Ont någonstans?

falukorw

Trådstartare
Nikita har ont någonstans men jag vet inte var. Det började i lördags med att hon var ovillig att hoppa in i husbilen men det gick efter lite övertalning. Tänkte att hon kanske sträckt sig eller något sånt eftersom hon sprungit och lekt med massa hundar så jag har avvaktat tills nu men det verkar inte bli bättre, snarare sämre. Nu vill hon inte gå upp för trappor och tvekar inför att hoppa upp även om hon gör det.
Hon reagerar inte när man klämmer eller böjer någonstans. Inte heller någon rörelsestörning förekommer vad jag kan se. I övrigt är hon som vanligt och äte och busar med mina andra hundar.

Ska jag avvakta yyterligare några dagar eller tycker ni att jag bör kontakta vet innan helgen?

Sv: Ont någonstans?

Om jag vore du skulle jag ha kontaktat vet innan helgen. Bara för att man ringer och pratar med dem innebär ju inte det att man måste åka in, men det kan vara bra att i af prata med en vet. innan helgen.

Jag håller med Gnist. Slå en signal till vet och hör vad de anser att du bör göra. Tyvärr är det ju ett mindre bra tecken att det blir sämre snarare än bättre, men riktigt akut verkar det ju inte vara. Frågan är väl om man vill vänta tills det blir akut, om det nu blir det. Nikita är väl lite äldre också?

Jobbigt när de har ont, stackarna...

Nej, akut är det inte. Men jag ringer och frågar hur jag ska göra imorgon bitti.
Nikita är åtta och ett halvt nu, så inte jätte gammal.
Du har ingen aning om vad det kan vara? Diskbråck tänkte jag på men brukar de inte ha mer ont då? Hon är som sagt var lika glad som vanligt förutom när hon ska gå i trappor.

Diskbråck kan visa sig på så många olika sätt så visst kan det vara det. Just ovilja att hoppa upp/ner och gå i trappor är typiska symptom.
Kan även vara en inflammerad kotled. Det hade Spike när han var i den åldern Nikita är nu och visade ungefär samma symptom. Där hade man också misstanke om diskbråck men det var det som tur var inte. Ibland kan begynnande artros visa sig på det sättet också.
Men det är verkligen svårt att säga utan att titta och klämma. Symptomen kan likväl komma någon annanstans ifrån än skelettsystemet. Är hon kastrerad? HD-röntgen?

Senast ändrad:

Hon är inte kastrerad och inte HD röntgad. Idag tycker jag att det verkar lite bättre och har pratat med vet om att avvakta till efter helgen eftersom det inte är akut och för att hon som sagt var verkar lite bättre idag. Hoppas att det vänt nu och att det går åt rätt håll. Annars så får det bli en tur till vet i nästa vecka förutsatt att hon inte blir mycket sämre i helgen.

Halsdiskbråck kanske, men det kan vara mycket annat också. Kontakta veterinär så snart som möjligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 211
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 823
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 931
Senast: Lipperta
·
Hundhälsa Hej hundkännare! skaffade min första hund för 3 veckor sen och han är nu 11 veckor. Idag hände en olycka! Han och jag var ute och lekte...
Svar
6
· Visningar
2 341
Senast: helga_92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka