Operation av struppipare

Piamaria

Trådstartare
En god väns häst har fått diagnosen struppipare och rekommenderats operation. Hästen är väldigt trött och har svårt att galoppera samt låter vansinnigt illa och flåsigt. Hästen ska opereras på ATG klinik och ska få komma hem samma dag. Man skulle s a s vidga utrymmet i halsen och det skulle bli ett öppet sår. Enl vet så kunde hästen stå på torv, gå i hagen med sin kompis och ridas som vanligt efter 3 veckor!!??:confused: Jag har läst allt jag kommit över i ämnet och vad jag kommer fram till är boxvila, lugn och ro samt lååååång konvalescens. Har någon erfarenhet av det hela??

Sv: Operation av struppipare

Det finns olika typer av operationer. De med lång konvalecens är när man häktar upp stämbanden med klämmor och de klämmorna kan lossna om hästen andas för häftigt under konvalecensen. Min häst gjorde den op för 7 år sedan och då skulle han vara i stillhet i 3 månader.

Jag vet inte exakt hur din häst ska opereras, men det låter som man gör ett bättre ingrepp iom att den dels har det öppna såret och att man vidgar utrymmet i halsen på ett annat sätt.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka