Operation av patellaupphakning

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Någon som har erfarenhet av att operera patellaupphakning genom den "nya" operationen där man går in och gör små snitt i ligamenten för att ärra dem så att de blir tjockare = stabilare? Eller kanske tom den alldeles nya varianten som man testat i Danmark, där man delar på det mittersta ligamentet?

Gäller häst som är tränad efter konstens alla regler avseende knä-träning, men där hakningarna inte vill ge med sig. Foderstat är noga genomtänkt, lösdrift har vi och vi har provat de mesta tillskotten som jag har fått tips om.

Att snitta ligamenten helt är inte aktuellt, men det är mest det ingreppet som man kan läsa om på nätet. Vänder mig därför till alla bukefalister! Både positiva och negativa erfarenheter mottages tacksamt!

har op:at min nyss. Hakade ofta och satt fast, nu knixar hon oftast bara och går att träna på ett bättre sätt, antar att hon känt av det i rörelse också, men utan att det varit tydligt. Superenkelt ingrepp, vilade ett par veckor, helvila en vecka, boxvila nått dygn, mindre hage med lugn kompis 3-4 dagar. Väl värt ett försök!

Väldigt intressant, den här tråden ska jag följa!

Min är tvärt om, han har patellaluxuation med lite för sladdriga ligament på det. Vi blistrar ligamenten i stället för att få dem stadigare, men det får vi göra om några gånger om året vad det verkar..

Gimlan, med "knixa" menar du att hästen fortfarande får "ta i" för att få med sig benet el menar du bara en rörelsestörning?
Min fastnar aldrig helt (el det har väl hänt någon gång) utan fastnar litegrann och får knixa till och rycka med sig benet. Detta händer tyvärr många gånger på en dag och har gått illa åt knäleden. :-(
Funderar på om operationen kanske inte hjälper min då om knixandet ändå blir kvar liksom... Men vi kanske inte menar samma sak m knixa? ;-)

Tack för svar förresten!

Gimlan, med "knixa" menar du att hästen fortfarande får "ta i" för att få med sig benet el menar du bara en rörelsestörning?
Min fastnar aldrig helt (el det har väl hänt någon gång) utan fastnar litegrann och får knixa till och rycka med sig benet. Detta händer tyvärr många gånger på en dag och har gått illa åt knäleden. :-(
Funderar på om operationen kanske inte hjälper min då om knixandet ändå blir kvar liksom... Men vi kanske inte menar samma sak m knixa? ;-)

Tack för svar förresten!
Oftast bara en liten rörelsestörning i första stegen, men ibland får hon knixa lös, ser det ut som. Men det är väldigt, väldigt mycket bättre. Har en kompis vars häst blev helt bra.
Ingreppet tog kanske tio minuter. Kostade 3000.

Har varit igenom den helt nye versionen här i DK för 2 år sedan. Där man går in med en kanyl och perforerar senan för att få ärrbildning. Har fungerat super på min, han är idag bättre gåendes än han någonsin har varit. Han "knixar" lite ibland, inte så att han ska ta i för att komma loss, mera som om knäet ger efter lite. Ses när han har gått hård träning eller när han har stått utan arbete i längre period vid fx skada. Snabbt och enkelt ska det vara, min fick dock knäledsinflammation så det tog 3 månader innan han var ridklar igen istället för 3 dagar som de lovade ;)

Min har redan knäledsinflammation... Men det är vad jag hört innan också, att operationen i sig till en början kan leda till inflammation men att det blir bättre när den är utläkt. Då kanske man ska förbereda sig för ytterligare en konvalecens -säsong då...

Min hade inflammation när vi började med blistringen men den läkte ut eftersom överansträngningen var sekundär :)

Vila i box 12 timmar, sen hage med kompis. Efter en vecka skritt i en vecka.

Ok. Jag har precis opererat min häst och han blev ordinerad 3 dagar boxvila och sedan 10 dagar i sjukhage. Dock ganska så snabb igångsättning i trav.

Han fixade dock inte boxvila/sjukhage (lösdriftshäst) så jag släppte ut honom efter ett dygn med kompisarna. Där är han nu lugn. Då behöver man kanske inte panika över detta...?

Ok. Jag har precis opererat min häst och han blev ordinerad 3 dagar boxvila och sedan 10 dagar i sjukhage. Dock ganska så snabb igångsättning i trav.

Han fixade dock inte boxvila/sjukhage (lösdriftshäst) så jag släppte ut honom efter ett dygn med kompisarna. Där är han nu lugn. Då behöver man kanske inte panika över detta...?
Min gick i en ganska stor hage, men med en lugn kompis bara :)

Liknande trådar

Hästvård Kommer det närmsta året operera mitt sto för patellaupphakning. Hon hakar ofta v. bak. Riden sen oktober, går på lösdrift och är mycket...
Svar
7
· Visningar
1 472
Senast: Livi
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 618
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar