Oöppnad matlagningsgrädde?

NotlikeI

Trådstartare
Hej kära buke! Jag som annars är super noga med mat och aldrig skulle få för mig att använda något som har gått ut i datum undrar nu.

Jag har lyckats glömma bort att jag hade en halv liter laktosfri matlagninsgrädde i kylen, jag hade tagit den som hade längre hållbarhet istället för denna förra veckan. Den som jag har nu gick ut för fyra dagar sedan. Den har stått oöppnad och i kylskåp hela tiden.
Öppnade den precis och luktade på den och kollade hur den såg ut. Luktade inget och såg ut som den skulle. Kan jag använda den idag tror ni?
Kommer ju kokas upp, så det känns inte som om det borde vara någon fara?

Sv: Oöppnad matlagningsgrädde?

Det är nog ingen fara! Jag gjorde samma sak och använde 7 dagar för gammal matgrädde igår, smakade på den och den smakade normalt:) Slänger inte ätbar mat:D (Min var också oöppnad)

så länge den luktar som vanligt och inte smakar sur så är den okej. Just laktosfria grejjer känns som att dom har längre hållbarhet? Kanske har inbillat mig... men det känns som att laktosfri mjölk har mycket längre hållbarhet

Varför inte smaka på den? Skaka om och smaka, smakar den beskt är den på väg att gå sin väg annars är den okej. Oöppnad bör den fortfarande vara okej 4 veckor efter "bäst-före" vilket är en helt vansinnig beteckning. Hur tror du dom överlevde i gamla bondesamhället när mjölk mm. producerades på gårdarna och konsumerades utan mellanhänder?

McG - som har förmånen att tappa av mjölken innan den ens hamnat i tanken på gården. :d

Har glömt öppnad laktosfri grädde i kylen längre än så utan problem

Även vanlig 40 % grädde, fast den blir lite klumpig så det gäller skaka om ordentligt.

När det gäller mjölkprodukter är ju svårt missa att den är dålig, den talar om det ganska väl både lukt och konsistensmässigt

Luktar den gott? Smakar den gott?

Om ja, använd.

"Bäst före" betyder inte "dålig efter".

Just mjölkprodukter smakar vedervärdigt om dom är oanvändbara. Jag vet ingen som blir sjuk av gamla mjölkprodukter heller. Du kräks av smaken/lukten långt innan det bildats bakterier som är farliga.
Så smakar dom ok är dom ok - det är praktiskt.

När det gäller mjölkprodukter funkar regeln "titta-lukta-smaka" alltid! Ser det bra ut i färg och konsistens ska du lukta på den, luktar den okej (här är det lätt att lura sig själv att känna en bismak som egentligen inte finns för att man är så inställd på att det ska vara dåligt) så ska du smaka på den, smakar det inte dåligt är det fullt ätligt!

Sluta bidra till matsvinnet :rage:

Inte ens en vecka? Borde inte vara några som helst problem, speciellt inte om den ska tillagas! Vi brukade göra pannkaka på sur grädde när jag var mindre. :)

/Hon som slevar upp de första sur-flagorna ur mjölken och dricker den ändå. :)

"Bäst före" betyder inte "dålig efter".

Så sant

En otrolig massa mat, tusentals ton mat varje år som skulle kunna föda ett litet u-land utan problem, slängs bara för att datumet har gått ut. Och datumen är mycket väl tilltagna, enligt en del tillverkare "för säkerhets skull". Men om vi slänger mat bara för att datumet passerats innebär det ju också att tillverkarna får sälja mer. Så det kan också ligga lite försäljningsstrategi bakom datumen som sätts.

Matsvinnet är enormt bara för att almanackan säger ett visst datum. Själv slänger jag mycket lite mat, det jag inte äter upp hamnar på ett eller annat sätt i frysen och används vid ett senare tillfälle.

*kl*

För övrigt går sur grädde utmärkt att använda i matlagning, blir dock en lite syrligare smak, åt creme fraiche-hållet;)

Just mjölkprodukter smakar vedervärdigt om dom är oanvändbara. Jag vet ingen som blir sjuk av gamla mjölkprodukter heller. Du kräks av smaken/lukten långt innan det bildats bakterier som är farliga.
Så smakar dom ok är dom ok - det är praktiskt.

Fast det där har jag aldrig förstått.

Blir det dålig i samma stund det börjar lukta jätteilla? Börjar det lukta bara så där över natt typ? Om den inte luktar på kvällen och luktar på morgonen, kan den då ha varit ätbar på kvällen? Eller är det som sjukdomar- det finns i paketet lika mycket precis innan det luktar?

Nu har jag matfobi så att säga och äter inte mat som har gått över datumet, överlag. Jag kan öppna en mjölk1-2 dagar efter datumet, men då ska den drickas helt genast. Nu dricker inte jag mjölk speciellt ofta då min laktosmage har åsikter om det och om jag skulle dricka mjölk så kan jag inte samma dag äta fil så gissa vad jag väljer :p Mina barn dricker och eftersom jag inte vill föra över min fobi på barnen har äldsta sonen tagit för vana att lukta och smaka- säger han det är ok kan barnen mycket väl få dricka mjölk som varit oöppnad en vecka i kylen. Utan problem. Jag skulle däremot inte ta i den med tång ens.

En lite rolig sak är att jag hade en fil vars bäst före var den 4 maj. Den 4 maj hade den varit öppnad i 5 dagar ungefär och jag hällde ut den igår. Den luktade liiite surare än vanligt och det fanns lite klumpar, men inte ens känsliga jag upplevde den som äcklig av det jag såg. Skulle aldrig smaka den, givetvis, hellre dör jag.

Bara tanken att smaka någon som KAN vara dålig ger mig ångest. Jag är inte så positiv till att smaka nya maträtter heller överlag. :o

*kl*

För övrigt går sur grädde utmärkt att använda i matlagning, blir dock en lite syrligare smak, åt creme fraiche-hållet;)

Det där fick min mage att vända sig ut och in!!! :eek:

Bjuder ni era gäster på mat som innehåller sur grädde? Eller mat där bäst föret gått ut för flera dagar sedan?

Har sällan gäster.....

I vissa recept ska det dessutom var just sur grädde, antagligen kommer det från tiden då creme fraiche inte fanns.

Bäst datum bryr jag mig inte mycket om, har varit med om att mat varit dålig långt innan liksom bra långt efter..... Luktar, smakar och känner istället!

Ska också tillägga att sur grädde bara funkar när man kokar t ex sås. Att försöka vispa och sen äta den färsk är nog knappast någon höjdare!!!:p

Det där fick min mage att vända sig ut och in!!! :eek:

Bjuder ni era gäster på mat som innehåller sur grädde? Eller mat där bäst föret gått ut för flera dagar sedan?

Ja, ganska ofta t.o.m. ;)

Ägg bakar jag på även om det är ett ½-år sedan bäst före-datum passerats. Så länge ägget klarar vattentestet är det ätbart.

Vattentest:
Häll upp ca 1 dm vatten i ett kärl och lägg i äggen.
Är mer än en tredjedel av ägget ovanför ytan SLÄNG, annars är det fullt brukbart.

Detta gör jag på ALLA ägg, då de kan vara dåliga utan att datum passerats. Då slipper jag den vidriga lukten av ruttet ägg.

Annars är det titta-lukta-smaka som gäller.

Sur grädde använder jag inte, eftersom jag själv har lite svårt för mjölkprodukter som har blivit sura (älskar gräddfil, men det är ju syrat från tillverkningen), däremot tar jag noll och ingen hänsyn till bäst före-datum när jag lagar mat, oavsett om det bara är till mig själv eller till gäster. Om det luktar och ser fräscht ut så är det i regel också fräscht.

Sur grädde använder jag inte, eftersom jag själv har lite svårt för mjölkprodukter som har blivit sura (älskar gräddfil, men det är ju syrat från tillverkningen), däremot tar jag noll och ingen hänsyn till bäst före-datum när jag lagar mat, oavsett om det bara är till mig själv eller till gäster. Om det luktar och ser fräscht ut så är det i regel också fräscht.

Det där förstärkte ju bara min rädsla för att äta när jag inte ser när maten lagas... :eek::arghh:

Jag äter inte speciellt mycket egentligen just eftersom jag inte gillar att äta, men om jag riskerar att bjudas på mat jag själv inte klarar av att äta så kommer jag att svälta!

Har sällan gäster.....

I vissa recept ska det dessutom var just sur grädde, antagligen kommer det från tiden då creme fraiche inte fanns.

Bäst datum bryr jag mig inte mycket om, har varit med om att mat varit dålig långt innan liksom bra långt efter..... Luktar, smakar och känner istället!

Ska också tillägga att sur grädde bara funkar när man kokar t ex sås. Att försöka vispa och sen äta den färsk är nog knappast någon höjdare!!!:p

Kan man inte äta grädden direkt ur förpackningen för att den är sur så duger den inte till annan matlagning heller! :wtf:

Jag skulle aldrig lita på en person som bjuder mig på en sådan mat om de vet hur svårt jag har för sånt, alltså göra det bakom min rygg. Jag skulle aldrig mer äta något som personen bjuder på. Eller hos den som flinar och säger att jag smakar ingen skillnad ändå- de går bort direkt, jag vill inte att folk lurar mig. Bara tanken på att äta mat som jag tycker om och så säger personen efteråt att den innehåller ex. sur grädde, bara för att vara elak och "bevisa" att det inte är något fel på det utan det är jag som är dum i huvudet och störd. :arghh:.

Ja, ganska ofta t.o.m. ;)

Ägg bakar jag på även om det är ett ½-år sedan bäst före-datum passerats. Så länge ägget klarar vattentestet är det ätbart.

Vattentest:
Häll upp ca 1 dm vatten i ett kärl och lägg i äggen.
Är mer än en tredjedel av ägget ovanför ytan SLÄNG, annars är det fullt brukbart.

Detta gör jag på ALLA ägg, då de kan vara dåliga utan att datum passerats. Då slipper jag den vidriga lukten av ruttet ägg.

Annars är det titta-lukta-smaka som gäller.

Ägg har jag inga problem med. När de är gamla brukar de låta när man skakar dem. Och det är bara att knäcka dem så ser och luktar man om de är dåliga. De ägg jag är osäker på (jag litar inte på min näsa helt p.g.a. min fobi) får hundarna och än har de inte dött. Men luktar jag och är säker slängs de.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 461
Senast: Calmiche
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·
Utrustning Hej! Jag har köpt en äldre Dalavagn årsmodell 76 som jag ska fixa till lite. Transporten är i fint skick då alla skivor ink golv är nytt...
Svar
0
· Visningar
926
Senast: MalinM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama