Önskar så låga värden som möjligt!

kryddan

Trådstartare
Jag vill kunna ge min häst mer mat utan att han blir för tjock. Han har problem med stråfoder (hösilage) och kan inte äta mer än vad han får nu (10 kg). Det jag letar efter skall vara ett hack med så "dåliga" värden som möjligt, så får det kosta det det kostar. Det får inte innehålla soja eller vitlök. Helst med så mycket halmhack som möjligt. Här finns vare sig halm eller hö att få tag på som är tjänligt. Har ni några förslag på något riktigt "dåligt" foder för pengarna så att jag kan ge några kg till varje dag? Hans näringsbehov täcks upp av bl a "Safe & Sound" så han behöver ingen mer näring utan bara mer att äta.

Sv: Önskar så låga värden som möjligt!

varför räcker inte 10 kg hösilage och S&F, eller varför behövs S&F?
Hösilage borde gå att få tag på som är tjänligt!?

Det var inte det som var frågan... :cool: Har jag skrivit att det inte går att få tjänligt hösilage?? Nej, det har jag inte. Hästen har svårt med foderbytena som blir mellan varje hösilagebal, det finns inte två balar som är likadana även om de kommer ifrån samma fält. Så, har du något svar på min fråga istället för att ifrågasätta vad jag skriver? Om jag vill ge min häst mer mat och är villig att betala för det så är det väl min grej? Annars brukar folk yla i högan sky om att hästarna får för LITE att äta...

Ursäkta då men jag ansåg att det var för lite info för att svara.........

Åh det skulle jag också vilja veta!

Jag behöver något att blanda vitaminerna och selen med, silaget är redan hur bra som helst och täcker hennes behov.
Samt att den andra hästen som står i samma stall får något i krubban morgon och kväll, och jag tror att hon blir
lite upprörd om hon inte får något alls.

Du kan kanske kolla med någon foderleverantör som säljer engelska märken om de har någon chaff? Oftast är det ju en del melass i den men vet att det finns vissa som bara innehåller några procent.

Annars, "importera" halm/hö från en annan del av landet?

Jag ger betfor för att ha något att blanda mineraler/vitaminer i. Är ju lite energi i det, men då det är så lätt är det inga problem att ge en liten slatt utan att det påverkar foderstatet i övrigt något nämnvärt.

Det finns inget loft i detta stallet så jag måste hitta något som finns på säck. Kollade runt på länken som du bifogade men jag hittade inte något som var tillräckligt kasst. Jag behöver något som mest är som halmhack eller liknande, det får inte vara för höga värden på någonting. Nån som vet om HI Fi light kan vara något? Googlade på det men fick inte upp någon innehållsförteckning. Annars får jag väl ringa till foderleverantören och fråga. Happy hoof funderade jag också på men det innehåller både vitlök och soja och det vill jag inte ge.

Jag har min häst i ett kallstall, så all blöt man fryser tyvärr nu till vintern. Betfor innehåller också melass = onödigt socker.

KL
Jag använder lusernhack till att blanda mineraler och ev. annat tillskott i. Behövs så lite, ca 100g och det påverkar foderstaten marginellt utan att man slipper krångla till det. Fuktar det lite om jag ger någon form av pulver tex. magnesium.

Rivet äpple/morot? Är ju lite socker i, men det borde vara högst överkomligt om man ger 1-2 om dagen bara (tycker jag visserligen att 0,5 dl betfor borde vara också). Men det fryser det också kanske ... Lusernkack kan ju också funka som någon annan föreslog.

Jag ger bara salt och selen för tillfället och det lägger jag i vattenkoppen.

Måste ju nästan vara blött om du skall blanda mineraler i det, annars kan hon ju plocka bort tex pelletsen. :)

Jag ger ju ett pelleterat sockerfritt betfor som blir till en härlig mash när man blöter det, vet dock inte om det finns likvärdigt i Sverige? Jag köper mitt i Norge. Annars kanske 1 dl mellasfri lusernpellets funkar? Du kan ju ge det när du är där, så hinner det inte frysa.

Hej!

Lånar lite..

Min tjej behöver ockå få i sej sina mineraler (mest selen, men iaf). Hennes mage tål inte betfor (1 dl betfor/dag och magen rinner- det är tyvärr ingen överdrift och jag hajade inte det förrän i våras *skäms*). Lucern vägrar hon äta- kräsna skrälle! Det mesta jag försökt med (äpple/morotsbitar osv) tittar hon på som om det är förgiftat och vägrar äta det..

Nån som har nåt bra förslag. Hon kan såklart inte heller äta nåt med massor av energi i- är rund nog som det är.

/Lavinia

Faktiskt så behöver jag inte blanda det med vatten. Hon äter det om det något annat i mixen.
Då tror hon att det är müsli eller något. :D

Glimfeather; Äpple blir hon sjuk av och morötter fryser. Lucern finns inte att få tag på utan melass eller sojaolja här.

Centaur; Jo det ska nog finnas en melassfri betfor från D&H, men den ska ju blötas som sagt och då får hon inget att
äta när det andra avelsstoet får sitt kraftfoder. Min klarar sig på bara silaget fram tills 9e månaden och det är i mars.

Nånting som går att göra är ju att byta vatten på betforn många gånger, urvattna den så att säga. Då försvinner ju all melass. Ta hem den över natten om det är frysrisk. Och byt vattnet så många gånger du har möjlighet till. Då bör det ju extremt lite kvar utöver fibrerna.

Fast det fryser fortfarande och hon måste få maten när det andra stoet får mat, dvs. kl 06.00 på morgonen.
Så torr mat - samma "skitmat" som Kryddan frågar efter - dvs något slags hack!

Jag ger KwikBeet ifrån D&H, det är sockerfri betfor. Funkar bra eftersom det dels sväller något kopiöst när man blötlägger det och dels är det uppenbarligen inte speciellt gott = räcker en bra stund :)
Börjar fundera på om det där åsnefodret du länkade till skulle kunna vara något? Kan man använda sånt till en häst tro? En åsna borde vara lättfödd? :D
VAR är alla usla fodersorter någonstans? Varför måste det vara så mycket tillsatser i allt :confused:

Ja, kan väl inte vara några problem för hästar att äta det? Åsnor är MKT lättfödda har jag läst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama