Onormal saltkonsumtion?

S

Silly

Är det normalt att en 450 kg häst käkar en 2 kg saltsten (en liten alltså) på drygt tre veckor? Rids svettig kanske 2 dagar i veckan och brukar inte svettas under täcket eller så..

Sv: Onormal saltkonsumtion?

Är ingen saltexpert.. men det låter lite mycket... sen har jag hört att salt i större mängder inte är bra för hästar(liksom för oss människor), men det finns däremot elektrolyter man ger i vatten som fungerar som svettersättning. Det viktigaste är ju att din häst dricker ordentligt - både om den äter saltsten eller får elektrolyter..

Vi har en häst i stallet här som "äter saltsten" också.. där tror vi snarare det bero på brist an någon mineral... har bara inte listat ut vilken än :smirk: :D

Min häst skulle kunna äta så mkt om han hade "fri tillgång" han äter upp alla saltstenar som finns i stallet:love:

Men jag strör bara lite på maten istället för hel sten jag är rädd att han ska få för mkt.

Det skulle nog vara en bättre lösning för dig att lägga salt i fodret istället. Jag ger 1 msk om dagen i fodret. Det är tillräckligt vid normal ridning.

Jag hade en unghäst som käkade saltsten när han hade tråkigt, det slutade med att han fick röd urin... såg ut som han kissat blod i snön. Detta försvann efter borttagande av saltsten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix