Ont, långt bak i ryggen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare HallonDoft
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 572
H

HallonDoft

Upptäckte för ett par dagar sedan att min herre ömmar i ryggen... Långt bak mot länden/korset till. Inget i övriga ryggen vilket han gjort förut pga dåligt sittande sadel och dåligt musklad när han kom till mig.

Nu vill jag ha lite tankar!
Kan det vara njurar? Överansträngning pga snön?
Han har tidigare ömmat i bakknäna, nu är det svårt att säga om de ömmar igen eller om det är minnet av att de gör ont!
Det är ju inte omöjligt att det onda i länden kommer från knäna?
Knäna är inte svullna.

Kollade kisset igår för att se om det såg "konstigt" ut....
Hur ska jag förklara? Det såg ut som ett mellanljust öl!
Grumligt men inte segt eller "koagler" i.

Har försökt få tag på våran veterinär men det verkar svårt bara ett par dagar innan jul!!

Sv: Ont, långt bak i ryggen?

Min senaste erfarenhet av ömmande i ländryggen hade sin orsak i för lång anläggningsyta på sadeln. Sadeln låg som en smäck på hästen och inte i bakvikt alls men den var lite för lång så det blev mkt tryck långt bak när man la vikt i sadeln. Eftersom det upptäcktes på en gång och vi har andra sadlar hemma varav en som passade så var det snabbt åtgärdat. Jag tömkörde i en vecka och red sedan i en annan sadel. Han slutade ömma efter 2-3 dagar utan sadel.

Lägg på sadeln (även om den är utprovad) och se ifall de ömmande punkterna ligger under eller nära sadeln.

Har hästen lätt eller svårt att bära sig i en lämplig arbetsform? Har han/hon några snedheter? Stel åt något håll? Vad var orsaken till smärtan i bakknäna? Hur åtgärdades den? Har hästen väldigt lång rygg? Tung ryttare?
Vad används hästen till och vad är det för ras? Hur mkt tränas den och på vilket sätt?

Njurproblem har jag ingen erfarenhet av och vet heller inte hur vanligt det är, är hästen gammal? Ser du inga andra symptom och om hästen är feberfri samt äter, dricker och gör ifrån sig som han/hon ska så hade jag låtit hästen vila en period. Därefter veterinärkontroll om problemen kvarstår och sedan kontakt med ET och kiropraktor oavsett om problemen är borta eller ej.

Hästen kan ju ha en muskelinflammation, spänningar p.g.a. snedheter eller ev. kompensation för smärtan i bakknäna eller ngt helt annat. Ryggömhet kan bero på mängder av olika saker.

Mvh JV

Tillägger att borrelia och erlichios kan ge dessa symptom.
Vid närmare eftertanke kanske det vore bäst att ta ut en vet innan jul. Det är troligen ännu svårare att få tag på veterinär på julaftonskväll om hästen blir akut dålig. Men det är ju bara du som har sett hästen, jag bollar bara lite utifrån den infon som finns ;)

Mvh JV

Min ponny är likadan. Detta är pga hennes sadel. Du kan ju ta ut massör och be denne känna på ryggen!

Massera försiktigt, ut och gå med hästen för hand och spring så mycket du orkar (förutsatt att du inte är matatonlöpare) typ en lyktstolpe sedan gå, spring lyktstolpe sedan gå. gör det i c:a 30 min en runda på plogad väg. Den har brodd och snösulor hoppas jag?

Kolla efter promenaden om det är mindre ömt eller slutat?

Rörelse är jätteviktigt vid ryggont. Naturligtvis ej uppsittet

Jag håller med om att rörelse är viktigt men det förutsätter ju att ryggsmärtan inte bottnar i någon hälta. Jag förespråkar också att det är viktigt att hästen aktivt arbetar med ryggen och genom hela kroppen och då tycker jag att det är bättre att tömköra om man inte bara vill hålla sig i skritt. En timmes rask skrittpromenad värmer upp muskler mer än vad många tror.

Tömköra hästen lång och låg är också bra och stretchar ut ryggmusklerna ifall dessa är korta och stela. När man inte känner till orsaken till smärtan kanske längre skrittpromenader är bättre dock. Sådana kan aldrig skada hästen såvida den inte är ordentligt sjuk skadad (tänk senskada eller fång etc)

Massage är kanon och man kan göra mkt själv. Däremot skulle jag inte ge mig på att massera en öm rygg om jag var orolig för hästen eller inte vet varför jag masserar. Träningsvärk och spänningar kan man massera bort. Skador är inte lämpliga att massera på hur som helst.

Tillföra värme kan vara bra men inte på en akut skada.

Jag hade ringt och rådfrågat vet och bett denne komma ut om det finns anledning till det efter en dialog. Annars bokat tid för ET/massör/kiropraktor som kan titta på hästen.

Mvh JV

*kl*
Snabba tankar

- har hästen blivit kall, eller stått och frusit? (Blivit stel och öm)
- har den nya sadeln gjort att hästen rör sig med bättre ryggverksamhet? (Träningsvärk)
- trycker sadeln i länden, i något läge?
- problem med bakknäna/länd hänger annars ofta ihop - ja

Jag tycker inte tömkörning är optimalt om man inte vet varför hästen har ont, för att när du leder den kan man bättre observera hur den sätter igång i trav och avsaktningar utan ngn som helst påverkan på huvudet, tömkörning gör det dessutom möjligt att den går på volt och det kan man helt utesluta innan man vet vad det är....

Är den bättre efter en 30 min då kan man utöka promenaden till 60 min om dagen. Försiktig massage och ok då förutsatte jag felaktigt kanske att man lyssnar på hästen och naturligtvis masserar övriga partier också...

Även vid tex senskada är promenad på fast underlag bra....

Svarar alla och tackar för bra tankar!
Vi har nu en bomlössadel som har fungerat jättebra! Visst har den en större anläggningsyta än en "vanlig" sadel men inte så långt bak. Den punkt där han reagerar sitter högst upp på ryggen där virvlarna i bak går upp. Någon som förstår vad jag menar! =P

Hästen i fråga är en 16 år gammal valack. Varmblod. Gick på travet tills han var 11 år, efter det blev han ridhäst och tävlades i hoppning ganska intensivt. Nu är han "hobbyhäst".
Han är precis som vanligt i övrigt!
Äter med mycket god aptit! Dricker, kissar, gör "nr 2" normalt.
Han har svårt för högervarv, allmänt lite stelare i den högra sidan och har varit hela tiden.
Han är pigg och framåt då vi är ute, inga markeringar då.
Den enda gången han visar obehag är när man trycker på honom.

Jag gissar själv på träningvärk eller överansträngning. Vi har haft massör ute ett flertal gånger och det visar sig att han har en svagare bakdel. Nu har han kommit ikapp ganska bra, ryggen och rumpan är rundare osv.

Jag håller inte med, att ut och springa med en häst som man inte känner till "felet" på är inget jag skulle göra. Jag anser att hästen ska bära sig korrekt och röra sig genom kroppen vilket är lättare att åstadkomma genom tömkörning. Man bör varken tömköra på volt eller någon annanstans om man misstänker att ngt är fel på hästen. Då är det som du säger bra att leda hästen vid hand. Men om jag tror att ngt är fel på min häst så håller jag mig i skritt. En timmes skrittpromenad fungerar utmärkt för att värma upp stel muskulatur.

Jag anser heller inte att man ska massera ett drabbat område när man inte vet vad som är fel på hästen, även om hästen inte protesterar. Man kan sabba en hel del utan att hästen säger så mkt och vissa hästar håller ju masken rätt länge när de har ont.

Om min häst får en senskada släpar jag inte ut den på promenad och speciellt inte med det underlag som råder nu. Då ringer jag veterinären och följer dennes rekommendationer. Promenader lär det säkerligen bli men inte första dagen ;)

Mvh JV

Åh jag får inte tag på våran veterinär! HOPPLÖST!
Får fortsätta jaga henne i morgon!

Halloj!
Vill bara ge en liten tanke kring ömheten i ryggen som inte behöver vara dålig sadel eller liknande, men som sagt bara en tanke =)
Min häst får massage varannan vecka av en utbildad hästmassör. Vid det senaste besöket i måndags var min häst mycket spänd över ryggen och han har även känts stel i ridningen senaste tiden, inte halt men stel. Massören sa att hon ser detta på var och varannan häst sedan snön, kylan och broddperioden kom. Hästarna spänner sig lätt när de går och halkar, vilket de kan göra trots broddar. Sedan är inte broddar heller optimalt att rida med när det är snö och isfritt då de avslutar rörelsen väldigt bryskt, alltså att man förlorar glidmomentet man får utan brodd, nu är det väl dock snö i hela Sverige så alternativ 2 lär inte vara problemet :) Kombination med ryggen kan även vara spända baksidor av låren om det är halkan som är problemet, känn där också om du kan känna en spänning är mitt råd.
Men som sagt, många hästar är stela nu pga väderlek och underlag.
(Jag är helt hundra på att sadeln inte är problemet på min häst då den är nyutprovad och han musklat sig jättefint över ryggen sedan bytet för 3 månader sedan, därför jag vill ge min infallsvinkel på andra bekymmer än sadeln)
Hoppas det löser sig för dig och inte är något allvarlig fel!
MVH // Sandra

Tack!
Idag var veterinären ute och prognosen är väl inte toppen. Hon kände inga problem i ryggen men knäna. Troligen pålagringar.
Han får numera bli promenadhäst med skritt som huvudsaklig gångart!
Känns så trist!!

många hästar av travartyp har / får problem med knäna (knäledsinflammationer)

Du har inga funderingar på att åka in på klinik och kolla upp det lite mer?
Ifall det är knäledsinflammation så brukar det gå att behandla :)

Tanken på klinik finns! Absolut!
Han fick en kur på 14 dagar med antiinflammatoriskt... Får vi se vart det leder innan vi kör igång med djupare utredningar...
Så går tankarna just nu.

Nej, vad trist!
Skönt att du tog symptomen på allvar i alla fall, du slipper ju det dåliga samvetet :)

Men ge inte upp än! Pålagringar kan man inte konstatera utan röntgen. Behandla enl vets rekommendationer dessa 14 dgr och se om det blir bättre.
Ev. ytterligare en behandling om det behövs.
D.e. hade jag testat att sätta igång hästen långsamt. Kanske kan han få vila en period nu när vädret ändå är så trist? Då hinner förhoppningsvis skadan läka ut ordentligt.

Mvh JV, Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på... 2
Svar
28
· Visningar
5 983
Senast: Linda_A
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 489
Senast: mackan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 766
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka