Open Stretch, flipp eller flopp?

R

Red Mile

Torsdagen den 20 oktober begår Halmstad premiär för Open Stretch i Sverige. Open Stretch innebär att ett extra spår får användas innanför det vanliga innerspåret, men endast på upploppet, ej vid varvning.
Vad tror ni om detta? Blir det ytterligare en dimension, eller kommer det att gynna de kuskar som redan nu kör och vinner mycket lopp?

Självklart skall Halmstadsförsöket få sin ärliga chans, men det skadar ju inte att låta bukefalisterna ta en titt i "kristallkulan" redan nu.

Ursäkta den något nördiga rubriken, men är man uppvuxen med radioprogrammet "Megapol" så är man...

Sv: Open Stretch, flipp eller flopp?

Flipp! :bump:

Tror det kan bli lite roligare lopp, speciellt i början när kuskarna inte vet riktigt hur de ska göra... Jag tror rygg ledare kan bli en eftertraktad position. :D

Flipp! :bump:

Tror det kan bli lite roligare lopp, speciellt i början när kuskarna inte vet riktigt hur de ska göra... Jag tror rygg ledare kan bli en eftertraktad position. :D

Stackars Lill-Erik, vilket håll ska han vingla åt nu då? Inåt eller utåt? ;)

Visst känns det ovant med open stretch, men det är värt ett försök. Travloppen har ju blivit lite tristare på senare år, kanske kan detta göra att det inte lönar sig i samma utsträckning att hålla lustempo i täten? Och tänk vad Örjan ska kunna finna nya smygvägar! :)
Som Hans G säger:- Dom kommer från alla håll! :D

Stackars Lill-Erik, vilket håll ska han vingla åt nu då? Inåt eller utåt? ;)
:rofl: :rofl: :rofl:

Visst känns det ovant med open stretch, men det är värt ett försök. Travloppen har ju blivit lite tristare på senare år, kanske kan detta göra att det inte lönar sig i samma utsträckning att hålla lustempo i täten? Och tänk vad Örjan ska kunna finna nya smygvägar! :)
Som Hans G säger:- Dom kommer från alla håll! :D

Speciellt i början tror jag det blir bättre tempo i loppen. Ska bli mycket spännande att se, kanske t o m ska se om jag inte kan hitta ett lämpligt lopp att svinga mig upp i vagnen och prova själv... :D

Till Eriks försvar måste jag ju säga att de flesta toppkuskar gör på samma sätt som Erik i den situationen, bara inte lika klumpigt... :smirk:

Lill-Erik?Trodde det bara var jag som kallade honom så :rofl: .

Jag tycker det kan vara kul att ha på någon bana.
Kommer det leda till att vekare hästar tjänar mer pengar?

Jag tycker det kan vara kul att ha på någon bana.
Kommer det leda till att vekare hästar tjänar mer pengar?[/QUOTE]

Det tror jag. Jag har själv ett praktexemplar på en som förmodligen skulle tjäna mer pengar. :angel:

*knapplån*

Det kan nog bli lite diskningssituationer i början? Jag menar att det gäller ju att den i rygg ledaren slänger sig ner på det öppna spåret direkt när upploppet börjar, annars kanske den i tredje invändigt sticker dit benen före? Inga tveksamheter för då sitter man obönhörligen fast!

Vanligtvis så sker ju förflyttningar från de på innerspår runt hela kurvan och på upploppet, men nu börjar ju open stretch på ett givet ställe. Spännande! :D

Det är synd att bara en bana satsar på det här. Open stretch är mycket roligare OCH rättvisare. Bäste häst vinner-det går liksom inte och fisåka och bevaka på upploppet då man ser att man lyckats stänga in favoriten. Och helt plötsligt blir ju äntligen rygg ledaren en perfekt position!
Faller det här bra ut och det gör så loppen blir ordentligt körda med roliga och rafflande upplopp tycker jag att fler banor borde byggas om.
gulan

Det är synd att bara en bana satsar på det här. Open stretch är mycket roligare OCH rättvisare. Bäste häst vinner-det går liksom inte och fisåka och bevaka på upploppet då man ser att man lyckats stänga in favoriten. Och helt plötsligt blir ju äntligen rygg ledaren en perfekt position!
Faller det här bra ut och det gör så loppen blir ordentligt körda med roliga och rafflande upplopp tycker jag att fler banor borde byggas om.
gulan

Lindesberg ville ju också köra med open stretch redan sommaren som just passerat. Men fick avslag för att STC givit Hd löfte om att vara först. Men det är väl med detta som med vinklad startbilsvinge och andra försök, att någon måste testa och utvärdera innan fler kan följa efter? Det är bara bra med olika slags banor och olika sorters bankroppar och banlängder. Mångfald är en styrka.

Jag har sett en tävlingsdag med open stretch på plats. Det var VM-loppet på Yonkers (1992?). En oerhört märklig tillställning, men kanske inte mest för open stretch:

Elitloppsvinnaren Billyjojimbob tog ledningen men stöp sedan och blev liggande. Alla ekipage utom tre kom bort, lösa eller liggande, men loppet fortsatte. Såg minst sagt underligt ut när de andra tre rundade en liggande Billy ute i fjärde-femtespår...:crazy:
In på upploppet satt fransmannen i ledningen och bevakade hästen utvändigt och tycktes ha loppet som i en liten ask, men då slängde sig Atas Fighter L. och Torbjörn Jansson in på det öppna innerspåret och smet förbi till en knapp seger. Fransosen såg minst sagt snopen ut...Billyjojimbob kom aldrig mer till start efter det.

Det kan inte ha varit något trevligt lopp alls med en häst liggandes i banan och loppet får fortsätta.

Själv har jag sett massor av open stretch lopp då det förkommer på flera banor i Italien, ch tycker att loppen blir mer spännande. Att tok köra om ledningen tex blir ju helt dödsdömt om det är den i dödens som måste ge sig. Men med en ops i slutet av löpet så blir det ju inte helt fel att krypa ner i rygg.
gulan

Kan nog bli bra om och när alla vant sig.

*knapprån*

Dags att återuppväcka denna tråd kanske? :)

Vad tycker ni efter att ha sett dagens Vinnare V75 med Open Strech?
Jag tycker att det är en kul grej, men för mig som hållit på med trav länge så är det ruskigt ovant. :crazy: Men jag säger som Nybrink, låt några banor permanenta open stretch. Mångfald är berikande, precis som med olika banlängder.

flipp blev det när jag har fått sett det på Tvn :bump: ska bli ruskigt kul att få se Sprintermästaren i sommar med open stretch :banana:

Nu talar jag som spelare och då är det alldelles för svårt. Den vanliga inarbetade taktiken att räkna ut vem som tar ledningen os.v funkar inte. Det blir svårt att spela.
Men roligar elopp att titt apå.
Men det är väl väldigt mkt spelarna som styr?

Du tror inte att jag svor över open stretch som satt med spikar
på Baloo Nalan och Scarlets Aino....:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka