Ont i svanskotan vid ridning

godishanna

Trådstartare
Jag har börjat få ont i svanskotan vid ridning - speciellt vid dressyr o markarbete. Det har smugit sig på under den senaste tiden och jag börjar tro att det har samband med att jag gått upp ca 6 kg sedan början av sommaren förra året, kanske är det jobbet som är boven - att man får ont för att man sitter så mkt. Har 2 sadlar, den ena har jag haft sen -05 och den andra i snart 2 år. Har aldrig haft problem med detta förut. Märkte det i höstas när jag började sätta igång hästen efter hans konvalescens, sen har det blivit värre :cry: Han börjar gå fint igen men jag kan sällan rida mer än 20-30 min sen gör det för ont... Inte lika mkt när vi rider ut konstigt nog.
Före sommaren (innan hästen blev skadad) var jag på väg att leta nya sadlar då vi var i full gång och han musklat sig så att de låg dåligt, men nu när han e lite pinnig igen ligger de bra. Summan e alltså att jag lär behöva leta sadel till sommaren och hoppas då hitta någon som inte ger mig mer ont...

Sv: Ont i svanskotan vid ridning

En lätt (och kortsiktigt) lösning är ju att köpa fårskinn(fårludd!) till sätet på sadeln?
Blir mjukade för rumpan, ju tjockare= mjukare...
Ingen bra lösning "för alltid" men kanske hjälper tills du vet vad det beror på?

Hur kan svanskotan ens nudda sadeln? Det känns inte som om den kan göra det, om du inte sitter väldigt väldigt baktungt på nåt sätt..?

För en massa år sedan bröt jag min svanskota i en vattenrutchkana. Efter den otrevliga olyckan får jag dras med en deformerad svanskota som putar ut som en liten knöl. När jag sedan började om med ridningen efter ett uppehåll på ungefär hundra år fick jag hemska sår över den i början. Det var vidrigt, det gjorde hemskt ont ibland och det är egentligen ett under att jag inte gav upp.

Vartefter min sits blev bättre har jag kommit undan besvären. Men fram till dess hade jag en gelpad som jag använde när jag red på ridskolan, den var väl inte det bästa eftersom jag ändå kunde får ont ibland men bättre än inget. Hemma använde jag fårskinn, jättebra! Olika sadlar gjorde också skillnad, så det gäller att hitta rätt. Men det viktigaste är enligt min erfarenhet ändå sitsen. Lycka till, jag hoppas du hittar en lösning som passar dig.

Hur kan svanskotan ens nudda sadeln? Det känns inte som om den kan göra det, om du inte sitter väldigt väldigt baktungt på nåt sätt..?

Ingen aning... vet inte ens om den gör det, men ont gör det iaf...

Har ett teddyludd på sadeln nu på vintern, men det e inte sådär tjockt o mjukt som ett fårskinnsludd - kanske värt att prova. Tack för tips :)

Kan ju vara sitsen... men kan jag ha ändrat ridstil bara sådär? Har inte märkt nåt sånt förut, även vid träningsuppehåll...

Det är ofta korskotan man får ont i. Det man känner längst ner på ryggen innan rumpan. Det är inte svanskotan man känner men många kallar det felaktigt så. http://www.ne.se/ryggrad

Svanskotan sitter mer innanför där stjärten har börjat ;-)
Det hjälper att stretcha benen efter ridningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 893
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 494
Senast: Idaw83
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka