ont eller rädd?

S

Starshine

Hur vet man om hästen har ont eller bara är rädd när man känner på ryggen?

Sv: ont eller rädd?

Den gick under bommen i transporten och blev rädd när man var nära ryggen, ibland sjunker han ihop jättemycket, ibland lite och ibland inte alls.
Att han sjunker ihop mycket verkar ha samband med att han är orolig för något annat, tex. när han är själv inne
därför vill jag veta om han har ont eller bara är rädd, han gör det ju inte varje gång man känner..

Det är jättesvårt utan att se hästen. Prova att känna när hästen är helt lugn. En stressad häst kan ha adrenalin och känner inte, eller bortser från smärtan

Många hästar sänker spontant ryggen när man klämmer på dom... Om du först lägger båda händerna på hästens rygg med ett lätt men kännbart tryck och sedan wäntar ut hästen tills den accepterar din beröring och slappnar aw innan du palperar undwiker du att få falska resultat.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 780
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka