Ont när jag sover på sidan

Wingates

Trådstartare
Jag har börjat få ont när jag ligger på sidan, närmare bestämt så får jag ont på sidan av låren/höften (där man är bredast sas). Det är som en molande smärta som ökar ju längre tid jag ligger kvar. Jag fick det förr när jag arbetade i stall och gick mkt på betonggolv - då fick jag ibland även känslan av att det var som en sena/nerv som gled över benet när jag promenerade men det har inte återkommit iaf. (Är fullt medveten om att det inte lär vara fysiskt möjligt men så kändes det)
Någon som har en aning om varför? Det sabbar min sömn lite då jag helst sover på sidan men måste rulla över på rygg iom att det gör ont.

Jag har även fått att jag lätt domnar av i armarna när jag ligger på dem eller har dem bakom nacken..
Är fullt medveten om att jag måste börja styrketräna igen men jag vet inte om det skulle lösa alla dessa problem..

Inget svar mer än att du inte är ensam :meh: jag får dock ont i/på revbenen/bröstkorg/bröstrygg när jag legat för länge i sängen. Oftast när jag sover på sidan, men ibland även när jag ligger på rygg. för min del brukar det vara för hård eller för mjuk säng som utlöser det.

För något år sen hade jag så ont i vä höften så jag trodde jag hade HD E minst,blev röntgad men det var A höfter :D
Vad felet var kom man aldrig fram till,men det försvann av sig själv och återkommer lite då och då.

Likadant här, ibland. Värst är det när jag sover i för mjuk säng. Tyckte först att det lät knasigt, men pratade med en bekant som sa att det finns risk att kroppen ligger och spänner sig på olika sätt hela tiden när sängen är för mjuk och att det kan ge smärta på olika sätt. Känns inte helt ologiskt ändå tycker jag.

Likadant här, ibland. Värst är det när jag sover i för mjuk säng. Tyckte först att det lät knasigt, men pratade med en bekant som sa att det finns risk att kroppen ligger och spänner sig på olika sätt hela tiden när sängen är för mjuk och att det kan ge smärta på olika sätt. Känns inte helt ologiskt ändå tycker jag.
Själv har jag mer problem i hårda sängar faktiskt.

@Wingates: Har du varit till någon naprapat eller kiropraktiker? Min kropp har smärtor lite nu och då pga gamla synder så jag går regelbundet hos en naprapat, det är det som håller mig igång.

En annan sak att se över är sängen. Även om den har varit bra tidigare är det ju inte säkert att den är bra nu.

@Wingates: Har du varit till någon naprapat eller kiropraktiker? Min kropp har smärtor lite nu och då pga gamla synder så jag går regelbundet hos en naprapat, det är det som håller mig igång.

En annan sak att se över är sängen. Även om den har varit bra tidigare är det ju inte säkert att den är bra nu.
Nej det har jag inte faktist men borde kanske det.

Säng verkar kvitta. Det enda som är inte är problem är en riktigt mjuk men då mår inte ryggen så bra ist.

Nej det har jag inte faktist men borde kanske det.

Säng verkar kvitta. Det enda som är inte är problem är en riktigt mjuk men då mår inte ryggen så bra ist.

Jag :heart min naprapat. Han är enormt kunnig och hjälper också till med övningar att göra hemma (att jag kanske inte gör dem jämt är ju inte hans fel :angel:). Det är dyrt, ja, men så värt det eftersom om jag inte går regelbundet blir jag sämre och sämre och får ändå gå lika många gånger fast akut.

Har du varit till någon sängutprovare? Det kan ju ändå vara sängen som spökar. Jag vet att IKEA har naprapater på plats vissa dagar för att hjälpa till med sängutprovning. Det kan ju vara värt att bara gå dit och testa.

Vi bytte säng precis, blev ohållbart när sambons armar somnade bort varje natt och små ryggproblem och diverse krämpor gjorde det inte bättre direkt.
Han hade en för hård säng, ärväldigt fit och slimmad så nu när han har en mjuk säng med zoner för axel/höftparti är problemen helt borta.

Personalen som hjälpte till visste vad dom pratade om och hjälpte oss rätt. utan att pusha för exakt vad vi skulle välja utan mer mot 'ge information för att välja rätt'.

Däremot valde även jag en mjuk säng trots att det inte är optimalt just nu, gravid med tillhörande kilon....
Den är för mjuk, just nu, och jag kan domna bort ytligt i höft/axel.
Problemen ska försvinna i takt med vikten.

Har till vardags problem med att tex inte kunna ha armar över axelhöjd utan domningar.
Så lite underliggande orsaker finns ju.
Hade inte dom problemen med min förra hårdare säng.

Jag har börjat få ont när jag ligger på sidan, närmare bestämt så får jag ont på sidan av låren/höften (där man är bredast sas). Det är som en molande smärta som ökar ju längre tid jag ligger kvar. Jag fick det förr när jag arbetade i stall och gick mkt på betonggolv - då fick jag ibland även känslan av att det var som en sena/nerv som gled över benet när jag promenerade men det har inte återkommit iaf. (Är fullt medveten om att det inte lär vara fysiskt möjligt men så kändes det)
Någon som har en aning om varför? Det sabbar min sömn lite då jag helst sover på sidan men måste rulla över på rygg iom att det gör ont.

Jag har även fått att jag lätt domnar av i armarna när jag ligger på dem eller har dem bakom nacken..
Är fullt medveten om att jag måste börja styrketräna igen men jag vet inte om det skulle lösa alla dessa problem..
Sena som glider över benet låter som snapping hip, vilket vanligen beror på svaga höftstabilisatorer/felrekrytering av muskler. Är det fallet så går andra muskler in och gör jobb dom inte ska, vilket kan orsaka smärta i bl.a. senfästen - vilket du bl.a. har där du är som bredast (det sitter ett benutskott där). Tryck på ett irriterat senfäste är obehagligt och gör ont, vilket ju blir fallet om du ligger ner i sängen. Man kan få sånna problem även utan att man får snapping hip.
Även armarna skulle kunna förklaras av att det saknas muskler som håller allt på rätt plats.
Med andra ord föreslår jag ett besök till en sjukgymnast. Då testas musklernas styrka och uthållighet, och hur du använder kroppen, så du får svar på om det är något sånt som felar. Jag skulle inte gå till en kiropraktor/naprapat med sånna besvär, eftersom det kan vara bra att screena så att nerverna är okej när man ändå undersöker samt att det låter troligt att det är träning som behövs (vilket kiropraktor/naprapat inte läser under utbildningen).

Det behöver inte vara snapping hip, låter mer som trokanterit, dvs ett irriterat muskelfäste som kan dyka upp om man går mer än vanligt, på hårdare underlag eller byter gångmönster.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30