Ont i ryggen av sadeln?

Fillifjonkan

Trådstartare
När min pålle var 3 ½ år fick jag köpa en ny westernsadel åt honom då den gamla var för trång. Givetvis hade jag även en sadelutprovare med och sadeln jag köpte passade perfekt förutom att den var lite vid men sadelutprovaren sa att han skulle växa i den. Nu, 1½ år senare, tror hästens fodervärd att han ha fått ont i ryggen av sadeln. Tydligen så gick det inte att sko honom bak då han sparkade efter hovis vilket han absolut inte gör annars. Han har ont bara precis där sadeln slutar bakåt. Givetvis ska en equiterapeut samt sadelutprovare känna igenom honom samt kolla sadeln.

Kan han verkligen få ont bara där sadeln slutar pga av sadeln eller kan det bero på något annat? Har sadeln blivit för trång så borde han väl få ont vid främre delen av sadeln?

Sv: Ont i ryggen av sadeln?

Ja hästen kan få ont av sadeln, men kanske den inte är för trång i detta fall utan för lång istället och klämmer på den bakre delen av ländryggen.

Håller med Boj. Westernsadlar är ju ganska långa... Vad är det för häst?

Det är en quarter som faktiskt har en ganska så kort rygg. Det konstiga är ju att han inte haft ont i ryggen av den tidigare utan han har fått det nu hos fodervärden där han stått i 2 månader. :confused:

En häst ska inte växa i en sadel! Så fungerare det verkligen inte!
Skulle ta ut en annan sadelinprovare som vet och kan mer!
Nu behöver du ev låta en alterantiv behandlare känna igenom häste och först få ryggen bra innan du skaffar ny sadel.

Hästen kan ha fått ont pga:
Ryttare som sitter fel
ryttaren sadlar fel
sadeln passar inte
hästen har fått problem i rygg för att den ridits fel/ mycket
Ryttaren är tung m.m.

Senast ändrad av en moderator:

sante skrev:
En häst ska inte växa i en sadel! Så fungerare det verkligen inte!

Faktum är att en häst kan växa i en sadel. Om man har en häst som man vet inte är färdigutvecklad muskelmässig, kan man välja en liiiiite större sadel som hästen kan "växa i". Vet inte om detta praktiseras när det gäller westernsadlar, men när det gäller engelska sadlar har jag iaf fått för mig att det är rätt vanligt att köpa en sadel som är lite för stor och rida med padd under sålänge.

Personligen går jag efter teorin att sadeln ifråga i detta fallet är för lång gentemot hästryggen.

Jo, som jag skrev så ska en equiterapeut gå igenom honom och givetvis kommer han inte att ridas förräns han är ok igen.

Fodervärden har inte använt westernsadel tidigare så kanske hon har lagt den för långt bak? Hon är också ganska så mycket tyngre ryttare än vad han är van vid men samtidigt så är han ganska viktbärande. Han har ju inte haft ont tidigare utan detta har kommit nu. Hon är en duktig ryttare så jag tror inte det beror på det. nåja, vi får se vad equiterapeuten säger. Suck...

Som jag sa innan, skaffar man en sadel så ska den passa hästen....en häst kan inte växa i en sadel som inte ligger på 100%, hästen kan ju inte muskla sig på ett riktigt sätt på en sadel som inte ligger på bra.
Men man kan alltid ändra vidden och fylla på/ ut med stoppning i sadeln när hästen väl musklar sig...men som jag sa, aldrig låta en häst växa i en sadel!!

Sadelinprovare

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 122
Senast: lillamy73
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 114
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?