Onormalt svullen i ett bakben utan hältsymptom, långt!

Sv: Onormalt svullen i ett bakben utan hältsymptom, långt!

fast jag har en kompis där gaffelbandet blev skadat och den fick en inflammation i den senan och det gav svullnad men ingen hälta...
Men jag åker till veterinären imorgon. meddelar efter vad det var..

Nu har jag fått svar.

Hästen har dåliga fötter... och har fått belastningsskador på sina hovar (spricka).
hon har fel benställning.
Hon har kronisk lymfangit och att de kärlen inte har lätt att ta bort den vätskan som finns.
Så nu ska hon få en kur med butta, och sen därefter gå som vanligt. Ändra lite skoning

bra att de kunde se att det var fötterna direkt^^ sprickor brukar man ju inte ta så allvarligt på. lycka till med behandlingen!

Om det skulle vara av så skulle hästen nog vara rejält halt.
Hästen jag har sparkade på sig på gaffelbandet och fick en skada, inte ens svullet och hon blev halt.

Mitt fullblod fick griffelbenet avsparkat och hon var svullen, men till veterinärens stora förvåning inte det minsta halt:)

Min häst blir jättelätt svullen i benen såhär års när det är lera överallt. Han har vita ben och minsta lilla pyttesår kan ge lymfangit, lindrig men märkbar och utan feber eller hälta.

Jag har fått råd från veterinären att tvätta riktigt rent varje dag (använder oftast såpa och ibland utspädd jodopax som jag masserar in i hela benen), och om han är svullen lägger jag värmande våtomslag några nätter tills det ger med sig. Då är det först såptvätt, därefter jodopaxtvätt och sist ungefär en halv flaska alsolsprit per ben och på med fleecepaddar och lindor över natten.

Fungerar okej.

Kankske kan vara värt att testa i kombination med medicinkuren eller om det återkommer?

Hej..
Rekommenderar dig att röntga henne!!

ja va inne o dubbelkollade min häst i måndags för sn svullnad i ena bakbenet. den har hon haft sen en skada i somras, men har ridit o hållit igång henne hela tiden.. såg då på röntgen att hennes griffelben på v bak var helt av ! Men som sagt har hon inte visat den minsta lilla hälta alls!!
Så kolla upp med vet så slipper du tråkigheter senare =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka