Operera bort sadelstadsknuta

M

md5krist

Jag har tidigare skrivit trådar om min "knöliga" häst. Hon har en knöl på ryggen som är stor som en halv ärta ungefär. Den sitter illa till och pälsen har skavts bort på den. Nu börjar även skinnet bli lite skavt. Hon är inte det minsta öm och verkar inte vara störd av den, men fortsätter jag som tidigare lär hon väl bli det gissar jag.

Hon har liknande knölar lite varstans och har haft det i flera år, så teorin om proteinknölar faller ju också. Jag har baddat med alsolsprit, äppelcidervinäger mm men utan resultat.

Vid ett tillfälle när veterinären ändå var ute i stallet tittade han på den, men menade då att så länge hon inte har ont så spelar det ingen roll, men när den börjar ställa till besvär så kan man lägga ett snitt och ta bort den. Nu har ju som sagt även huden på den skavts lite, så nu är det väl dags att göra något.

Är det någon som gjort något liknande? Hur lång tid tar det innan det läker? Är det något som man ska lita på att hemmaveterinären sköter snyggt, eller är det kanske bättre att åka till klinik? Jag vill absolut inte att det ska bli något fult ärr och att det ska läka så snart som möjligt. Hästen tävlar ganska flitigt och jag vill inte att hon ska få ett längre uppehåll än nödvändigt.

Sv: Operera bort sadelstadsknuta

Min häst har ochså en knöl under sadeln som han har haft i 4 år. den blir lite mera skavd på sommaren. jag har alltid en gelpad under sadeln, har även sprutat den med kortison&pensillin.( av vet) då blev den genast mindre. har senaste året ridit med en ny sadel som är måttbeställd o väl tillpassad, det hjälpte ochså lite. men enligt vet så är den kronisk och han rynkar på näsan när jag frågade om att op bort den :crazy:

Nej, det är inte inkar. Det är några hårda smu kulor som sitter under skinnet och som det växer päls på (om den inte blivit bortskavd då :crazy: ).

Min hast har också haft sådana. Vissa har försvunnit, andra finns fortfarande kvar men är nu helt platta (dock utan päls)
Han har aldrig ömmat på ryggen, och vi vet inte vart knölarna kommer ifrån. Sadeln är kollad osv.
Veterinären tror att det är gamla hårsäcksinflamationer, och se har det blivit ärrvävnad runt.

Opererar man bort dem så kan man ju inte rida på ett tag, och risken finns att ärrvävnaden blir större och mer känslig än knutan.
Jag har ridit med fårskinnspad (närmast hästen), och klippt hål i schabraken så man slipper onödigt skav på knölen.
Har också masserat med gummi/massageborste, så nu är knölen platt.

ja precis, inkar kan se såna ut också.

fast det är svårt o säga när man ej sett hur det ser ut.

Min vet brukar spruta in kortison i bulurna istället. Han säger att det är väldigt effectivt! Sen ska man försöka hålla ryggen helt ren och byta schbrak hela tiden! :)

Jo, inkar kan väl i och för sig ha lite olika utseenden. Men jag tror inte att det är det, och veterinären som tittade på det var inne på att det var någon retning/inflammation i hårsäckarna.

Ni som fått sprutat med kortison, har knölarna minskat permanent då, eller har de kommit tillbaka efter ett tag?

Liknande trådar

Kropp & Själ För att inte sväva ut helt i tråden "jag duger inte" så kanske den här fråga är värd en egen tråd. Inte heller duger jag. Jag hade...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
22 700
Senast: tanten
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 801
Senast: Jerseyite
·
M
Hästvård En av våra hästar har knölar på ryggen bland annat. Det är små hårda knölar som inte är ömma. Nu i fällningstider har det blivit lite...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Whiskey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama