Ont i foten efter fall

tigerflicka

Trådstartare
Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig. Som tur är har jag tidigare varit förskonad från fotledsskador!

Jag trampade snett och ramlade i en trappa för en vecka sedan.
Direkt efter gjorde det superont och de första två dagarna haltade jag fram. Dag 4 kände jag ingenting, och dag 5 var jag ute och sprang en runda.
Igår började jag känna av foten igen, inte så mycket när jag går, men t.ex. när jag trycker ner kopplingen på bilen. Idag känns det lite mer, även när jag går. Inte så att det gör ont, men det känns.

Foten har aldrig varit svullen eller blå efter att jag ramlade.

Här är en bild, där jag ringat in området som känns, det är bara det här området, och det känns ingenting när jag trycker där.

images_5300b51188e59d3d2e3f04ca.jpg


Ska jag vänta och se om det går över? Göra några övningar? Röntga foten?
 
Sv: Ont i foten efter fall

Efter alla stukningar och ett brott skulle jag avvakta men vara lite snäll med foten. Linda/stödja och inte springa på ngn vecka. Men i övrigt belasta som vanligt.
 
Sv: Ont i foten efter fall

Jag skulle göra det för att ge den lite stöd, det brukar iaf hjälpa mig :) Men jag brukar å andra sidan stuka så man ser att det är just stukat :D Blåmärken som följer leder och muskler tydligt.
 
Sv: Ont i foten efter fall

Jag skadade yttre ledbandet i foten o brukar ha ont just där, ungefär... Detta var för mer än trettio (!) år sedan och det händer fortfarande att jag får ont, t ex om jag hoppar av cykeln innan den slutat rulla helt. Behövs inte mycket för att jag ska känna av det. Har ingen svullnad eller blåmärke, inte vid skadetillfället heller. Brukar smörja med t ex Voltaren, ibland... Att linda om foten kan också kännas skönt och ge lite avlastning, men smärtan brukar kännas en- två dagar och vara ganska lindrig, så jag brukar försöka stå ut :)
 
Sv: Ont i foten efter fall

Det låter inte som någon allvarlig skada, om du har kunnat springa. Gör allt som inte gör för ont!
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i foten efter fall

Nej, jätteallvarligt tror jag inte det är, tack och lov!
Blev mest konfunderad av att foten var helt smärtfri efter några dagar och efter tre dagar började jag känna av den igen.
Kanske bara var osmart att ge sig ut och springa så tätt inpå!
 
Sv: Ont i foten efter fall

Jag ramlade nedför trappen för fyra månader sedan och har fortfarande en tydlig svullnad + att det känns en del (att säga "gör ont" känns som en överdrift). Jag ringde vårdcentralen eftersom jag tyckte det tog lång tid, men de menade att fyra månader inte alls var ovanligt för sådana saker.
 
Sv: Ont i foten efter fall

Oj, fortfarande efter fyra månader? Fy så trist för dig!

Tack alla för era svar! Jag ska väl helt enkelt bara inte ha för bråttom med att tycka att jag borde bli frisk i foten snabbt!
 
Sv: Ont i foten efter fall

Jag vrickade foten och hade ont i ett år och fortfarande problem när foten är "trött"...
 
Sv: Ont i foten efter fall

Men oj, ett år! Det är jättelänge! :crazy:

Nu har det slutat kännas i foten. Skönt tyckte jag och gav mig ut på långpromenad i söndags. Kändes inget under promenaden, men nu känns det på utsidan av underbenet, från fotknölen och uppåt. Lite samma känsla som när benhinnorna klagar.

Jag som skulle behöva börja träna ordentligt inför Tjejmilen, som förvisso är forts i September. Men planen är att springa ifrån min syster som är militär och jag vet att jag kommer behöva kämpa ordentligt för att lyckas med min plan... :)
 
Sv: Ont i foten efter fall

När man har vrickat foten behöver man träna upp balansen i den igen.

Det gör man genom att stå på ett ben på den skadade foten, när det har slutat göra så förbaskat ont.
Sen börjar man rita åttor (eller sitt namn, eller nåt annat kul) i luften med den oskadade foten. Rita framför kroppen, bredvid, på andra sidan, bakom... Tre gånger om dagen eller så. Några minuter varje gång.
 
Sv: Ont i foten efter fall

Tja, jag har andra skador som är värre så denna är en bagatell.
Jag har gjort dumheten att träna fast knäna gjort ont och det fick jag surt betala för, så ta det lugnt med träningen!
 
Sv: Ont i foten efter fall

Fy! Låter som jag ska försöka lyssna och lära mig av dina misstag och slippa egna!

Jag som precis tänkte fråga vad som händer om man sätter igång för tidigt att springa/motionera innan foten har läkt helt? Vad kan hända? Finns det nån mer risk än att det tar längre tid innan man blir bra?
 
Sv: Ont i foten efter fall

Det gör ont, och fortsätter du för att härda kroppen blir det värre ;-)

Små korta pass så att stället inte blir trött, för det är när man är trött i fotleden som man lättare vrickar sig, tycker jag iallafall. Istället för att springa ett långt pass, ta två kortare kanske och låt foten vila lite mellan?
Jag är inte någon sjukgymnast men har tränat för ett antal ;-)
 
Sv: Ont i foten efter fall

När man har vrickat foten behöver man träna upp balansen i den igen.

Det gör man genom att stå på ett ben på den skadade foten, när det har slutat göra så förbaskat ont.
Sen börjar man rita åttor (eller sitt namn, eller nåt annat kul) i luften med den oskadade foten. Rita framför kroppen, bredvid, på andra sidan, bakom... Tre gånger om dagen eller så. Några minuter varje gång.

Varför med den oskadade?
 
Sv: Ont i foten efter fall

Jag stukade foten (fast det var förvisso fotleden) för 7-8 år sedan...den gör fortfarande väldigt ont i vissa lägen (det "spränger" i den om jag belastar den fel vid ridning t.ex.) så det kan nog ta ett tag innan det blir ordning - ifall du inte får bättre hjälp med råd, tips och sådant än vad jag fick förstås.
Vården i det då aktuella landstinget var, och är fortfarande enligt vad jag hört, under all kritik.

(likadant med axeln nu...det tog tre år innan jag fick veta "exakt" hur illa skadad den var/är, och nu avvaktar jag ännu ett läkarbesök innan en EVENTUELL utredning för en EVENTUELL operation. Annars får jag nog ha det så här resten av livet :cool:)

Hur som helst, hoppas det blir bättre för dig snart :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i foten efter fall

Men jisses! Det blir bara värre och värre om hur långt efter alla har problem kvar i foten/fotleden! :crazy:

Jag som trodde att det skulle gå relativt snabbt att bli frisk i foten igen och tycker 1,5 vecka är lång tid...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
850
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ I november så ramlade jag med en stege, trampade snett och fick tre frakturer i fotleden. Slapp operera utan gipsades ett tag och fick...
Svar
4
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp