Ont i magen

T

trojalotta

Vi har ett 3-årigt ponnysto i vårat stall som får ont i magen varje gång vi ska fodra morgon och kväll. Hon gnyr, sparkar och tittar mot magen. När hon väl börjar äta så blir det bra. Hon gör även så nu när det finns gräs i hagen och altså inte är sååå hungrig på kvällen. Har någon varit med om något liknande?

Sv: Ont i magen

Hon är inte väldigt trög i magen? Bajsar hon mycket? En deciliter olja om dagen blandat i fodret brukar göra susen mot det.

fanns en häst i stallet som betedde sig så...hon sparkade, gnydde, och högg sig själv på bogen och magen.
hon gjorde så pga stress.
dom flyttade till ett annat stall och jag fick höra att hon hade drabbats av magsår någon månad senare.

träffade den hästen igår...och fick då veta att hennes beteende går i perioder.

Höll hon på så i samband med fodring? Vår lilla tjeja gör det enbart då, visserligen kan det vara stessrelaterat, har inte tänkt på det....

Vi har ett 3-årigt ponnysto i vårat stall som får ont i magen varje gång vi ska fodra morgon och kväll. Hon gnyr, sparkar och tittar mot magen. När hon väl börjar äta så blir det bra. Hon gör även så nu när det finns gräs i hagen och altså inte är sååå hungrig på kvällen. Har någon varit med om något liknande?

Jag tror med på stress. Åk och kolla hästen så den inte har magsår eller något annat som strular.

Hej.
Har en häst med magsårsproblem, ger han alltid hö först innan kraftfodergivan samt har dragit ner på kraftfodret så mkt det går, tävlingshäst så det går inte att ta bort det helt, han får ingen havre utan endast luzen ohc grund samt lite olja sen ger jag pronutrin köper av ATG-kliniken dyrt men bväldigt bra, han har inte haft några problem sen han börjat äta det, även mag-tarm eller magnesium kan hjälpa stressadew häster...

Jag har varit inne och läst om magsår/magkatarr och det mesta stämmer inte på henne. Hon lever inget stressat liv då hon inte jobbas alls. Hon går i en flock på 6 hästar, är ute mellan 7.30 till 19.30 och är i övrigt pigg och glad, blir aldrig lämnad ensam och får bara någon symbolisk liten näve kraft. Kan det vara något annat?

Jag tror också att det är stressrelaterat. Speciellt som det kommer i samband med fodring och inte när maten är uppäten.

Jag har varit inne och läst om magsår/magkatarr och det mesta stämmer inte på henne. Hon lever inget stressat liv då hon inte jobbas alls. Hon går i en flock på 6 hästar, är ute mellan 7.30 till 19.30 och är i övrigt pigg och glad, blir aldrig lämnad ensam och får bara någon symbolisk liten näve kraft. Kan det vara något annat?

Inget arbete är inte lika med ingen stress. Hur mycket grovfoder får hon och hur ofta?

Jag skulle faktiskt tro att det är ren otålighet som får stoet att bete sig som hon gör. Att bli så "glupen" är iofs en stressfaktor i sig och möjligen kan hon ha magsår - dock har inte hästar samma magsyrafrisättning som vi människor, dvs saltsyran rinner inte till hos hästen när den ser mat eller känner sig sugen. Magsårsont brukar inte heller försvinna när hästen äter utan stället ge sådana smärtor att hästen tappar aptiten, ett annat symptom är att de gnisslar tänder, får nedsatt prestation mm.

Har problemen uppstått nyligen eller har hon "alltid" betett sig så här?

Hon har gjort så i ca 2 månader, hon får ca 3 kg grovfoder pluss bete hela dagen i en "mager" hage.

Hon har gjort så i ca 2 månader, hon får ca 3 kg grovfoder pluss bete hela dagen i en "mager" hage.

Om hagen är mager och hästen bara får 3 kg grovfoder så kan det vara därför hon verkar så hungrig vid utfodring. Om ni inte kan ge mer grovfoder för att hon kommer lägga på sig, se till att hon har tillgång till halm så att gallan som produceras kontinuerligt inte går på magsäcksväggen (i den övre delen av magsäcken och bildar magsår) utan har fibrer att ta hand om. Utfodra också (som tidigare skribent skrev) alltid grovfoder före kraftfodergivan!

När jag skkrev "mager" hage menade jag en gammal naturbeteshage utan kraftigt gräs och klöver, lilltjejen är lite över normalvikt ooch har lite gräs att pilla med under hela dagen. Kanske behövs halmen i alla fall?

Jag skulle absolut åka till klinik och göra gastroskopi på hästen. Har själv fått behandla min häst för magsår nu i vår och hade dåligt samvete över att jag inte "fattat" tidigare vad som var fel trots att vi varit i kontakt med veterinär. Efter behandling med svindyr medicin så är hon nu helt återställd och jag är bara ledsen för hennes skull att jag inte upptäckte det tidigare. Men jag hade ju gett andapsin hela vintern i förebyggande syfte och trodde det skulle hjälpa.

Min häst hade i vintras ett liv som gjorde att det inte var så konstigt att hon drabbades. Men magsår är vanligare än man tror även om du inte tycker att din varit utsatt för stress. Vore det min häst så skulle jag göra en gastroskopi för att utesluta magsår, dessutom tror inte jag att det är speciellt vanligt att hästar fejkar smärta.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V