Ont i foten?

Fideli

Trådstartare
Jag har en kallblodstravare, valack, 20 år, jag köpte honom som 4-åring och han har gått som ridhäst sedan dess. För drygt två år sedan konstaterades det att han har pålagringar i framknäna så sedan dess rids han väldigt lugnt.

På skärtorsdagen började han skrapa med höger fram och det blev allt värre, på långfredagen så skrapade han nästan hysteriskt, tom när han åt. Han letade rätt på stenar som stack upp och andra kanter som han satte hoven på och ”skrubbade” mot, nästan som om det kliade under foten. Han låg också ner väldigt mycket och verkade ha väldigt ont, fast konstigt nog var han inte halt.

Jag misstänkte hovböld och lade jodopaxbandage under några dagar och på annandagen kom hovslagaren ut, men han trodde inte att det var hovböld eftersom han inte kände någon puls i benet. Vid det här laget var benet svullet hela vägen mellan knät och kotan, så hovslagaren trodde att det var knät som besvärade hästen.
Det var ändå dags att verka och sko om och när hovslagaren började verka höger fram så upptäckte han röta i bärranden, ca 3 cm långt på yttersidan av hoven, han skar bort allt det dåliga, sköljde med jodopax och stoppade i bomull med jodopax i hålrummet.
Efter detta blev hästen mycket bättre, dock inte helt bra, han låg inte längre ner mer än normalt, men skrapade fortfarande emellanåt, svullnaden i benet gick ner något men inte helt.

Efter en vecka utan ytterligare förbättring så ringde jag veterinären och fick komma inom ett par dagar. Hon konstaterade att han inte var halt och att han såg pigg och kry ut och menade att det inte var något fel på hästen, jag fortsatte att hävda att något var fel, jag har haft hästen i 16 år och han har aldrig någonsin skrapat med hovarna. Vet sade då att om det är början till hovböld el dyl så kan anti-inflammatoriskt hjälpa och jag fick ett recept på Quadrisol.
Hästen fick Quadrisol i elva dagar, jag lade också jodopaxbandage igen i åtta dagar, under den här tiden blev hästen lite bättre, men fortfarande inte helt bra, nu skrapade han ca en gång i halvtimmen och då bara ett eller två skrap. Ibland bara lyfte han hoven och stod med den i luften ett par sekunder och satte sedan ned den igen.

I måndags (en vecka sedan) fick han sista dosen Quadrisol och på onsdagen började han skrapa mer igen, under den här veckan som gått har han varken blivit bättre eller sämre och nu vet jag inte vad jag ska göra…

Kan tillägga att hästen haft hovböld 5-6 ggr tidigare och har aldrig haft puls i benet, aldrig varit varm i hoven och bara reagerat på visitertången vid hälften av tillfällena, så han är inte så lätt att diagnosticera…

Är det någon som har någon idé om vad det skulle kunna vara?

Sv: Ont i foten?

Jag har ju varit till kliniken med honom, men som jag skrev i texten så ansåg inte veterinären att det var något fel på honom eftersom han inte haltade...

Ingen som varit med om något liknande? Eller har någon idé om vad det skulle kunna vara?

oj vilken kenpig situation. Vad tror du själv? Ofta brukar ägarens "magkänsla" stämma även om veterinärens diagnos till en början inte stämmer överrens. Tror du det kan vara hovböld? Eller kan det vara bärrandsrötan som besvärar honom? Kanske finns mera högre upp/ längre in?

Jag vet inte, han har ju haft hovböld förut och han får ju oftast inte de "klassiska" symptomen, men han har aldrig skrapat med hoven tidigare utan det har mest varit konstiga hältor som kommit och gått under några dagar. Jag funderar också på om det har med rötan att göra, något sådant har han ju inte haft tidigare, så där har jag inget att jämföra med.

I måndags kändes han lite halt, så nu har jag fått ny tid hos vet imorgon, så får vi se vad hon säger då, om han haltar så kan hon ju i alla fall inte säga att det inte är något som är fel.
Nu är det ju fyra veckor sedan han blev skodd, så det går ju att ta av skon och verka några skivor och se om man ser något konstigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 042
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka