Operera bort inkar?

M

moonstone_lover

Hej , har en fjording som har inkar. En är ganska stor och sitter under magen 5-10 cm bakom sadelgjorden. Den blöder dagligen och är alltid sårig. Har haft ute vet för npågra månader sen som sa att jag skulle avvakta å se om de läkte lite nu när de är snö, annars va det bäst att operera i februari ungefär. Den är fortfarande lika stor och sårig. Har hört att det kan komma tillbaka ännu fler efter operation? Får man ut försäkringspengar för en sådan operation? Är det ngn som har erfarenhet av detta så är jag väldigt tacksam för svar ! :)

Sv: Operera bort inkar?

jag hade en häst som hade en på samma ställe som din . en billig variant . ta ett hårstrå från svansen eller ett par och virra det runt inken , byt och dra åt lite och lite varje dag så går den snart bort det gjorde min utan veterinär . den blöder och så men tvätta med koksalt och smörj med helosan .

detta funka för mig och kom aldrig mer , lycka till :p

Sv: Operera bort inkar?

En äkta ink (=sarcoid, det finns flera olika typer) försvinner med Xxterra-salva som du kan beställa via veterinär. Den är dyr, men väldigt effektiv. Initialt kan inken se värre ut när du behandlar men det är normalt. Det sker en inflammation och varbildning (=ansamling av vita blodkroppar=kroppens försvarsceller)under tumören och så småningom stöts tumören bort.
Kirurgiskt avlägsnande medför ofta att sarcoiden kommer tillbaka.

Men, det finns andra hudförändringar som ser exakt likadan ut som inkar (papillom, plattcellscarcinom, melanom och fibrom). Dessa har behandlats med varierande resultat.

Att provbehandla med Xxterra är ofarligt (även om det ser äckligt ut under själva behandlingen...) och om den försvinner var det en "äkta" ink och om inte så är det något annat.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
8 074
Hästvård Hej! Min lite äldre ponny har sedan ungefär ett år haft en rätt stor Ink vid frambenet. När den dök upp kontaktade vi veterinär o de var...
Svar
11
· Visningar
8 212
Senast: HannaZ
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 578
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka