Operera artros i stortåleden.

Emiro

Trådstartare
Jag har artros i båda stortålederna samt en lös benbit i den ena och ska snart opereras. Rehabiliteringen är 6 veckor per fot och jag ska göra en i taget. Är det någon här som vet eller kanske till och med har gjort samma operation och kan svara på hur pass "funktionshindrad" man är under dessa veckor?
Tänker mest på stall, in och utsläpp, ridning o.s.v

Inget svar men vill gärna veta, jag med. Jag misstänker att jag också har artros i ena stortåleden, men vill inte tro att det är så... Vilka är dina symptom?

Inget svar men vill gärna veta, jag med. Jag misstänker att jag också har artros i ena stortåleden, men vill inte tro att det är så... Vilka är dina symptom?
Förlåt att svaret dröjde lite, jag ville inte skriva på mobilen.
Det började med att jag hade svårt att "rulla över" när jag gick. Min sambo retades med mig för att jag gick på hälarna och inte kunde smyga. Efter ett tag fick jag ont om jag hade gått längre sträckor. Sen blev det gradvis värre. Nu gör det ont hela tiden och "klumpen" där stortån fäster vid foten är svullen. Är jag still en längre stund, till exempel när jag tittar på TV på kvällen och sen reser mig eller när jag kliver ur sängen på morgonen är jag blockhalt men det värmer ur hjälpligt när jag gått runt lite. Nu har jag nästan ingen rörlighet alls i tåleden. När jag inte längre klarade av tyngden av täcket på tån när jag skulle sova insåg jag att jag nog måste söka hjälp. :p

Ja, de ska fila ned pålagringarna och på så sätt få tillbaka rörligheten. Det kommer förmodligen komma tillbaka men doktorn tyckte att jag var för ung (40 år) för att steloperera.
Har du opererat än? Jag har det på samma jäkla ställe och börjar ruttna på det. Har haft det i typ två år och har bokat tid hos läkaren för jag vill ha en kortisonspruta. Är det något du har provat? 😊

Har du opererat än? Jag har det på samma jäkla ställe och börjar ruttna på det. Har haft det i typ två år och har bokat tid hos läkaren för jag vill ha en kortisonspruta. Är det något du har provat? 😊
Ja, båda fötterna är opererade och är mycket bättre. Tyvärr var artrosen mycket värre än vad som syndes på röntgen så så småningom kommer jag förmodligen att bli stelopererad ändå. Den sämsta foten känner jag av men den värker inte längre. Den bästa foten är nästintill symtomfri! Jag har inte provat kortisonsprutor. :)

Det är pålagringarna som gör att man har svårt att rulla över med foten. Ofta räcker det då att mejsla bort dem, s k cheilectomi. Då är man inte särskilt handikappad efteråt.
Om man behöver steloperera ska man inte belasta framfoten förrän det har läkt vilket tar ca 6 veckor. Det finns speciella "skor" man kan använda.
Cortisoninjektion kan dämpa ett ev inflammatoriskt inslag, men påverkar inget annat.

Det är pålagringarna som gör att man har svårt att rulla över med foten. Ofta räcker det då att mejsla bort dem, s k cheilectomi. Då är man inte särskilt handikappad efteråt.
Om man behöver steloperera ska man inte belasta framfoten förrän det har läkt vilket tar ca 6 veckor. Det finns speciella "skor" man kan använda.
Cortisoninjektion kan dämpa ett ev inflammatoriskt inslag, men påverkar inget annat.

Vad knasigt, skulle skriva inte citera. Jag provar cortison för att vara smärtfri över sommaren så får jag se hur det blir sen 😊 men om man kan fila lite istället för att stelopererad så är det bara bra.

Vad knasigt, skulle skriva inte citera. Jag provar cortison för att vara smärtfri över sommaren så får jag se hur det blir sen 😊 men om man kan fila lite istället för att stelopererad så är det bara bra.

Man filar inte. Vi mejslar.
Och cortison är inte smärtstillande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama