ont eller bara känslig?

U

Uddatyp

min häst gillar inte när man borstar magen o ryggen o bogen...de går när ja har hållt på o borsta ett tag men i början blir hon sur.
enligt förra ägaren e hon lite kittlig..men hur vet man om dom bara e känsliga eller har ont?

Sv: ont eller bara känslig?

Borstar du väldigt löst? Vad använder du för borste?
Testa och tryck på ryggen och se om hästen reagerar då också!

ja har tryckt o känt på hela hästen men inga större reaktioner.
ja rider ju bara barbacka o kan hoppa o klänga på henne utan att hon bryr sej..
borstar med en vanlig rotviska..inte hård o inte mjuk heller.
borstar inte hårt..kanske man ska göra..

då verkar hästen bara vara känslig i huden, prova med en mjukare borste..

mm...kan de inte va för kanske spänningar eller nåt?
om massage skulle funka? funderar på att ta ut en massör..kan de hjälpa?

BeastieBabe skrev:
då verkar hästen bara vara känslig i huden, prova med en mjukare borste..

Gör en liten jämförelse med mig själv. Om jag blir smekt löst på ryggen så vill jag krypa ur skinnet och komma bort från den irriterande känslan.

Är smekningen lite fastare så njuter jag i fulla drag.

Tror det kan vara likadant med hästar att de irriteras på duttande och faktiskt vill ha lite rejälare tag. Bara för att hästen irriteras så betyder det inte att den vill att man ska ta lösare.

mjuk borste betyder inte alltid lösare.. :) det betyder vara att borsten är mjuk.. den är mer följsam och inte stickig.. precis som att det är skönare att bli masserade av nån med nerklippta naglar än en som masserar med naglarna :idea:

Man klämmer där hon är sur när man borstar. Reagerar hon inte så har hon inte ont.
Då bör man kanske fundera på en annan borste antingen mjukare eller hårdare, beroende på vad hästen föredrar. Så där är ju bara att prova.

Spänningar sitter i musklerna å är inget hästen reagerar över vid borstning. Om den inte har svinont, men klämmer man så märker man ju om hästen har ont eller inte. Hästen kan ju ha spänningar ändå juförsig så en massör sitter aldrig fel att ta ut.

Du säger hon. :smirk:
Mitt sto var i ungdommens dagar mycket känslig i huden, öm i kropppen under brunst. Hon fick tom skavsår av allt som man lade på henne.
Mitt andra sto har även hon visat att hon kunde vara öm, känslig i kroppen under vissa perioder, utan att det berodde på muskelvärk
Hormoner som spökar?

Jag tycker att du ska testa att ge pållen lite B-vitamin höst och vår. Många hästar är känsligare under dessa perioder och gör att vissa blir "hårömma"

Nån sa till mig att, B-vitamin produceras i tarmen. Om hästen äter ok stråfoder så uppkommer inte en brist på just detta.
Kan det bero på att många vid höst/vår hellre äter gammalt gräs, kvistar och dyl än hö?
Kanske kan det vara nog för att få en lite störning i tarmfloran?
Vad som är vanligare, enligt samma källa, är att hästen behöver mer protein vid fällning/sättning och det kan man ju avhjälpa med foderjäst, som både innehåller B-vitamin och protein, -dubbel effekt.:smirk:

moonlightgarden skrev:
Spänningar sitter i musklerna å är inget hästen reagerar över vid borstning.

Åh jo. Spänningar i musklerna gör att det kittlas, rejält! Även vid borstning.

Beror på, inte jämt att det blir så att det kittlas. Isåfall skulle min vara kittlig i armbågarna å det är hon inte.

I armbågarna?

Sen är ju olika hästar olika känsliga, precis som människor.

ridtravare skrev:
När du skriver inga större reaktioner- vad menar du med det?

hon ser väl lite besvärad ut..eller hur man ska beskriva..

Japp min har lite spänningar i armbågen. Har ut massör just nu för att få bort dom å har börjat med stretching. Berodde troligtviss på sadelgjorden så ska övertala "sömerskan" att sy ihop en passande sadelgjordstunne. Det + stretchin borde hjälpa å få bort dessa spänningar. Dom enda spänningarna min häst har :D *så nöjd*

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 922
Senast: fio
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
372
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 877
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar