ONT; när jag rycker manen

R

rosita

På mig alltså!!!!!!
Klarar inte att rycka manen,det verkar inte göra ont på hästen,men det gör ont i hela mig.Snart ser mitt vackra fullblod ut som en fjording i manen,vad ska jag göra?finns det nån mantrimmer eller nåt man kan andvända,helst inte nåt elektriskt som låter,då skulle hästen bli jätterädd. snälla, nån som har nåt tips?
mvhR

Sv: ONT; när jag rycker manen

Jag klipper med sax. :idea:

Jag håller den lodrätt, så det blir inte rakklippt (fruktansvärt fult!!) utan det ser ryckt ut.
Nackdelen är att det inte tunnar ur manen, men till det använder jag en urtunningssax.

Funkar mycket bra! :)

pinky skrev:
Jag klipper med sax. :idea:

Jag håller den lodrätt, så det blir inte rakklippt (fruktansvärt fult!!) utan det ser ryckt ut.
Nackdelen är att det inte tunnar ur manen, men till det använder jag en urtunningssax.

Funkar mycket bra! :)
"urtunningssax" Det kanske är nåt...
ser den ryckt ut då?
var köper jag den?Är den till för häst då?
mvhR

Jag använder alltså en vanlig sax till själva längden, urtunningssaxen använder jag bara där manen är för tjock. *förtydligar lite*

Urtunningssaxar (eller effilersaxar, som det också heter) kan man nog köpa i vilken butik som helst, typ järnhandeln, Konsum, Hööks, Clas Ohlsson osv.
Tror inte att det finns speciella för hästar. :D

man kan rycka med kam, dvs man snor manen ett varv runt kammen å sen rycker man. då gör de inte ont i fingrarna

Om inte hästen får ngt obehag, varför då inte rycka manen?! :confused:
Hästar är inte människor, så man behöver inte förutsätta att de reagerar och känner som människor i vissa situationer.
Att förmänskliga hästen för sällan ngt gott med sig i slutänden...

Jag tolkar det som att det är hon själv som får ont.

Har du aldrig ryckt man så att blodet rinner ur fingrarna? ;)

Menar inte att det gör "fysiskt" ont när jag rycker,tycker att det är så himla obehagligt bara,förstår ni?
mvhR

min häst tycker att det gör jätteont så jag provade ett sätt som någon här på buke föreslog. Jag kammar över manen på andra sidan och klipper, då ser det inte klippt ut och han blev kanon snygg :love: använder hundarnas trimsax för att tunna ur mannen.

Nej, men hästar är som människor i det att de är olika individer. Vissa människor är så hårömma att de nästa dör om ett hårstrå rycks av, andra (som jag själv) skulle kunna ha en uppsättning apor hängande i håret utan att blinka).

Min häst tycker det gör vansinnigt ont att rycka manen, han får nästan panik! Jag använder urtunningssax och det funkar jättebra istället.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 534
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?