Operation av skelettskada i bogen

minfux

Trådstartare
Hej!

Min häst har en skelettskada i bogen, typ 1-2dm ovanför triceps-muskeln, för att beskriva var den är. Denna skelettskada, som inte är en fraktur eller lös benbit, ligger och skaver på bursan (slemsäcken) på henne, vilket orsakar inflammation där och hon blir halt.

Hon fick kortison m.m insprutat i slemsäcken för 1 månad sen, och 10 dgr senare å.b då hon rörde sig klockrent igen. Hon sattes igång, och nu 1 månad senare visar hon sig ha inflammation igen.

Antingen så fick hon för lite tid vid igångsättningen, att det inte hann läka ut, eller så är det skelettskadan som nöter i området fortf.

Veterinären säger att jag får behandla igen, och hoppas på det bästa, och hålla på så... och hoppas det går längre mellan gångerna än det gjorde nu. Men det känns verkligen inte optimalt. :( Och jag misstänker att jag inte kan rida henne mer än promenadridning då?

Hon var inte så positivt inställd till operation, då det oftast inte blir bra, eller så blir det komplikationer/andra skador istället.

Jag skulle vilja höra om ni har erfarenheter eller kunskap av liknande..? Vad hade ni gjort? Jag har pratat med annan vet. som sa att om man vill så kan man förstås försöka gå in och göra titthålsop, och se om det är någon idé att göra något, men att skadan inte lät så bra.

Jag har en plan, men vad hade ni gjort? Har ni några erfarenheter av detta? De är så mkt frågor i mitt huvud nu..

:nailbiting:

Sv: Operation av skelettskada i bogen

Jag tänker såhär utifrån hur du beskrev: det är en skada som inte läker ut och försvinner av sig själv, och ligger och irriterar på bursan = problemet med inflammationer kommer återkomma sålänge skadan finns kvar?
Jag funderar över; VAD är det för skelettskada -alltså, vad ska man kunna operera? En lös benbit går ju (oftast) att plocka ut osv...
GÅR detta att återställa genom operation? Vad är prognosen för att hästen ska kunna bli bra? Är risken stor att man skadar något ännu mer?

Och sen utifrån det, och prognosen fundera på om man ska göra en operation.

Jag står i en liknande situation med en häst som har en kronisk skada, hästen KAN bli symptomfri men skadan försvinner inte. I huvudet snurrar massor; Även om hästen skulle bli ohalt -ska jag verkligen rida på det? Det kanske håller ett par gånger, eller så funkar det i flera år -det vet jag ju inte...

Senast ändrad av en moderator:

Det jag tänker kring op. är väl att om det går att slipa ner den lilla biten som "sticker ut" och skaver..

Jag har fått maila till två kirurger nu som jag väntar på svar ifrån. Blir kanske lite klarare när jag fått svar där.

Ja eller hur .. alla dessa tankar. Och, hur länge ska jag prova behandla? Nu gick de bara 1 månad så var hon halt igen. Men om jag behandlar igen och låter vila igen, kan de bli bra då? Eller är det helt enkelt så att benbiten kommer störa så länge den är där..

Om det är så, och det inte går att operera. Vad hade du/ni gjort då? Är det verkligen shysst att sitta och rida igång en häst gång på gång efter behandling och friskförklaring? Och hur mkt kan man rida? Promenadridning? Är det okej? Dehär är en häst som är jäkligt speciell och inte passar som en promenadhäst. Kräver verkligen sin ryttare då hon är otroligt pigg och spänd, kräver mycket av ryttaren.

Tråkigt att du är i liknande situation... Om min häst KUNDE bli symtomfri av något, skulle jag testa. I dethär fallet är det så tydligt så jag kommer troligtvis inte kunna rida omkring på henne en längre stund innan det syns att hon har ont av det, vilket känns bra...

Det jag tänker kring op. är väl att om det går att slipa ner den lilla biten som "sticker ut" och skaver..
Jag har fått maila till två kirurger nu som jag väntar på svar ifrån. Blir kanske lite klarare när jag fått svar där.

Ja eller hur .. alla dessa tankar. Och, hur länge ska jag prova behandla? Nu gick de bara 1 månad så var hon halt igen. Men om jag behandlar igen och låter vila igen, kan de bli bra då? Eller är det helt enkelt så att benbiten kommer störa så länge den är där..

Om det är så, och det inte går att operera. Vad hade du/ni gjort då? Är det verkligen shysst att sitta och rida igång en häst gång på gång efter behandling och friskförklaring? Och hur mkt kan man rida? Promenadridning? Är det okej? Dehär är en häst som är jäkligt speciell och inte passar som en promenadhäst. Kräver verkligen sin ryttare då hon är otroligt pigg och spänd, kräver mycket av ryttaren.
Spontant så tänker jag att jag inte hade ridit hästen mer, har man möjlighet att ha kvar den som tex sällskap så hade den fått vara kvar -annars tagit bort den. Min sista ponny hade ordentliga pålagringar och skulle vila, och sedan sättas igång -och blev han halt skulle han dömas ut. Den reds aldrig mer och gick som sällskap/pensionär i 4 år innan han blev så dålig att det inte var någon tvekan om att han skulle tas bort.

Tråkigt att du är i liknande situation... Om min häst KUNDE bli symtomfri av något, skulle jag testa. I dethär fallet är det så tydligt så jag kommer troligtvis inte kunna rida omkring på henne en längre stund innan det syns att hon har ont av det, vilket känns bra...
Jag är i sitsen att hästen ska vila ett antal månader, och är han ohalt då ska han sättas igång -och ridas så länge det går. Är han inte ohalt då så döms han ut. Med symptomfri så menar jag att han KAN vara ohalt efter ett antal månader (men skadan är kvar) -men jag vet ju inte hur länge han är ohalt, om det skiter sig efter en vecka/ett dåligt bocksprång i hagen/eller om det håller länge. Sen har jag svårt att tänka mig att sitta och rida tills han går sönder helt. Och promenadhäst -ja, jag vet inte om han skulle vara lämplig för det. Well, får se vad tiden utvisar helt enkelt. Men svårt är det.

tio tio tio

Ja. Detta är jättesvårt verkligen :( Och så tragiskt. Dehär är inte bara en häst. Det är min första egna häst, som jag kämpat så otroligt mycket för. :( Och så ska det sluta såhär... hon är så himla frisk och kry i övrigt. Detta kommer av en spark el. liknande.... Så onödigt. :(

Jaså.. Ja.. Hade jag då haft möjlighet att låta hästen stå i några månader hade jag nog gjort det, och sen ridit på tills det blev nånting. Och när det blev nånting, ja då har man iallafall gjort det man har kunnat.

Visst är det typiskt -min är 5 år (blir 6 nu).
Min går på vila nu och så får jag se hur han är fram i vår, hans skador beror troligtvis på snedtramp eller liknande i hagen, har broskskador i hovled + skadat ligamenten i hoven (båda dessa skador är kroniska).
Skit är vad det är!

Visst är det typiskt -min är 5 år (blir 6 nu).
Min går på vila nu och så får jag se hur han är fram i vår, hans skador beror troligtvis på snedtramp eller liknande i hagen, har broskskador i hovled + skadat ligamenten i hoven (båda dessa skador är kroniska).
Skit är vad det är!
Då har våra hästar liknande skador, fast min häst har broskskador och skadad ledkapsel. Trist som attan, 3 månaders stillastående med kontrollerade promenader..prognosen är god om han håller sig helt stilla..känns mer eller mindre hopplöst :(

Usch, vilken otroligt jobbig sits du hamnat i..
Och tråkigt för fuxfian med, en sån dum skada!:(

Jag vet hur mycket du, och ni, kämpat tillsammans för att nå dit ni är idag.
Hoppas verkligen att du får några positiva förslag från kirurgerna!

Liknande trådar

Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Har skrivit nån tråd innan om min häst som opererats för en griffelbensfraktur som gett han inflammation på senorna då den lösa benbiten...
2
Svar
21
· Visningar
3 093
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka