för att slippa tänka ekonomiskt om de blir sjuka.

Beror ju mycket på hur din ekonomiska situation ser ut. Har du gott om pengar finns ju möjligheten att operera. Är ekonomin mer ansträngd hade jag avlivat. Inte värt att sätta sig i ekonomisk knipa för, i bästa fall, ett par år extra med hunden. Låter kanske kallt men så tycker jag. Själv har jag mina hundar försäkrade för att slippa tänka ekonomiskt om de blir sjuka.
Jo, självklart hade det varit bättre med försäkring men när jag flyttade hem till Sverige med hunden så var den för gammal för att något försäkringsbolag ville försäkra hunden.

Jag avundas dig inte ditt beslut, så jobbigt så snart efter den förra hunden. Om jag bara tänker rent sakligt hade jag nog låtit hunden få somna istället för att operera. Men det är svårt att bortse från känslorna när det handlar om en god vän. Låt oss säga att du kanske köper dig två år med operationen. Då är frågan, hur blir dessa år? Ganska troligt blir ett år bra och sen kommer det krämpor, kanske grå starr, försämrad hörsel, problem med tänder, gamla trötta ben så att livskvaliteten i själva verket kanske inte blir så hög.

Men det är lätt för mig att snacka. Min Z blev huggormsbiten och akut sjuk vid 11,5, nog sjutton behandlade jag honom istället för att ta bort, han mådde pyton i ett par veckor, samma som din kommer göra efter operationen. Tre månader senare diagnosticerades han med cancer och fick somna in, men vi fick en fin sista sommar som jag är glad för än idag.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat