Onda framknän

P

Pews_med_Sudden

Igår var equiterapeuten och tittade på min lilla Sud och konstaterade att han har ont i sina knän. Lite galligt och knaster när man känner. Hon ordinerade värmelera varannan till var tredjedag och värmeliniment dagarna emellan + massor med massage. Jag har försökt hela dagen att få tag i värmelera men jag hittar inget - vad tror ni kan man byta ut värmeleran mot Back-on-track-produkter?
Tacksam för alla funderingar och erfarenheter i ämnet!

Sv: Onda framknän

Hej!

Gallor i framknäna är faktiskt allvarligt. Det kan (men behöver inte) betyda att det är något mer fel där inne, speciellt om du säger att det är knaster. JAg skulle definitivt undersöka hästen på klinik. Lösa benbitar kan orsaka gallor i knäna, som i sin tur orsakar inflammationer, som i sin tur kan orsaka pålagringar. Back on Track är bättre än lera tycker jag. Mitt sto är lindat upp över knäna med tjocka paddar, men det finns knäskydd att köpa också.
Lycka till, och åk till kliniken.!

Klart du kan använda back on track, men jag reagerar lite som Helan, varför har den ont i knäna.

Ta reda på det istället för att jaga värmelera.

Hej!

Kanon att ET hittade något men jag skulle ta ut en veterinär (eller åka till klinik som någon skrev) istället som kan ta reda på orsaken....

M

Hej!

Kanon att ET hittade något men jag skulle ta ut en veterinär (eller åka till klinik som någon skrev) istället som kan ta reda på orsaken....

M

Tack snälla för alla bra svar!
ET sa att vi skulle prova detta i två veckor, då kommer hon tillbaka och kollar igen. Jag antar att eftersom han är vet.bes för 5 månader sedan och då var ua så tycker hon att vi ska prova detta först. Hon sa också att om det inte är bra när hon kommer igen så ska vi till klinik.

Detta är min första häst och jag kan inte såå mycket ... jag blir hemskt orolig nu när jag läser vad ni skriver. Det finns ju en klinik inte så långt ifrån oss ... kanske skulle ta och ringa dit och höra vad de säger??

Hej!

Är du osäker så åk in till kliniken, mycket kan ju hända på 5 månader..( Min har tex lyckats läka ut en ryggskada, men istället bli frambenshalt, ena året, ett annat år var hon frisk en hel månad från virusinfektion bara för att få knäledsinflammaion båda bak)..

Knaster och gallor är inte normalt och ET borde i tveksamt fall sagt åt dej att ta ut vet..

/ Lavinia

ps. värme är bra mot smärta, men risken är ju att du förvärrar det eventuella problemet om hästen plötsligt tycker den är "smärtfri".

Liknande trådar

P
Hästvård Har varit med min häst på en klinik, där det konstaterades hälta. Veterinärerna tyckte att hon var bra skodd, men de sa att hon var skev...
Svar
14
· Visningar
1 724
Senast: persika
·
Hästvård Svullnaden upptäckte jag i lördags, mitt på knäet som en päronform ungefär. Hästan är pigg och ohalt, skrittar trots svullnad tjugo...
2
Svar
25
· Visningar
4 407
J
Hästvård Ägarinnan vill skicka honom till equieterapeft, jag vill ta honom till veterinär. Min kompis som äger hästen jag sköter slutade jobbet...
2
Svar
24
· Visningar
3 694
Senast: joneya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka