Ont i foten - vad kan det vara?

F

Finitini

Min häst har jätteont i sitt högra bakben, eller det verkar som att det är i foten, nere vid kotan, det märks dock mest när hon står stilla!? Då avlastar hon och vill knappt stödja på det. Hon kan gå och hon sprang t.o.m en sväng i hagen idag, hon stannade dock till efter en bit och "kom-i-håg" att hon hade ont.
Det jag funderar på är om det är bara en vrickning eller om det är så att det kan vara ngt värre....gud förbjude....
Men....det konstiga är...som jag skrev innan...det märks mest när hon står stilla...!?
Någon som har någon aning?

Sv: Ont i foten - vad kan det vara?

det finns ju hur mkt. som helst det kan vara. och en vrickning kan vara nog så allvarligt. mitt halvblod står på boxvila pga. att han gjort illa sig i hasen (troligen vridit sig) i hagen. trots att han va näst intill blockhalt så skulle han springa (när han stod still höll han upp bakbeneteller "vilade" på "tån")

veterinären tyckte först att jag skulle ha honom i en mindre hage, den dom normalt går i är över 8 ha. men efter en vecka och en finadyn kur så va det ingen förbättring alls, så fort han vilat och det antagligen gjorde mindre ont så drog han iväg i full galopp för att bli jättehalt en stund igen. det fick bli strikt boxvila och sjukhage på 4*4 meter(där har han stått i drygt 2 veckor nu) och en ny finadyn kur. ska på återbesök nästa vecka, ev. behöver hasen sprutas men han haltar iallafall inte längre (gallan i hasen är dock inte borta)

har du pratat med veterinär om vad h*n tror om det ?

hmm...låter lite likt min häst det där, hon vilar på tån när hon står still precis som din häst gjorde, men kan ändå fara runt i hagen i galopp...!
Har inte haft ute veterinär ännu...dock en mkt duktig equiterapeut, hon är nästan säker på att det är en vrickning.
Har haft nga köriga dagar för egen del och har inte haft möjlighet att göra så mkt och nu är det ju helg..men blir det inte bättre till måndag så åker jag nog och röntgar för säkerhets skull..man vet ju aldrig.
Jag vet att vrickningar kan vara svårläkta så det är ju ingen höjdare precis, det är ju (som med det har visats sig med din häst) så lätt att det går upp igen, men i förhållande till om ngt skulle vara brutet så...

Fick flytande Arnika av henne...equiterapeuten alltså...hon sa att det skulle hjälpa till att lindra och rensa ut...?

Alltså...problemet är att jag aldrig har varit med om ngt sånt här...har inte haft nga problem med mina hästars ben och leder, så jag vet inte så mkt om behandlingar och sånt...

Känner mig lite som värsta nybörjaren...

har din häst värme/svullnad eller puls i benet ? kan ju hända att det behövs lite butta/finadyn. försök begränsa henne så hon inte kan "härja runt", du får uppdatera vad som händer ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 179
Senast: sassiball
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jaha kära Bukefalister, nu tänker jag rådfråga er. Någon kanske har haft liknande problem, vem vet? Har sen några veckor tillbaka ont i...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp