Ont under gjorden?

S

scesar

Idag när jag ridit satt jag av och skulle släppa på gjorden några hål för att gå sista biten. Främre stroppen gick bra,men när jag ska släppa på den bakre (vänster sida) får jag en rejäl spark av hästen. Han har aldrig sparkat eller lyft åt mig tidigare o det här gick så snabbt att jag inte ens hann reagera, dvs det måste ha gjort ONT. När jag väl fått tag på honom och skulle ta av sadeln fick jag göra det från höger sida, då reagerade han inte alls. Det syns inget, han är inte svullen eller öm när jag tar på honom. Kan det vara "bara" pälsfällning,eller??
Han håller på att ridas in, och idag när jag red fick han ett par ryck, då han liksom försökte springa iväg, lite som om han skulle ha skyggat för något bakom sig, funderar nu i efterhand på om det kan ha varit gjorden då med? Men jag hade inga problem att få stopp. För övrigt var han väldigt mjuk och följsam, gick ner fint på lång tygel och sökte sig fram på bettet i traven... Mystrium.
Jag har en anatomisk gjord med resår i ändarna.

Sv: Ont under gjorden?

Ja, det skulle det kunna vara, nu får han vila ett par veckor (jag bröt ett par revben ;)) men jag funderar på att prova fårskinnstunnel, ifall han blev klämd på något sätt.

Kan finnas flera orsaker, hud öm pga pälsfällning. Hade en pålle som knappt var ridbar i samband med fällning på våren för att hon blev hud och hår öm under en period.

Det finns även nervbanor i området där gjorden sitter, även sådana kan blir ordentligt ömma mellan varven. Du har säkert upplevt det själv, ofta sker det i samband med någon infektion eller så kan det helt enkelt bero på irritation i samband med sadelgjord.

Man kan prova med att byta gjord regelbundet, att välja ett annat material kan hjälpa eller varva med en formad kontra rak gjord.

OK, tack, har aldrig varit med om att hästar kan bli ömma på ett ställe vid fällning, oftast blir de väl känsliga överallt? Får prova mig fram.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 487
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 748
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 322
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka