Ont att sätta in spiral?

Aningsfull

Trådstartare
Ska sätta in spiral imorgon och efter att ha varit och hämtat ut nåt som ser ut som ett flera decimeter långt tortyrredskap på apoteket idag är jag sjukt nervös.
Handen på hjärtat damer, hur ont gör det? Kan jag ta min dagliga 2timmars promenad med hundarna och vagnen efteråt eller ska jag ställa mig in på att ta det lugnt hemma?
Jag trodde liksom att man skulle få nån oskyldig liten ask, inte ett stort paket. :eek: Jag höll ju på att svimma. :angel:

Sv: Ont att sätta in spiral?

Själva spiralen är ju faktiskt rätt liten som tur är!

Vissa säger att det gör sjukt ont, och andra verkar inte ens känna av det..
Jag själv kommer att sätta in en under sövning, men av andra skäl än smärtan.
Men klarar du av att föda barn så går det säkert bra med en spiral! :D

Smärtan är högst individuell. En del känner inget, en del får jätteont. När jag satte in min spiral gjorde det grymt ont (jag grät och skrek att jag höll på att dö, samtidigt som jag klämde sönder undersköterskans hand) MEN det var bara i trettio sekunder om ens det. Sedan släppte det, spände litegrann mensvärksaktigt ett par timmar, och efter det har jag inte känt av den (förutom lite rikligare mens men det kan jag absolut leva med).

Det kommer säkert att gå jättebra, jag var otroligt nervös innan och lite psykiskt uppriven eftersom det var efter en abort, men barnmorskan var guld och gjorde sitt som hon skulle! Och eftersom den kan sitta fem år så känns det absolut värt det.

Jag förpreppade mig med ipren när jag skulle sätta in min hormonspiral. :angel:

Själv insättningen gjorde inte ont alls tyckte jag, kände ingenting efter heller precis.
Vad som däremot gjorde ont på mig var när bm drog i livmodertappen för att mäta storleken på min livmoder. Gah! Men så är jag nog lite mesig med såna smärtor, har ju aldrig varit gravid eller gått igenom en förlossning...

Jag tog 2 alvedon innan.

Det enda som gjorde ont var när de satt in den där "töjjar grejjen" för att se tappen för mina slemhinnor var så sköra eftersom jag ammade.
Sen när hon knipsa tag om tappen så var den så mjuk så hon rev ett sår, de högg till men hon tog på ett nytt ställe och då kändes inget.
Sen försökte de mäta livmodern i 30 minuter, när de var in och peta i livmodern och den drog ihop sig kändes det som mensvärk.

Jag gick där ifrån utan någon spiral :(

Jag fick narkos för att sätta in min spiral, men vågade ändå inte. Den måste ju ut förr eller senare o jag vågade inte chansa på att jag skulle få narkos då oxå.
De måste ju liksom ta tag i livmodertappen när de för in den o det normala är ju att den drar sig tillbaka... jag svimmade första gången de försökte av smärta så därför fick jag narkos utan en blinkning.

O vaddå att säga att om man klarar av att föda barn så klarar man en spiral???

För det första kanske man är liiite mer motiverad att föda en bebis med de smärtorna, knappast något man skulle genomlida för att få in en spiral liksom??

Ska sätta in spiral imorgon och efter att ha varit och hämtat ut nåt som ser ut som ett flera decimeter långt tortyrredskap på apoteket idag är jag sjukt nervös.
Handen på hjärtat damer, hur ont gör det? Kan jag ta min dagliga 2timmars promenad med hundarna och vagnen efteråt eller ska jag ställa mig in på att ta det lugnt hemma?
Jag trodde liksom att man skulle få nån oskyldig liten ask, inte ett stort paket. :eek: Jag höll ju på att svimma. :angel:

Det som mest gjorde ont när jag satte in min var att jag spände mig och trodde att det skulle göra ondare än vad det gjorde.
Men för att jag spände mig så gick det inte så bra för bm. Men efter några sek så var den insatt (efter jag fick slappna av lite)

Så det gör inte ont. Tror man att det gör ont så gör det jätteont. :)

O vaddå att säga att om man klarar av att föda barn så klarar man en spiral???

För det första kanske man är liiite mer motiverad att föda en bebis med de smärtorna, knappast något man skulle genomlida för att få in en spiral liksom??

Fast om man har fött barn och haft en "normal" förlossning med värkar under kanske 8-12 timmar så är ju smärtan de minuter/sekunder som det tar att sätta in en spiral ganska litet i jämnförelse.

Ääh, *så* ont gör det inte på alla! Jag satte i kopparspiral utan att ha fött barn, tog en ipren innan och hade lätt mensvärk några timmar efteråt. Obehaget vid insättning var som en cellprovskontroll, det drog och töjde lite. Kändes knappt när den skulle ut heller. När jag satte i spiral andra gången hade jag ju fött barn, så då kändes det ännu mindre.

Fast bara för att man fött barn så kanske man inte tål all smärta i världen, typ som att de som fött barn inte ska klaga för de har ju ändå gjort något som är värre än så.

Konstigt resonemang tycker jag... att man ska förväntas klara det mesta upp till förlossningsont bara för att man fött barn en gång.

Kan bara berätta utefter mina egna erfarenheter, och ja, jag tyckte det gjorde ganska ont faktiskt.
Skulle ta tåget hem sen, hittade ingen sittplats och orkade inte leta - jag blödde och mådde väldigt illa, så jag fick sitta i gången.
Men som sagt, vill inte skrämma upp dig, det är väldigt individuellt och för vissa är det ingen större fara alls.

Tyckte inte det gjorde det minsta ont, och jag satte mig på tåget tillbaka till jobbet direkt efter.
Men jag minns att gynekologen sa nåt om att jag " inte verkade så påverkad" efter insättningen.

Efter vad jag gick igenom förra veckan byter jag med dig, skulle kunna sätta in och ta ut tusentals spiraler istället om jag fått välja.

Nu är det gjort. Ont gjorde det, men inte så att man inte överlever det. Värre är det efteråt. Jag är yr, illamående och första timmen efteråt kunde jag knappt stå på benen utan svimmningsanfall och illamående. Jag som så käckt hade tänkt gå hem efteråt fick ringa en kompis som fick komma och hämta mig och köra mig hem.
Sen har hon agerat barnvakt och jag har legat och sovit. Nu är min pappa här och promenerar med vagn och hundar och jag ska ramla i säng igen.
Man överlever smärtan att sitta in den utan problem, men inte känner jag mig särskillt tuff just nu. Jag vill sova i 100 år.

Jag gick glad i hågen till gyn och trodde att det skulle kännas lite obehagligt :( blev som en chock, svimmningsanfall och fullständigt förstörd i 2 dagar (levde på ipren), bara tanken på att eländet ska ut om 5 år gör mig förstörd. jag har fruktansvärd mensverk i vanliga fall, har kanske betydelse.

Usch.... Jag kanske får ta och omvärdera mitt beslut att sätta in spiral och fortsätta knapra mina minipiller istället...:crazy: Smärtan klarar jag säkert, men yrsel och illamående gör mig näst intill panikslagen:o

Dock är det ju övergående :), nu känns den inte och jag har ingen mensverk

Jag blev lika sjuk när jag satte in min (har dock inte fött barn som du vet=) och det slutade med att min kropp stötte ut den.

Nästa gång jag satte in den på nytt så fick jag en mindre variant. (Den ger lika mkt skydd, är bara mindre i storlek, men tydligen använder inte alla gynekologer dessa.) och gjorde det under mensen för då är man mer "öppen" i livmodern eller så och då gjorde det inte lika ont och jag blev inte sjuk efteråt. Har inte heller haft några problem så här i efterhand och nu har jag haft den i 3 månader.

Lycka till vännen, hoppas det blir bättre:)

Har du hormon eller kopparspiral?

Min BM sa att de hade 3 storlekar på kopparspiralen (därför de mäter livmodern innan) medans hormonspiralen bara finns i en size.

Jobbigt att du blev så dålig efteråt, min kompis satte in hormonspiral efter en abort och hon hade bara som kraftig mensvärk i 2 dagar.

Jag fick kopparspiral insatt innan jag fött barn och då gjorde det verkligen sjukt ont. Riktigt hemskt!

Men efter att jag fött barn var det inte alls samma sak att sätta in ny spiral. Visst, det kändes men gjorde inte alls så ont som förra.

Såg nu att du mådde dåligt efteråt. Så var jag också med första spiralen. Hemskt!

Nej direkt tuff känner man sig inte efteråt, jag som annars tycker att jag har en hyfsad smärtgräns :crazy:
Tänkt att något så litet kan ge sådana fruktansvärda biverkningar.

Även jag bävar för att sedan ta ut den om några år.. Usch, men de säger att det inte ska vara lika farligt som att sätta in den, och jag hoppas verkligen på det!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag var nyligen på cellprovstagning och tyckte det gjorde rätt ont och hade även ont efteråt. Så hur mycket ondare gör det att sätta in...
Svar
11
· Visningar
4 479
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 088
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix