ont eller bara känslig?

Sv: ont eller bara känslig?

Min rycker inte i huden. Hon reagerar inte alls vid borstning där. Utan jag fick reda på att min har spänningar där med hjälp utav en massör. Så just nu håller vi på å ta reda på varför,, fast troligtvis sadelgjord å så har vi börjat stretcha henne oxå. Gjorde det förut men försvan över sommarvillan + at jag skaffade medryttare, men nu har jag visat hur man gör så nu görs det varje gång efter ridturen :)

Känselkropparna i huden blir lite "trötta" efter en kort stund så prova att stryka över hästen med händerna innan du börjar borsta. Så har du tagit bort den värsta känsligheten. Mjuka lugna fasta tag. Hudömhet i pälssättningen och fällningen vår och höst är jättevanligt, ge gärna B-vit, foderjäst eller liknande som många tipsat dig om.

Om du stryker med handen utefter ryggmusklerna och hästen svankar undan från handen kan det tyda på smärta, men det finns också sträckreflexer i musklerna som du kan råka på som kan ge samma respons.

Om hästen vispar med svansen, grinar illa eller hotar med ett bakben när du styker den över magen så är den som de flesta ston :) håll bara handen försiktigt kvar där och stå utom räckhåll för benet utan att göra någon affär av det. När hästen märker att du bara håller handen skönt kvar där så slappnar den ofta av och tycker att det är skönt. Sen brukar det gå bra att få borsta. När hästen är van vid att bli smekt över hela kroppen och litar på händerna stärker det kontakten med ryttaren och skapar förtroende som man har nytta av i ridningen så det är väl använd tid.

lycka till
Lejonelle

hon vispar faktiskt aldrig me svansen..inte när man rider heller..bara mot flugor o sånt.
hon sänker aldrig ryggen heller..bara lägger öronen bakåt o ser farlig ut..
hon e klippt med.
när ja jobbat med henne..då kan ja smeka över hela kroppen o hon reagerar inte..står bara där..de e just i stallet me borsten..och täcket..täcket gillar hon inte alls.

Uddatyp skrev:
hon vispar faktiskt aldrig me svansen..inte när man rider heller..bara mot flugor o sånt.
hon sänker aldrig ryggen heller..bara lägger öronen bakåt o ser farlig ut..
hon e klippt med.
när ja jobbat med henne..då kan ja smeka över hela kroppen o hon reagerar inte..står bara där..de e just i stallet me borsten..och täcket..täcket gillar hon inte alls.

prova ge b-vitamin...
som Hallå skrev så brukar hästar bli ömma vid pälssättningen, och jag har hört att den här hösten är lite värre då det är varmt,då de inte sätter päls som de brukar

Kissing Spine skrev:
Ofta är det just spänningar när hästen rycker i huden när man borstar.

Vår tant rycker i skinnet vid hårfällning. Men det är ju ändå så att det ofta är spänningar som är upphov till ryckningar ;)

Min häst var så i början när jag fick henne, spec. vid brunst kunde hon reagera starkt på lite hårdare borstar.

Det var en hel del spänningar som låg bakom problemen för min häst, dels så gav spänningarna henne jobbiga brunstperioder, som i sin tur ledde till att hon vars känslig och kittlig. Har fått hjälp av Kiropraktor och senare även equiterapeft för att få bort dessa spänningar, och nu kan jag borsta henne även med lite hårdare borstar, även under brunsten.

Kan tillägga att min häst har väldigt tunn hud och päls, vilket jag trodde var orsaken från början.

Passar täcket ordentligt? Eftersom du skrev att hon inte gillar täcken, tänkte jag. Ett täcke kan skapa låsta bogar om det sitter illa. Min häst gillar inte de täcken som ligger för tätt över bogleden.

täcket har hon bara problem me när man sätter på de..sen när de väl sitter där e de inga problem..hon springer o rullar sej o de skaver inte så tror de sitter bra.
hon e en sån man inte märker brunsten på...men de kanske e därför hon e sån..
hur märker man spänningar på andra sätt? för ridningen går bra o hon går i bra form o e avslappnad o så..

Kissing Spine skrev:
Vår tant rycker i skinnet vid hårfällning. Men det är ju ändå så att det ofta är spänningar som är upphov till ryckningar ;)

Fast som sagt var så rycker inte min vid sina spänningar, så där har vi ju något som är individuelt beroende på hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 922
Senast: fio
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 877
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar