Önskar mig ett husdjur!

Martina_m

Trådstartare
Har ni några förslag vad som kan passa mig?

Helst vill jag ha en häst, men ekonomin tillåter inte. Jag skulle gärna vilja ha en hund. Men anser att jag inte har tiden som det krävs, för att få en bra och lydig hund. Sen tog min fantasi slut.

Har funderat på hamster, mus eller liknande. Men är inte alls insatt i dessa djur. Frågan är bara vilket djur som kan passa? Med ett jobb 8-17 varje vardag. "Nybörjar djur", då jag bara haft kanin, fisk, hund och häst tidigare, men det var ett tag sen med de två förstnämnda.

(Och kom inte och säg att jag inte borde skaffa djur om jag inte har kunskapen, för den kommer jag skaffa mig innan, om jag tänker köpa mig ett litet husdjur, vill bara ha lite handledning på vilket/vilka djur som jag kan läsa på om, vad det finns för djur)

Vad har ni för husdjur?
Hur mycket tid och sällskap behöver dem?
Hur lättskötta är dem?

Sv: Önskar mig ett husdjur!

Just nu har jag inga smådjur själv utan bara en hund och två katter, men jag hade råttor för ett par år sedan och de är väldigt trevliga djur! Säkert det roligaste smådjuret jag har haft i alla fall. Eftersom man ska ha minst två st. så har de dessutom ganska bra sällskap av varandra, så att man arbetar heltid eller liknande är inget problem om man bara tar sig tid att aktivera dem (låter dem springa lösa etc.) när man är ledig/hemma.

De är också ganska lättskötta; man behöver i princip bara umgås med dem, aktivera dem och förstås städa buren. Det sistnämnda tyckte jag visserligen kunde vara lite bökigt eftersom i alla fall mina flickor gärna kissade där de råkade befinna sig för stunden (d.v.s. gärna långt inne i en tunnel eller liknande) och gärna klättrade omkring på gallret med kletiga tassar efter att de hade ätit, men å andra sidan så varken kissade eller bajsade de särskilt ofta i bottenströet (bajsade gjorde de i en hörntoalett jag hade i buren) så det behövde jag därför inte byta ut särskilt ofta alls. Så enligt min erfarenhet så är de inte särskilt dyra på det sättet (att tvätta av buren med vatten kostar ju inte särskilt mycket), och inte heller behöver man lägga många kronor på dem i foder då de klarar sig tämligen gott på billig müsli och matrester enligt tallrikstabellen. Så hästar är ljusår värre än råttor rent kostnadsmässigt, om man säger så. ;)

Och i övrigt så är de som sagt väldigt trevliga djur. De är snälla (bits normalt inte), pigga, nyfikna och - vilket man enligt mig inte direkt kan säga om t.ex. hamstrar ;) - smarta. Så lägger man bara ner lite tid och energi på dem så är det i regel inte omöjligt att lära dem en del tricks (det finns t.o.m. råttagility om man skulle vara intresserad av det). Det är också väldigt roande att helt enkelt bara sitta på avstånd och titta på när de försöker lösa olika problem, som att få ut en god nöt från en ihoptejpad toarulle eller liknande. Bara fantasin sätter stopp. :laugh:

Så ja, råttor tycker jag nog att du borde ta dig en närmare titt på i alla fall. Lycka till! :)

Jag har 3 hästar 2 katter 2 kaniner och 1 akvarium. Och det tar tid =), speciellt hästarna. Katter är väldigt enkelt husdjur att sköta om, de är rätt självgående, mina är ute katter och jag typ ger dem mat och släpper ut/in dem och självklart kollar dem varje dag, men de tar ingen speciellt lång tid som man "måste" göra utan bara vanligt pyssel.
De andra djuren jag har vet du kanske hur mkt tid det tar eftersom du haft det tidigare =).
Innan alla dessa djur har jag haft hund, hamster, papegoja, fåglar.
Hamster är roliga dock lever de inte så länge ( 2-3år ). Fåglar gillar jag om man har viljan att lära dem att bli tama annars är de inte så "roliga". Hmm svårt o rekommendera djur, är du intresserad av typ alla djur lr är det ngt du absolut inte vill ha??

Hej!

Jag slar ett slag for marsvin!

Precis som du skulle jag valdigt garna vilja ha en hund men har inte den tid som kravs att trana och skota en hund. Jag jobbar ocksa heltid. Hast skulle jag garna axa vilja ha men det finns det inte heller tid till just nu.

Jag har haft kanin som yngre och de ar trevliga roliga djur med egna personligheter, men mina (vadurar) har varit lite.. trakiga :o Jag hade inte bada samtidigt utan en at gangen, men bada var ganska lugna och lag helst i buren och tuggade ho, eller lag brevid mig i soffan och kollade pa tv.. Iofs valdigt mysigt!
Den har gangen foll valet pa marsvin! Tre killar har jag (borjade med tva broder, sen blev det en till). Marsvinen ar lite 'roligare' an mina kaniner var pa sa satt att de ar mer sociala, de interagerar med varandra, pratar och leker. Nu kan ju detta bero pa att jag har flera marsvin medan jag bara hade en nin at gangen, men jag har axa last att kaniner ar lite mer ensamvargar, ratta mig om jag har fel?

Jag kan definitivt rekommendera marsvin. De ar lattskotta och rara djur. An sa lange har de inte rivit eller gnagt sonder nagot (det gjorde mina kaniner, tuggade av sladdar, en rev i tapeten). Jo forresten, skosnoren! Det alskar de sa man far passa skorna, men hellre det an sladdar!
De ar lugna pa natterna och aktiva pa dagtid vilket passar mig som ju vill sova pa natterna. Jag slapper ut dem fritt i lagenheten nar jag ar hemma, de brukar springa av sig ett tag, leka, ga pa upptacksfard, efter nan halvtimma brukar de trottna och ga och vila sa deras grad av aktivitet passar mig ganska bra, men detta ar val individuellt och man ska ju ha en tillrackligt rymlig bur och garna lite saker i buren som de kan rorasig runt/i/pa. Mina har ett hus med tva oppningar som de gillar att springa igenom samt hoppa upp o ner pa taket.
Vad galler mat, span osv kostar de valdigt lite. Det kostar ju inte sa mycket om man koper storpack.
Titta garna in i marsvinstraden, jag har fatt svar pa en hel del fragor dar :)

Jag följer efter dig :D

Jag har två innekatter.
Jag har jobbat så att jag har åkt hemifrån 11.30 och varit hemma 22.15 varje dag.
det är långa dagar borta, och därför skaffade jag en sällskapskatt till min hankatt :)
När jag är hemma så är dom med mig överallt, på toaletten, i köket, när jag sover, när jag tittar på tv. :)
jag försöker att inte vara borta längre än 12 timmar, men visst, ibland kanske jag måste uträtta ärenden mm. men det händer sällan.

Jag är bortskämda, dom klarar sig själva. :) Dom river inte ner saker, tuggar inte på sladdar, klöser inte i tapeter (längre, men hankatten gjorde en del hyss när han var liten).

Jag följer efter Soppan och slår ett slag för marsvin!
Små underbara och lättskötta individer! :love:
Jag själv började med 2 st i december och sitter nu med 4 stycken och ska dessutom avla med ena. :angel:
Det är personliga djur som har sina egenheter och jag själv kan sitta och kolla, mysa eller prata med dom ibland i evigheter ibland mer sällan.
Mina har från och till fått klara sig själva nästan och jag bara sett till att dom har mat och vatten när jag åkt iväg, dom klarar detta men är väl inte roligaste. Ju mer man umgås med marsvinen ju mer tama blir dom.

Spån köper du billigast säckvis hos sågverk eller storbal till häst.
Hö kommer du billigt undan med hos nån bonde, 2 kr/kg för hö hos bonde eller 50 kr/kg för förpackat hö i affären. ;)
När dom är unga ska dom även med fördel få lite kraftfoder som t ex nån lämplig pellets. Dock är det små mängder och 1,5 kg säck med bra pellets kostar runt 30 kr och går att få tag på i både matvarubutik och djuraffär. :)
Nu när sommaren kommer kan dom även vara utomhus dygnet runt om man önskar så länge dom har skydd nog mot väder och vind och vilda djur.
Så länge det är över 0 grader ute och marsvinen är van det så kan den bo utomhus utan problem. :)

Vintertid kostar dom lite mer då dom vill ha grönsaker dagligen, för att fylla sitt c-vitamin behov, dock är c-vitaminrika grönsaker inte så dyra bl a vitkål och broccoli är väldigt bra och gott säger dom. Persilja och gurka brukar dom älska att äta, mums mums, särskilt persilja tycker mina damer!

Till slut kommer du älska att höra deras pip när dom hör hur du öppnar kylskåpsdörren eller prasslar med en höpåse, dom reagerar över din närhet och ber dig om nått!
Men dock kan det va tjatigt ibland, men men. :p
Eller deras småknorrande när dom traskar runt i gröngräset! :love:

Jag har 8 tamråttor så jag rekommenderar väl dessa. Jag resonerade ungefär på samma sätt som dig, ville helst ha hung men insåg att jag inte hade tid när jag gick i skolan så det blev råttor och nu skulle jag inte kunna leva utan dem. Man börjar med två och hux flux har man skaffat sig mååånga fler. :angel:

Tycker att Aiquen beskrev det mycket bra så tillägger väl bara att råttor behöver lite mer mental stimulans än många andra smådjur. De bör få komma ut åtminstone någon timme per dag och gärna roas med olika aktiviteter annars blir de lätt uttråkade. Att hålla råtta är inte särskilt dyrt, däremot är det vanligt med sjukdomar som ex. rossel och veterinärräkningar är väl största utgiften jag haft tillsammans med inköp av bur. De har också kortare levnadstid än ex. kanin och marsvin.

Råttor bör alltid köpas av seriösa uppfödare. Dels är chansen att få en trevlig/frisk/stabil individ större, dels bör man inte stödja den avel som djuraffärer sysslar med. Dessutom är det alltid skönt att inte riskera att man får 15 råttor när man bara vill ha två. :)

Senast ändrad:

Jag kan rekommendera iller:) Visste att jag ville ha ett husdjur när jag flyttade hemifrån (eftersom det var döläge att få ngt hemma). Helst ville jag ha hund, men har ej möjlighet med jobb och så.

Burdjur ville jag ej heller ha, annars håller även jag tamråttan varmt om hjärtat.

Så efter en himla sökande på nätet fann jag världens sötaste lilla djur:) Började läsa allt jag kom över, pratade med uppfödare och i augusti förra året hämtade jag hem min lilla Jill.

En iller är lättskött på det sättet att de sover större delen av dygnet så du behöver ej oroa dig för dina arbetstider. Dock behöver de mkt aktivering under tiden du är hemma.
Det är himla roliga djur, söta, charmiga och fulla av bus och diverse påhitt. Finns massa info och kunniga människor på internet om du skulle vilja veta mer:idea:

Skulle också rekommendera iller - Som en blandning av hund & katt!

De illrar jag varit i kontakt med har varit mycket sociala, är med hela tiden samt springer lösa i huset - Sover i bur på natten! Går på kattlåda och är rensliga.

Äter vanligt torrfoder för katter - Då iller är ett rovdjur tar de även möss! Hade inte jag hundar skulle jag gärna ha en iller eller en landsköldpadda som kunde spatsera omkring i lägenheten. //Linda

Jag kan bara hålla med aiquen och viva, råttor!
Enda nackdelen är att oavsett kön blir man sittande med femtielva råttor till slut, för man kan helt enkelt inte låta bli att köpa fler och fler :angel: :D

Jag har häst och två kaniner.

Jag ville ha nåt inomhusdjur när jag flyttade till egen lägenhet, har katter hemma hos föräldrarna, och att då inte ha nåt djur alls kändes väldigt tomt. Funderade först på tamråttor, men åker hem emellanåt, och ta med råttor hem till katterna- njaaa... dessutom vill de ha kött då och då, och som vegetarian vill jag undvika att hantera det. :crazy:

Istället blev det en kanin, inte världens kelgris men en skojig och social kompis som gärna bekantar sig med folk som kommer på besök. Jag pluggar en hel del och hästen tar sin tid, så skaffade i höstas en kompis till henne. Funkar kanon, de trivs jättebra ihop. De är bara instängda i buren på natten, annars skuttar de runt fritt. Lägger kanske en halvtimme på skötsel varje dag, men väldigt många fler timmar på pyssel och social samvaro. :)
Funkar fint att ta med dem hem till föräldrarna också, kaniner anses väl höra till kattens bytesdjur, men mina mesiga katter tycker mest att kaninerna är konstiga och undviker dem så mycket det går. :p

Vi har illrar.

Dock är det väldigt mycket jobb med dem både med uppfostran för att de skall bli trevliga, illersäkra hemmet dessutom gräver de gärna upp blommor,soffor och kan vara svåra att få 100% på lådan (vi har en som alltid lyckas pricka utanför lådan av någon anledning) Den andra lyckas klättra på knopparna upp på diskbänken,eller varför inte upp på hatthyllan så förutom små utrymmen får man säkra även där. Förutom det är de världens goaste...jätteroliga djur men som sagt mycket jobb främst med uppfostran,en del är som små änglar från början medan vissa testar ordentligt och hoppar,fräser och bits ordentligt...Men är man envis får man bort detta.

Det är mycket man behöver veta innan man skaffar iller men någon gång måste man våga köpa,glöm inte att läsa på mycket,det är lite extra mot de vanliga husdjuren ang foder,sjukdomar mm

Skulle det bli köp skulle jag rekommendera att du köper en valp eller omplacering av en riktig uppfödare och inte en farmare, tycker inte man skall stödja buraveln där illrar massproduceras. Dessutom får man mycket gratis av att valparna hanterats från valpstadiet, en uppfödare kan du få mycket hjälp av också när du fått valpen medan många farmare skiter i hur illern har det eller vad som händer med dem.

Skulle rekommendera www.iller.ifokus.se om du vill veta mer om iller.

kanin är ganska bra djur om man är borta dagtid, dom sover dagtid och är aktiva morgon o kväll, oftast vill dom inte sitta i knä utan fara runt, kan gnaga på saker, dom blir ofta rumsrena också till skillnad från dom flesta marsvin, men marsvin är också trevliga husdjur men då ska man ha fler, kaniner ska man ha 1 och 1 helst, råttor är otroligt trevliga djur, ska man också ha fler inte ensamma, illrar tycker jag är lite som blandning mellan hund o katt, behöver mer sällskap och hittar på mer bus om dom är själva. Nymfkakaduor är otroligt trevliga, lätta att få tama, ska man också ha fler av om dom är ensamma dagtid och då lite svårare att få tama, bajsar och tuggar på det mesta när dom är lösa och det ska dom ju vara mycket. Har haft det mesta av smådjur, har en dotter som jobbat extra på zoo så det vart en hel del olika smådjur, har nu "bara" häst och föder upp kaniner, så vill du ha kanin så har jag både vuxna o ungar, bor ganska nära Stockholm.

*kl*

Tack för alla svar!

Funderar vidare på hur jag ska göra.

Men ingen som vet något om hamstrar?

(och den där dinon verkar ju perfekt ;), vad kostar en sån?)

För tillfället sitter jag med marsvin, dvärghamster, guldhamster, igelkott och häst.
Eftersom det redan snackats om marsvin kan jag ju skippa det, annars måste jag nog hålla med om att det är det sällskapligaste "burlevande" djur jag någonsin mött.

Jag har nog hittat världens socialaste guldhamster, hon är jättetam, vill bara sitta i handen eller springa omkring i närheten av en hela tiden och ser nästintill förtvivlad ut när man sätter ner henne i buren. Så fort man kommer in i vardagsrummet tittar hon fram och ska hälsa.
Hon har blivit väldigt dagaktiv, stiger upp någon gång runt 14 numera.

Dvärghamstern är lite speciell, han attackerar folk. :angel: Jag kan plocka upp honom och gosa utan problem, men han avskyr alla andra. Hunden är rädd för honom.
En rätt charmig kille ändå som är vaken på kvällarna och älskar sina leksaker och rör.

Båda hamstrarna är väldigt lättskötta och kräver relativt lite av dess ägare, men ger kanske inte samma sällskap som en katt. De är i stort sett helt luktfria.

Sedan har jag en afrikansk pygméigelkott också, som enligt mig är ett väldigt spännande djur.
Eddie, som han heter, är främst nattaktiv och vägrar ändra på sig. :p Han har lika mycket humör som han har taggar och var ganska skygg i början. Men han är väldigt mysig och charmig.

Igelkottar är inte klassade som husdjur i Sverige ännu, utan de regler som gäller är djurparkernas. Därför har de helt andra krav på sig än djur i liknande storlekar.
Skötsel och mat är också lite annorlunda, men inget svårt egentligen. Verkar det intressant med igelkott kan du gå in på www.igelkottar.se och läsa mera.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka