Jag har inga synpunkter på tävlingen öht. Hundarna blir ju inte ledsna över att bli kallade fula. En hund som lever till den blir 14 år gammal får väl dessutom betraktas som livsduglig, eller? Om det fanns någon eller några hundar som var så skadade/missbildade att deras liv borde avslutas kan jag inte bedöma efter att bara ha sett några sekunder på film.
Jag vet att detta är en kontroversiell åsikt i Sverige, men jag tycker att synsättet att hundar med handikapp ska avlivas är drivet väl långt. Om hunden har förmåga att njuta av livet tycker jag inte att det är omoraliskt att låta den leva, under förutsättning att man som ägare ser till att ge de rätta förutsättningarna. Det finns hundar som får hjälp att gå med protes/hjul och som helt uppenbart är glada och tycker om att leva. Jag har träffat hundar utan en enda tand i munnen som verkar må alldeles utmärkt. Varför ska det vara en "plikt" att avliva en sådan hund? Om livet är ett enda lidande med ständig smärta är det en annan sak, men jag är övertygad om att hundar, precis som människor, kan ha ett bra liv med vissa funktionsnedsättningar. Att man ska arbeta mot funktionsnedsättningar i aveln, och att de inte ska premieras på utställning, är en helt annan sak.