Onormalt stor dvärghamster?

M

mariareinman

Jag har en dvärghamster som jag köpte när den var några veckor gammal och hade skilts från sin mamma. När jag köpte honom var han itne särskillt stor och tog nästan inte upp någon plats alls. Nu, 6 snart 7 månader senare, har han blivit för stor för 3 hjul till buren (skavde ryggen mot mitten som håller fasst hjulet i gallret), 1 hamster boll som var till för dvärghamstrar, 2 hus som han skavde ryggen på varje gång han skulle gå in eller ut och han fick knappt plats i husen, och även buren som är till för dvärghamstrar (med tanke på storleken på alla saker hade han ingen plats att röra sig på). Nu har jag köpt en bur som är till för guldhamstrar, vilket alla jag har frågat har sagt att jag absolut inte ska göra eftersom han då kan smita genom gallret, och han får knappt nosen genom gallret. Och gissa vad... Han växer fortfarande! Så här kmr min fråga: Hur stor blir en dvärghamster egentligen?! xD

Sv: Onormalt stor dvärghamster?

Du är säker på att det inte är ett marsvin? ;)

*duckar*

Haha, jodå helt säker. Personalen i djur affären sa att det var en dvärghamster och "Bollen" (som hamstern heter) stämmer in på beskrivningen som dvärghamster, förutom storleken då. :P

Hur stor är "Bollen"? Om dvärghamstrar säger Wikipedia at de kan bli runt 10 centimeter i kroppslängd och kan väga upp till 55 gram.

Senast ändrad av en moderator:

Han är ca. 13-14 cm nu. Vikten är jag inte så säker på.

Tjaaa... visst finns möjligheten att han bara är gigantisk för att vara dvärghamster... Annars kanske det helt enkelt är så att djuraffären inte riktigt hade 100% koll och gav dig en guldhamster?

Nope.. Ingen guldhamster. Fel färg och svans. Som sgat, passar perfekt in på beskrivningen för dvärghamster (man fick med ett papper med beskrivning av de olika sorterna) förutom på storleken. Så han är nog gigantisk då. Men har ändå aldrig varit med om att en dvärghamster har blivit så stor förr. xP

90180_1245877196.jpg
Nyaste bilden av hamstern som jag har. Här var han ca. 12 veckor gammal och var för tillfället utan hjul eftersom han hade växt ut den... För att sysselsätta sig gick han istället armgång i bur taket. Jag ska försöka knäppa en nyare bild på honom.

46818_1245877475.jpg
Hittade en lite äldre bild där man faktiskt ser hamster som en hamster. xP Men som sagt en äldre bild då han är lite mindre.

Defenetivt en dvärghamster. Cambell eller Rysk vintervit (eller hybrid mellan de)..

Om den inte har svans som är typ 3-4-5cm lång för då är det nog en kines x) (Fast det ser inte ut som en kines xD)

Inte helt säker på rasen.. Jag tror att dom sa sibirisk dvärghamster? Har inte sån super kolla på de olika sorterna. :angel: Men jag börjar fundera på om det kanske kan vara en korsning av dvärghamster och guldhamster?

Jag vet inget om hamstrar. Tänkte bara påpeka att han var väldigt söt, gillar färgen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka