Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med hjälp av vet och equiterapeut men ingen av dem kan hitta något konkret fel. Kan ev ha lite ont i "bakvagnen" men väldigt osäkert. Har gått på Metacam en dryg vecka - ingen skillnad. OK i mun osv. Får kanske ta ställning om hon ska vidare till klinik men avvaktar vets nästa besök om ett par dagar. Vill dock gärna ta del av andras erfarenheter också. Damen ifråga är lite bitchig ibland normalt sett men älskar borst på rumpan, mellan frambenen, på och runt juver. Social och nyfiken, skulle helst vilja vara med överallt hela tiden om hon kunde. Har länge backat upp mot saltstenshållaren i boxen med ändan och sett lite småtjurig ut men det har snabbt gått över. Senaste månaden har det eskalerat och nu står hon även och kickar in i boxväggen. Ibland riktigt ordentligt. Blivit ilsken när vi gått förbi boxen och ibland gjort regelrätta utfall. Blir lite bättre när hon stått inne ett par timmar, är värst när hon precis kommit in men kan även sparka i väggen på morgnarna precis innan hon ska ut. Har eget litet stall med bara två hästar, lugnt och fridfullt. Rejält med utevistelse, minst 10-12 timmar per dag om vädret är OK, ibland mer. Inga problem i hagen. Har kunnat ha henne lös i stallgången och grejat med henne men nu nafsat/försökt bitas, även försökt sparka på riktigt när man ska fixa framför allt vänster bakhov. Reagerar dock inte när vi kollar ev smärta där. Är barfota sedan cirka fem veckors tid på försök för att se om hovarna kan bli lite bättre då hon tappat skorna rätt ofta i slutet av sommaren/början av hösten. Inbillning eller inte, jag tycker det verkar som att hon blev värre då i humöret. Går f n inte att varken sadla eller rida henne. Sista gången min man försökte (det är han som normalt rider henne) stegrade hon sig och visade verkligen att hon inte tyckte det var OK. Har varit lite småstressad/ouppfostrad vid uppsittning tidigare också och inte velat stå riktigt stilla men vi har jobbat med det och kommit en bit på väg. Så här har hon dock aldrig gjort. Vad tror ni andra om detta beteende? Pälssättning? Ren tjurighet? Annat? OBS att hon självklart ska fortsätta kollas av vet osv!