Ont i ryggen

S

Spatt

Hade ut en sadelprovare. Han tyckte att sadeln va för smal fram sen hade hon jätte ont i ryggen o ner på bogen. Ska tilllägga att hon blev vaccinerad mot butalism o hästinfl. Hon är spruträdd så hon stegrade sig i boxen o slog i huvudet i taket (dock ett lätt slag), men hon stog inte helt still när vetr. sprutade, hon fick en knöl stort som ½ plommen där var dom sprutade. Tycker bara att det är konstigt att hon inte har visat någon som helst symtom av ryggont när jag rider med sadeln. Har ridet ett år med samma sadel nästan varje dag. Ska dock ringa vetr. så dom kollar ryggen men är frågande om det verkligen kan vara sadeln vad tror ni?

Sv: Ont i ryggen

Jag tror alldeles säkert att det är sadeln som är problemet. En del hästar visar inte att de har ont medans andra visar utan att hästägaren förstår eller ser det. Har du någon gång känt igenom hästen rygg och kollat om den har ont? Det är inte många som gör det eller vet hur. Det är väl bra att du fick detta påpekat innan hästen blir halt i stället. 9 av 10 hästar går med för trånga eller felaktiga sadlar och får ryggproblem av detta. Problemet leder till att hästen visar andra symtom som tex kotledsinflammation. Om du tar bort problemet som förmodligen är sadeln så kommer säkert hästen att bli bättre. I vissa fall kan någon form av muskelbehandling behövas.

Sv: Ont i ryggen

Det ska komma en sadelmakare/provare o kolla sadeln och göra mall om man behöver göra ändringar. Tydligen kan man vidga Kieffer sadlar det är nog det som behövs.

Liknande trådar

Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 943
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
C
Hästvård min häst har några ulor på ryggen , inte sår och det är inte kala fläckar utan bulor som är hårda huden ser likadan ut vetten skulle...
Svar
4
· Visningar
1 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka