önskvärda värden

Messy

Trådstartare
ok... hur ser "drömhöt" ut för en tävlingshäst som ska prestera på max (alltså en trav/galopp/fälttävlanshäst)...

Man vill ju ha mer energi i höt än för ridhästar...
men då blir ju kvoten paj... ska man skita i det???

hur höga proteinvärden är bra å ha för en tävlingshäst som får mkt kraftfoder.... (alltså på höt)

drömhöt alltså!! :

Sv: önskvärda värden

Får tävlingshästen ett drömhö behöver den inget kraftfoder. Allt beror ju på hur stor den är och hur mycket den behöver äta men ett hö med mycket energi i men ändå en kvot på 6 är väl det bästa. Kan man inte komma upp i rätt energimängd för att hästen inte klarar att äta tillräckligt mycket hö kan man sänka kvoten något och försöka ge ett energirikt kraftfoder.

jo självklart är det väl så :D att man inte behöver kraft då...
fast... på den nivån behövs det ju "alltid"...

anledningen till att jag frågar är att jag vill ha mer energi i höt... MEN... kvoten går ju "åt h*e" då... så... om man har hög energi å "normal" protein... spelar då kvoten nån roll???

vilka värden räknas som bra på protein och MJ då?
lite realistiskt... skit i "dröm" ;)

Kvoten spelar alltid roll eftersom hästarna får proteinbrist (visar sig som det pga kvoten även fast hästen kanske får i sig sitt dagsbehov, därför är det viktigt att kvoten är rätt) så det gäller att fodra upp proteinet om man inte får tag på ett bra hö. Ska man ge mycket kraftfoder kan man ju bygga upp kvoten rätt bra med det.

Det går att få tag på alla möjliga värden om man bara letar lite. Kobönder som har hö brukar oftast ha riktigt kraftigt hö eftersom mjölkkorna behöver hur mycket som helst. Kan dock innehålla lite för mycket protein för hästarna. Jag skulle satsa på ca 8,5 MJ /kg foder och minst 51 g smbrp /kg foder. Inte omöjligt att få tag på efter det här kanonbra höåret. Jag hoppas på något liknande (fast med lite lägre energiinnehåll) till min lilla skrutt som bara motionsrids lite lätt.

på vårt fjolårshö fick vi 9,0 eller om det var 9,9MJ...

är det för högt? det är ju energi i havre oxå så att säga :D å fibergin (har bara bas än så länge...)...

är 51g smbrp ett värde du rekomenderar för högpresterande häst eller bara i största allmänhet? vilka värden ska man hamna på?

jag ska ringa hö-gubben på måndag å han får ju från olika bönder, så jag vill veta vad jag ska "önska" :D
51/8,5 = 6... mellan vilka värden är bra?

jag kommer fodra ca 3-4kg hö å resten hösilage (har inte de värdena ännu)... hon är ju svår å få i hö som det är, å när goooooda hösilaget finns så är hon en MYCKET svårflörtad dam...

tack för all hjälp å förlåt för mitt tjatande ;)
första gången jag beställer hö själv.. å jag har bara haft min häst i 8 månader... förra leveransen va ju bara å ta det som fanns kvar så att säga... å innan det fodra jag på det höet som ingick :D

Vill minnas att du har en svårfödd galoppör? I princip säger den moderna racehästforskningen att man inte behöver öka proteinet så mkt som energin, dvs kvoten kan få dala litet.

Om hon gillar silaget bättre än höet skulle jag räkna på hur mkt hon får isig med fri tillgång på det och sen komplettera med kraftfoder.

Annars är det i princip bättre med proteinrikt hö än proteinfattigt. Livet blir enklare om man bara behöver komplettera med energi än när man behöver komplettera med både och. Så om inte silaget är en alternativ köp det mest proteinrika. HH

tack!
så jag ska köpa hö med bra proteinvärde (ca 51) å något högre energivärde (8-9) "än normalt" och få en lägre kvot (5,5-6)? (bara se om jag förstår) :D

Silage äter hon med glödje, men hon har haft lite si å så med magen... kan ju ha berott på andra saker förut.. men därför vågar jag inte fodra med enbart silage...
i vintras (då va hon MYCKET petig med strå, knapt van å äta stråfoder) så fick hon 1-2kakor hö (ca 2-3kg) å resten silage, så det blev ca 10-12kg, då åt hon det mesta... men hon är sån att kommer hon in lite försent (brukar gå in 13-14) eller åkt nån stans... NÅTT som sabbar rutinerna, då ere stråfodret som är kvar dagen efter...
börjar tack å lov bli bättre...

Messy skrev:
ok... hur ser "drömhöt" ut för en tävlingshäst som ska prestera på max (alltså en trav/galopp/fälttävlanshäst)...

12MJ 80g smbrp :banana: inget skitfoder här inte, OM det nu skall presteras nåt

Senast ändrad:

Ja skulle du få tag i Gammelns hö vore det ju allra bäst men tyvärr få förunnat.

Köp höet med mest protein, men om det finns flera höpartier med samma proteinvärde så köp det med mest energi. Anpassa kraftfodret efter det. Om hon ska tränas upp för att starta får du räkna med att det går åt mycket energi på den nivån men kvoten protein/energi kan få bli lägre.HH

drömhöet för en tävlingshäst som behöver mycket näring är:
8 MJ & 50 g smbrp

och för hästar på fri tillgång skulle jag vilja ha:
4 MJ & 28 g smbrp (dessutom ska detta hö max kosta 50 öre/kg ts :angel: )

mirage skrev:
Får tävlingshästen ett drömhö behöver den inget kraftfoder. Allt beror ju på hur stor den är och hur mycket den behöver äta men ett hö med mycket energi i men ändå en kvot på 6 är väl det bästa. Kan man inte komma upp i rätt energimängd för att hästen inte klarar att äta tillräckligt mycket hö kan man sänka kvoten något och försöka ge ett energirikt kraftfoder.
måste juh faktiskt säga att juh mer en häst arbetar desto mer behov har den av ett lättsmält foder, dvs processerat kraftfoder.. det tar för lång tid och för lite näring utvinns ur enbart strået så för hästar som arbetar mycket så behövs det kraftfoder..

BeastieBabe skrev:
måste juh faktiskt säga att juh mer en häst arbetar desto mer behov har den av ett lättsmält foder, dvs processerat kraftfoder.. det tar för lång tid och för lite näring utvinns ur enbart strået så för hästar som arbetar mycket så behövs det kraftfoder..
Det där verkar inte stämma :confused: . Min travare vann lopp senast, stod 20m, klev ut i spåren, rundade fältet och på upploppet blev han tvungen att klättra på staketet för att speeda ner ledaren och vara först över ritzen, slog sitt eget rekord. Hans foderstat: BETE och inget annat och detta har han tävlat på hela sommaren och på vintern käkar han ensilage utan kraftfoder :eek:

Gammeln skrev:
12MJ 80g smbrp :banana: inget skitfoder här inte, OM det nu skall presteras nåt

det e tydligen dig jag ska smöra för ;)

eget hö eller?
går det att få tag i ?

jag finns i sthlm... har du tips på nått nice????

grattis till pållens presetation!!!!! :banana:

*suck* men självklart ska det vara så att undantagen inte alls bekräftar regeln.. eller var det inte att undantagen bekräftar regeln?

undantag finns alltid.. jag vet t.ex en häst som aldrig var ramlade på isen trots skor utan brodd, därför bör inga andra hästar halka heller .. eller?

det är skillnad på hästar och det är skillnad på foder.. grattis du har haft ett bra silage och ett bra bete, alla har inte det..

Messy skrev:
det e tydligen dig jag ska smöra för ;)
Ja, men bara om du är singel och gillar hästar. Ett plus om du har gård :D

Nej, jag odlar inget foder själv utan jag köper från en gård i närheten. Däremot är det JAG som ger order om hur det hela skall skötas så att jag får det foder som jag vill ha. Är det bråda tider så får jag köra maskinerna själv på den del som jag själv ska ha :cool:

singel men med lägenhet ;)
nära till alla kommunikationer dock ;)

nä men ärligt... om du vet nått hö till salu med sånna bra värden så får du jättegärna skriva :angel:

Messy skrev:
singel men med lägenhet ;)
nära till alla kommunikationer dock ;)

nä men ärligt... om du vet nått hö till salu med sånna bra värden så får du jättegärna skriva :angel:
jo men ärligt..........vi kan ju diskutera detta på en dejt :idea:

Gammeln skrev:
jo men ärligt..........vi kan ju diskutera detta på en dejt :idea:

jag gör vad som helst för min häst, så sure!
kan du om 1h??? annars har jag hö-gubbedejt ikv ;)

hittade ett hö med höga värden... han sa dock inte HUR höga... men de som hade lägre hade 8MJ å 40-50smbrp... så "mitt" måste ju va helt ok som har högre än det :D
hämtat 14 dagar innan midsommar...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama