Opåverkad men hög feber

snurpe

Trådstartare
Jag ställler frågan angående min stallkompis häst som plötsligt fått en mystisk feber.

Av en slump tempade vi honom innan vi tänkte rida i går kväll och det visade sig att han hade hela 39,1 i temp. Hästen är annars låg i temperatur. Ställde in ridningen.

I morse hade jag morgonfodringen. Tempade två gånger och hästen hade 37,9. Dvs lite högt för honom men ändå bra mycket lägre än kvällen innan. Jag släppte ut honom enligt överenskommelse med ägaren (hade sagt att han skulle stå inne om han verkade ha lika hög feber igen).

Och nu under kvällen hade hon tempat honom, hela 39,7!

Hästen är helt opåverkad. Ser pigg ut och beter sig friskt. Äter och mår väl. Vad kan detta bero på? Tilläggas kan att vi tempade alla övriga hästar igår som hade runt 37 så termometern är det inget fel på.

Hur hade ni agerat i morgon bitti? Några teorier om vad det kan vara?

/snurpe

Sv: Opåverkad men hög feber

NÄR tempade ni? När han kom direkt från hagen?

Genom att t ex busa i hagen kan de nämligen få upp temperaturen en bra bit över 39 utan att det är minsta fel på dem. Därför man helst ska ta morgontemp, och tar man kvällstemp ta det efter X lugna timmar på box..

Är han klippt? Blir han varm inne? Hur tjockt täcke har han ev? (Dvs kan svaret finnas i att han blir VARM, endera av att ha busat i hagen, eller av att det är/blir varmt inne, och han eg inte alls har feber?)

Bara liten fundering..

oj, jag skulle först och främst råda till att ta en annan temp.. men eftersom ni tempat de andra oxå och de var det inget fel på så... hm.. jag hade en sån där temp från apoteket som skulle vara såååå bra. Den höll på kosta mej livet och skjortan, hästen hade en skada så jag tempade dagligen och vips så visade den hederliga tempen 38,8 två gånger och jag höll på att dööö.. och naturligt vis så var det på kvällen oxå, tänkte jour vet osv.. men så fick jag testa två andra tempar och de visade på 37,5 -37,6 alltså ingen feber..
Gick med bestämda steg till apoteket var på JAG fick mej en tillrättavisning av fru apotekare... - men jag kan ju inte förstå varför så många lämnar tillbaka denna temp, men det är ju inte någe fel på dem ju!
jag- men jag vill inte ha den tempen! jag vill ha mina pengar eller en annan temp.
-ja men tror du att den är så dålig så ska du nog gå någon annan stans och köpa dej en temp!
fick mina pengar och travade glatt ner till Claes O. och fick mej en fin, billig och pålitlig temp :)

Hoppas ni hittar på vad som är felet..
om feber kommer så är ju de kroppens sätt att påbörja en kamp mot en infektion ex.

Tempen igår kväll togs vid 19.30 då det var oerhört lugnt i stallet och han stått inne sedan 16 eller något sådant.

Tempen i morse togs innan utsläppet. Den senaste på 39,7 togs vad jag förstår också på kvällen många timmar efter insläpp.

Endast regntäcke i hagen, utan täcke inne så det borde inte finnas en sådan förklaring. Oklippt visserligen men har inte så fruktansvärt mycket päls. Vinterpäls javisst, men inte onormalt.

Hästen är 16 år, tidigare frisk och fd travare.

Jag tycker det är så mystiskt att den kan hoppa så och tycker det är aningen oroväckande.

39,1 --> 37,9 --> 39,7 ???

Jag förstår då ingenting. Idag var det ju dessutom ganska kallt ute mot vad det har varit några dagar.

Och som sagt - det ska inte vara något fel på tempen. Kan inte tänka mig det eftersom den visade en låg och bra temp på de andra hästarna och flera gånger hög på denna...

/snurpe

Skumt. Visst har jag varit med om att tempen 'hoppat' men då har det varit på en SJUK häst och det har märkts på hästen sas..

Ett tips bara; fortsätt tempa ett par dagar, om tempen fluxar fortfarande har ni nog fått rhinovirus i stallet; kolla upp övriga hästar oxå några dagar. Har ni fått in unghästar i stallet? Eller ngn ny häst? Ngn som varit ute på tävling?

Ja, jag står ju i ett travstall så hästar är ute och tävlar med jämna mellanrum... 2 nya hästar kom precis men vad jag förstår har inte dessa feber.

Vad är rhinovirus? Vänta förresten, ska söka lite själv också...

/snurpe

Ville bara säga att en del pållar inte visar speciellt mycket att de är sjuka även om de är ordentligt dåliga. MIn pålle hade en kraftig virusinfektion (nåt sorts rhinovirus, kommer inteihåg exakt vad det var proverna sa) för två år sedan. Jag brukar tempa honom på "rutin" för att hålla lite koll på honom och en kväll (efter att ha stått inne i lugn och ro i flera timmar) hade han över 40 grader! Han åt och drack dock precis som vanligt och såg inte nämnvärt påverkad ut. Ringde självklart veterinären som nog hade svårt att tro att en häst med så pass mycket feber kunde vara så pigg. Pållen hade hög feber ett par dagar och sedan kom det en vidrig snuva som han hade nån vecka. Trots allt var han hela tiden både pigg och glad (kanske aningens "dämpad" efter ett par dagar med hög feber, men absolut inget anmärkningsvärt).

Alltså, det är inte säkert att en sjuk häst visar att den är särskilt sjuk. Att tempen varierar mellan morgon och kväll är också ganska normalt vid sjukdom (det gör den även på människor). Jag tycker att ni skall ringa veterinären och be dem ta prover på hästen, den är INTE frisk om den har såpass hög temp på kvällarna!

rhinovirus är lite lurigt för det märks oftast inte på hästarna, de är lika glada o pigga som vanligt, vilket resulterar i att man inte tar det lugnt med dom och då kan problemen börja. Dessutom tar det tid innan man blir av med det - ofta går det runt flera ggr. Du kan inte vaccinera mot rhino, och inom travet har det senaste året varit en plåga. Enda sättet att veta säkert är blodprov. Men som sagt - börjar fler hästar vandra i tempen så ligger det nära till hands att misstänka rhino. :smirk:

Kan tillägga att min häst (som ju hade nåt sorts rhinovirus) var den enda som blev sjuk i vårt stall (10 hästar totalt). Veterinären sa att det kunde bero på att de andra hade haft liknande virus tidigare i livet och därför var mer eller mindre immuna mot det.

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Lindsen
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 171
Senast: Siggan
·
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081
Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 897
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit