Operativsystemfrågor

sussisus

Trådstartare
Är det någon skillnad mellan Windows Millenium Edition och Windows 2000? Vad i så fall?

Vad menas med Service Pack 4?

Var ser man vad man har för system?

Skulle installera programvaran till min alldeles nya digitalkamera, och installastionscd:n säger att jag inte kan installera programmet.:mad:
Det krävs Windows 2000 Service Pack 4, och jag har Windows ME.
Måste jag alltså skaffa Windows 2000 för att kunna föra över fotona till datorn?
Eller dummar sig installationen "bara"?

Sv: Operativsystemfrågor

Jo, så krävs det Pentium 500 MHz också, men var ser man vad min dator har för Pentium-processor?
Det kanske är där det felar?:confused:

Det står att man kan använda sig av en minneskortläsare - skulle det hjälpa att skaffa en sådan? Och vad kostar en sådan läsare på ett ungefär?

Tar tag i detta imorgon, så det vore ju roligt om någon svarar på mina frågor så att jag vet vad jag ska göra när jag vaknar imorgonbitti.

Misstänker dock att det blir fråga om en uppdatering av operativsystem.

Tack på förhand.
Natti, natti!

Det är stor skillnad. Programmet är antagligen bara skrivet så att det fungerar på moderna versioner av windows, vilket betyder 2000, XP eller nyare. ME är antikt och borde inte köras av någon anledning. Föreslår att du uppgraderar till XP. En minneskortläsare kan du annars använda för att föra över bilderna genom att stoppa in minneskortet i den istället för att koppla in kameran till datorn. Det finns antagligen en hel del sådana med stöd för/i ME, de kostar ett par hundralappar, men det operativsystemet är verkligen inget att ha i vilket fall.

Det har funkat hittills i alla fall.

Jag kan få tag i just Windows 2000 Service Pack 4, så det får det bli.

Men - och det borde jag förmodligen veta - om jag nu uppgraderar Windows är allt annat orört då? Dvs alla mina dokument, foton, övriga program?:confused:

Det har funkat hittills i alla fall.

Jag kan få tag i just Windows 2000 Service Pack 4, så det får det bli.

Men - och det borde jag förmodligen veta - om jag nu uppgraderar Windows är allt annat orört då? Dvs alla mina dokument, foton, övriga program?:confused:

Tyvärr så blir det nog inte det. ME är som sagt antik och kommer med största säkerhet att bli utraderat från hårdisken då installationen av win 2000 troligtvis gör en formatering först. Självklart går det att gå runt det med att lägga installationen på olika diskar eller partitioner.

Men hur gammal är din dator egentligen? Om du fortfarande kör ME.
ME är som sagt antikt och i fall du inte på egen hand har installerat det på en nyare dator så är kanske din dator oxå antik?

Ja du, bra fråga. Borde väl vara från 2000.
Köpte den via min mammas jobb i alla fall, ett sån där jobbdatorerbjudande.

Om det är så illa, så har jag väl haft tur med alla program jag köpt eftersom de enligt respektive operativkrav fungerar med Windows ME.
Det är bara digitalkameran som jag köpte igår som vill ha Windows 2000.

Usch, jag tycker inte om sånt här!:(
Jag vill inte sitta hela dagen och fixa med datorn - även om det förmodligen är nödvändigt - det brukar alltid ta längre tid än beräknat.
Varför kan man inte bara stoppa in Windows 2000, som raderar Windows ME och låter allting annat vara?
Har ju liksom nånstans mellan 5 000-10 000 foton, som knappast får plats på en cd. Ett gäng register och många dokument som jag gärna vill ha kvar.

Äh, tappade sugen att hålla på med datorn just nu.

Förresten, jag har två hårddiskar i min dator, en som jag inte använder och som borde formateras om.
Kan jag:
...använda den gamla ursprungshårddisken till att installera Windows 2000 på, kopiera över materialet jag vill ha kvar (foton, dokument mm), formatera om den nya större hårddisken och sedan flytta tillbaka allt dit?
Fast risken är ju att jag har för mycket på den nyare hårddisken, så att materialet inte får plats på den gamla (det var ju en av anledningarna till att jag köpte en ny, mycket sörre hårddisk).
... eller kan jag tanka över allt jag har till pappas resehårddisk, installera Windows 2000 på nya hårddisken och sedan tanka tillbaka allt?

Säg att det går att göra så, snälla!

Jag tycker den bästa lösningen verkar vara att lägga över all information du vill ha kvar på din pappas externa/rese-hårddisk och sen tömma den gamla datorn helt samt installera Win XP/2000.
Då får du en ny fräsh dator med nytt OS.
Har du Win 2000 som du kan installera?

Installationsprogrammet för Win2k kommer inte att formatera hårddisken om man inte väljer att göra det. Går utmärkt installera över/jämte gamla och sen själv ta bort spåren av ME. Dock är det starkt rekommenderat att ta en backup på allt viktigt (foton etc) först ändå, då filsystemet kommer behöva konverteras och det är alltid en riskfylld process. Med andra ord: lägg över allt viktigt på den externa disken och rensa sen datorn.

Brorsan har tillgång till både Windows 2000 (service Pack 4 dessutom) och Windows XP.
Han tycker XP än bättre än 2000.

Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Och dumma dumma SIBA..... Har letar dator ett ag. Fick ihop slantar strax före jul och gav mig ut och letade. Hittade en bra på SIBA...
Svar
11
· Visningar
1 321
Senast: Sonic76
·
IT & mobiler Detta är kanske inte mysko alls, men jag har aldrig handlat en dator i en "mindre" datoraffär så jag vet om detta är sedvanligt där? Nu...
Svar
5
· Visningar
932
IT & mobiler jag hade windows me förut.. då kunde man inte använda den här kabeln som man använder för å flytta bilder från telefonen till datorn...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: meodeo
·
IT & mobiler Jag hade på windows Me wersionen ett program som hette Web Artist 1.0 . Men nu har vi installerat xp och skaffat ny bättre dator. Men...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Miagi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka