Ont i axlarna/nacken efter ridning

Lillflickan

Trådstartare
Har scolios och har tidigare haft ont i ena sidan av ryggen vid ridning. Tog hjälp med sjukgymnast med detta och det är mycket bättre nu.

Har också länge haft problem med ont i nacke och axlar. Har kommit på först nu att det som är värst är faktiskt ridningen, i princip varje gång jag ridit har jag ont. Det är främst i musklerna man använder när man drar upp axlarna mot öronen liksom, mellan axel och nacke alltså (lite svårt o förklara i text).
Vissa gånger är det båda sidor och ibland någon av dem.

Ska ringa till min sjukgymnast igen men denne har semester nu. Och funderar också på att ta kontakt med en tjej som håller på med centrerad ridning och är utbildad sjukgymnast med, så kanske hon kan se om det är något speciellt jag gör när jag ride eller om jag sitter "fel" (med tanke på att jag har scolios då, så en korrekt sits kanske påverkar nacken negativt tänker jag).

Men tänkte kolla lite här om någon har samma problem?
Tror att jag skulle behöva träna upp axlarna lite, så att de klarar av den påfrestning som ridningen blir. (inte kul att få ont nästan varje gång man ridit och som sedan går över till spänningshuvudvärk). Är dock dålig på träning så har inte kommit på några bra övningar än men ska leta lite o höra med folk som tränar lite mer.

Sv: Ont i axlarna/nacken efter ridning

Om man tittar ner mycket, tex i ridning, eller om man är ute och promenerar eller vad som helst, så kan man genom detta få korta muskler i nacken och detta orsakar i sin tur värk kring nacke och övriga områden. Nu vet jag inte om det är något du har som (omedveten) ovana att göra, men det är ett tips iallafall att tänka på hur man placerar sitt huvud. :laugh: Du kan lindra smärtan genom speciell nackmassage.

Har du en bra tillpassad hjälm och sadel? Dåligt tillpassade hjälmar kan ge huvudvärk och dåliga sadlar kan ge ryggproblem mm (inte bara för hästen dådå utan även ryttaren).

Är man knackig i kroppen så är det extra viktigt med uppvärmning och nedvärvning, samt stetchning. Viktigt är oxå att du tränar din egen kropp. Det finns en massa bra övningar man kan göra :).

Canon: jo jag tittar ner rätt mycket, har tänkt på det förut att jag ofta sitter o tittar på hästens öron iställt för rakt fram. Så är nog något jag borde börja tänka lite mer på. Har inte tänkt på att det kan vara en del i problemet. Men när du säger det så vet jag att jag får ont om jag sitter och läser länge också och där är det ju samma sak att man tittar ner.

Karamelldrottningen: Hjälmen är bra, köpte en ny nyss då min gamla blivit för liten så jag fick huvudvärk när jag red länge i den. Sadeln är däremot ett problem, rider som medryttare så sadeln är ju inte direkt tillpassad till mig. Jag är rätt liten så skulle förmodligen behöva en med mindre sits. Hade jag bara ridit en häst så hade jag kunnat köpa någon begagnad eventuellt men nu rider jag flera olika så då blir det ju lite svårt. Ägaren har däremot bomlösa sadlar till sina hästar som jag funderat på att prova.

Och värma upp och stretcha gör jag faktiskt inte, men är absolut något jag ska testa :) Värma upp kan man ju göra lite på hästryggen när man skrittar fram tänker jag.

Träning finns ju endel styrkeövningar man kan göra jo. Sen kom jag på nu att stavgång kanske är bra också? Det borde väl träna axlar och nacke. Jag är överhuvudtaget kanske klen i överkroppen. Är ju lite roligare än ren styrketräning också.

Senast ändrad:

Styrketräning på gym är tråkigt - det tycker jag också :). Men har du provat body pump eller krafttag? Det heter lite olika saker på olika ställen, men gäller styrketräning med stång i grupp. Det tycker jag är kul, instruktören går igenom alla muskelgrupper till musik. Du använder de vikter som passar din utgångspunkt, och kan göra övningarna enbart med stången också.

Att du får ont beror säkerligen på att du spänner dig och hamnar i fel position (tittar ned, hamnar snett). Bålstabilitet, balans och styrka borde hjälpa till med detta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar