Önskar så låga värden som möjligt!

Sv: Önskar så låga värden som möjligt!

Jag blev tipsad om Golden Chaff ifrån Baileys, det är melass i så jag vill inte ge det till min ponny, men det kanske passar din?
Inte jättelågt men; 7 MJ per kg och 4.7% protein per kg foder. Innehållsförteckning; "Chopped oat straw, Molasses".

Hej!

Lånar lite..

Min tjej behöver ockå få i sej sina mineraler (mest selen, men iaf). Hennes mage tål inte betfor (1 dl betfor/dag och magen rinner- det är tyvärr ingen överdrift och jag hajade inte det förrän i våras *skäms*). Lucern vägrar hon äta- kräsna skrälle! Det mesta jag försökt med (äpple/morotsbitar osv) tittar hon på som om det är förgiftat och vägrar äta det..

Nån som har nåt bra förslag. Hon kan såklart inte heller äta nåt med massor av energi i- är rund nog som det är.

/Lavinia

Om du inte har problem med blötläggning så ta någon dl Mash av valfritt
märke! Javisst, det innehåller energi osv, men i "utblandningsmängd" är det
totatlt försumbart sålänge man inte har en Falabella eller annan minihäst...

Tack!! :) Enda problemet är melassen :devil: Skall kolla mer på hur mycket melass det är i fodret, har man tur är det bara pyttelite. Min häst har inga problem med fång eller annat och om jag kan påverka det hela kommer han heller aldrig att få det. Därför äter han bara foder som är godkänt för Laminitis hästar. Allt är socker och stärkelsereducerat m a o. Det räcker så bra med allt socker som är i stråfoder. Efter att ha haft en IR häst är jag väldigt petig med vad jag fodrar med. Lärde mig en del där...
Stallet där min häst står skall byta ut hösilaget mot ett torrare som har ett lägre värde, det gör att jag kommer att kunna ge mer av det. De hämtar det som finns kvar och ersätter det om någon dag! :banana:
Jag har hört att ett blött hösilage ger ett större sockerinnehåll, är det någon som vet om det stämmer? Ett blött hösilage ger i a f effekten att cellulosan bryts ner och det blir ett sämre fiberinnehåll. Någon som har nåt att säga emot där?

Min har ju inte heller haft fång etc. även om vi trodde att hon fick ett anfall i sommar - det var en hovböld.
Men jag tycker det är så jäkla onödigt att ge hästen melass och foder "doppat" i socker och sött äckel.

Har dock ingen aning om vad jag ska ge till min. Vet du om det finns något "skit"kraftfoder? Min har ju dock
fritt på mycket bra silage i hagen + fri tillgång till fin halm inne. Men jag behöver något att lägga i krubban
till min ponny när den andra magra saken får x antal kg upphällt i sin krubba.

Din häst är ju dräktig och jag kan inget om sånt. Men Safe & Sound kanske kunde vara något? Volymen är stor eftersom det väger så lite i förhållande till mängden. 10 packade liter blir bara 1 1/2 kg. Det är ett foder som är Laminitis godkänt. MJ 8 per kg och protein 85 g kg. Men det är inte smältbart råprotein som är angivet - så det värdet är betydligt mindre. Kommer inte ihåg hur man omvandlar det tyvärr. Du får säkert svar ifrån någon annan på omvandlingstabellen :)

hej!

jag har inga problem med blötläggning, min kräsna häst däremot.... betfor ska vara utan vatten för att ska ätas, så frågan är om mash i nån form duger.. dessutom behöver jag hitta nåt man kan provsmaka av kan inte köpa massor av kg av nåt hon vägrar äta.

/lavinia

½-1 dl torr lucernpellets utan melass kanske fungerar, så lite borde inte kunna ge foderstrupsförstoppning!

Jag har tittat på det, men det innehåller väl MSM och en del örter? Annars är ju det ett foder som skulle passat bra.

Jag tror inte att det finns någon forskning på huruvida MSM är lämpligt eller ej till dräktiga ston, men jag kan ju ha fel?

Just det... Dräktig var det ja. Har ingen aning, är nog dumt att chansa.

Om det finns Greenpower borde det finnas deras (alltså Dangrönts) lusernpellets också? Jag ger dem, de är melassfria och går nok att ge torra då der är väldigt små. Linfröpellets då, gillar hon det? Visserligen väldigt näringsrika, men det lilla som behövs för mineraler är nog ingen fara. :)

kryddan, är ju bra om du kan ge mer hösilage när ni får nytt, det måste vara den bästa/billigaste/enklaste lösningen.

Håller helt med er, min andra som inte visar några tecken till IR öht får inte heller äta massa stärkelse och socker. Det är ju så onödigt egt! Han har massa energi i ridningen och inga problem med hullet.

Har dessutom en teori om att orsaken till att så många hästar blir pigga, heta av havre och kraftfoder i almänhet beror på intolerans, det höga stärkelseinnehållet ger helt enkelt hästen ont i magen. Och då blir de oroliga och stressade. Är helt ologisk att just hästar skall bli piggare och orka mer av att äta kraftfoder! Jag orkar inte ett dugg mer av att äta choklad liksom... Min hund blir inte heller piggare av att äta högenergifoder...

Ja, det är 100% lusern i den pelletsen, inga tillsatser. :) Inga som står på säcken iaf! Lusernpiller heter de (danska).

Kan kika efter den. Tyvärr så är det ju en massa näring i dom och då skulle jag i princip lika gärna ge mina salsa gräspellets eller krafft muskel. Linfrö pellets har jag ingen aning om hon äter!

Har ett silage med en kvot på 8.7 (7 MJ och 61 smb rp) så hon får ju vad hon behöver från silaget.

Det är så dåligt utbud på foder på den här sidan om stockholm två foderbutiker har stängt igen, så nu är det
granngårdens utbud, fibergi (:crazy:) eller salsa som går att få tag på här. Dock kan jag ju åka till andra sidan
stan om jag hittar något bra foder och köpa upp ett lager.

Senast ändrad:

Ja, det är 8 mj/kg, 105 smrp. Innehåller ju ingen stärkelse/socker iaf.

Finns det inget pelleterat mineralfoder du kan ge, om det passar foderstaten? Många finns ju som båda pellets och granulat.

Jag har köpt individuella mineraler nu, blir bara knasigt med alla färdigblandingar, inga som passar höet... För mkt järn och för lite zinc, koppar och magnesium i alla.

Salsa gräspellets finns det nu sockeranalys på såg jag 20%.

Nyfiken på vilka butiker det är som stängt igen, vill gärna veta?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama