Onödigt nojjig

Ottilia

Trådstartare
Min häst går på lösdrift med tre andra hästar, flocken har varit som den är sen i februari när min häst flyttade in, de går bra ihop och bråkar inte.

För några veckor sedan så gjorde stallägaren hagen lite mindre för det gick älgar över fältet så hästarna rymde, sen dess har de inte rymt eller något verkat konstigt...

Men, så i förr-förra veckan så hade en häst fått som en spark eller liknande, en tjock lårkaka på bringan, i förra veckan - tisdags hade min häst en likadan fast på halsen.. Och nu idag så hade en tredje häst en svullnad, stor som handflatan på ganaschen, ingen av hästarna ömmade särskilt men jag kan inte låta bli att undra om det är någon som gjort dem något när tre helt plötsligt har fått liknande svullnader lite här och var... Kan inte tänka mig att den mindre hagen triggar till mer bråk, för den är nog fortfarande1-2 hektar, eller vad tror ni? är jag paranoid i onödan så att de är de som börjat busa till det lite mer?

Sv: Onödigt nojjig

kanske? Har aldrig sett sådana på hästar förut... blir det handflats-stroa svullnader som är hårda?

Det här är ett långskott, eftersom svullnaderna sitter lite konstigt till, men ändå... ;)

Har ni nyligen avmaskat dem med ivermektin?

En av mina tidigare hästar fick någon vecka efter avmaskning svullnader som "öar" som bredde ut sig partivis över halsen, och det visade sig vara en reaktion på en större mängd av nackbandmaskens döda larver.

Eftersom parasiten främst sitter i nackbandets vävnader så borde dock svullnaderna synas på halsen, men jag vill ändå nämna det. För visst är det helt rimligt att hästarna lättare "ryker ihop" när hagen blir mindre, men i just er hage verkar de ju ha gott om plats ändå. :laugh:

Tycker också det låter som att dom blivit bitna/stuckna av något.

Låter som dom blivit bitna av någon insekt. Med älgar följer ju en hel del insekter.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 704
Senast: Badger
·
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 382
Senast: Sleepy
·
Hästvård Hej! Skulle behöva lite hjälp såhär under påsk. Min häst va hos veterinären förra veckan då hon hade en mindre svullnad i nedre delen av...
Svar
4
· Visningar
1 251
Senast: animalasia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka