Ond cirkel!

Cilla

Trådstartare
Usch, jag är så trött på Matildas sovvanor och nu får det försöka bli ändring på det. vaknar varje dag mellan 5 och 6, somnar igen runt 9-10 och sen igen på eftermiddan mellan 2-3. varje gång sover hon mellan 1-2 timmar.

hon är snart 11 månader och jag tycker väl att det är dags för henne att gå ner på en sovning per dag nu!

gör jag helt fel och kommer ja ändå få gå upp halv 6 varje dag? eller hennes pappa snarare, jag börjar jobba på tisdag. :D

lägger vi henne vid 9 på kvällen, så sover hn ändå bara till halv 6, men lägger vi henne tidigre sover hon klockrent 10 timmar och står sen och hoppar i sängen.....

och en sak till jag undrar över...
hur ska ja få henne att somna om själv i sängen på natten?
hon sover i eget rum och det funkar bra, men hon vaknar en gång varje natt, så jag får gå in till henne, ta, krama om, vyssja och sen lägga ner.
hon är alltid vaken när jag lägger ner henne och somna på två röda.

Sv: Ond cirkel!

Min vaknar mellan 4 och 6 på mornarna och hon är två och ett halvt :p
Min erfarenhet är att ju mer man pillar med sömnen ju sämre blir det. Ja, om man inte har sömnsvårigheter på riktigt då, det är skillnad. Men normala grejer, som att de vaknar tidigt, då tycker jag oftast det blir värre om man börjar försöka styra om. Min har haft olika perioder i olika åldrar... nu vill hon vakna tidigt, då anpassar jag mig och går och lägger mig tidigt också. När jag försökte lägga henne senare vaknade hon ändå lika tidigt, och efter 2 veckor såg det fortfarande ut så, enda skillnaden var att hon var jättetrött på dagen... så då återgick jag till att följa hennes rytm. Och nu har jag vant mig :).

Lycka till-kanske vänder hon det av sig själv!

Jag får hålla med mitten faktiskt, det är jättesvårt att flytta en dagsvila till natten innan de är mogna. Du kan ju alltid prova, för att backa ett steg om det inte funkar. Angående att somna om själv skulle Jag säga betigning. Gör som du gör och lägg till något du säger, typ "lägg dig ner och sov" eller nåt. Sen kan du ta bort det fysiska och till slut somnar hon om själv. Inte för att det funkar på mina barn men ändå...

Somna om själv har jag inga tips på, på storebror beror det på hur vaken han hinner bli men han vill fortfarande bli omklappad när han vaknar på natten (är 3,5 år).

Jag måste nog hålla med om att det är svårt att mecka när de inte är mogna/klarar det. Och sova en gång om dagen när man är 11 månader kan vara tidigt för vissa (storebror här tex). Fortfarande när han började dagis så ville han sova 2 ggr, fast på morgon och lunch.

Jag frågade precis mina vänner med 3åriga barn vad de har för tips om hans sömn och jag vill dela med mig av deras svar.

Han vaknar gärna innan 6, och det oavsett vilken tid han somnar. Och deras svar var-han är nog helt enkelt morgonpigg, gilla läget:grin:. Och jag får hålla med. Och kanske Matilda också är morgonpigg. Storebror kan lägga sig 23 och iallafall vakna 545.... Så mitt tips till dig är att anpassa dig efter henne. Hon sover ju bra på natten vilket jag tycker är det viktiga. MÅNGA små barn vaknar TIDIGT för det är det normala för många. Sen vill man själv helst att alla ska vara som de som sover till 10, men jag tror inte de är i majoritet!

Lycka till!

Jag håller med ovanstående, att mecka med sömnen gör det ofta värre, i allafall för oss.

Sedan det härmed att somna om själv. Hon är ju liten skrutta fortfarande och sover redan i eget rum, jag tror hon kanske behöver känna din närhet de ggr hon vaknar på natten, veta att du finns där. Du får kanske acceptera att behöva gå upp på nätterna faktiskt.

Jag förstår att det är drygt att kliva upp så tidigt, men du vet att jag skulle kunna göra vad som helst för att Herman skulle sova så bra. Här har vi tänder på g, samt snor och feber som kommer och går = Jag nattade om honom 21, 22, 22.30, 24, 00.15, 00.30, 1,00, 1.15, 1.30, 1.45, 2.15, 3, 3.45, 4.15, 5.00, 5.15, 6 och 7. Sen var vi ur sängen 7.30 :D

Och ja, han grät varje gång han vaknade och jag lurade väl i honom runt en halv liter välling + annan vätska under natten.

Det är bara lite perspektiv, inte sagt att det inte är superdrygt att kliva upp klockan 5 för det. Häromdagen sov han hela 2x20 minuter på dagen också :angel:

man va dåligt ni har svarat!
det var ju inte alls dom svaren jag ville ha! :D;)

nu sver hon iallafall för första gången idag, hoppas hon kan sova några timmar åtminstånde, så finns det ju en möjlighet att hålla henne vaken till kvällen.

hon har inte vaknat såhär tidigt så lättelänge, det är väl därför det känns så surt! hon sov till 7-730 fram tills för några månader sen, sen dess har det bara blivit tidigare och tidigare.

jaja, bara att ge det försök, så slipper man iallafall att undra om det skulle funka eller ej.

Jag tror också det är svårt att ta bort en dagsvila. Däremot har jag hört att det tar ca 14 dagar att förskjuta dygnsrytmen, d.v.s. lägga dem senare och att de faktiskt vaknar senare.
Vidar sov för första gången över en nattamning i natt! Brösten värkte när jag vaknade men jag känner mig härligt utvilad!

*kl*

Jag tycker det verkar tidigt att bara sova en gång om dagen vid 11månader.
Sebastian var enbra bit över året innan han började sova en gång bara. Och senblev han sjuk efter drygt en vecka eller så och då gick han tillbakatill att sova två gånger i nästanenmånad till. Han är 18 månader nuoch har kanske sovit en gång om dagen sen han var 14-15 månader...

Jag tror det märks när de är mogna att gå ner i dagssömn.

Precis somnågon ovanskrivit så har jag oxå hört att det tar två veckor att ändra ett sömnmönster så det är bara attbita ihop omman bestämt sig för att försöka.

Det har jag också hört ( det där med två veckor ), men efter att ha försökt utan märkbart resultat i 16 dagar gav vi upp och lät E styra sömnen själv ( i den mån det går ). Hon vaknade supertidigt några veckor till och sedan blev det bättre.

Jag har märkt på E att hon reglerar sin sömn bäst själv, med det inte sagt att alla barn fungerar så.

Nu vaknar hon mellan 7 och 8 på morgonen och då lägger hon sig runt 19-19.30

Klockan 6 är väl en rätt normal tid att vakna på? Tycker jag som är morgonmänniska. Och förmodligen har en morgonmänniska till son.:D

Det här var väl ett svar som du inte heller ville ha.:p

då kan du flytta hit och bli min barnflicka, vi var uppe 5 i morse.
Matilda superpigg och jag komatrött. :crazy:

BTW, det GICK att hålla henne vaken igår, men det var knappast värt det! trött, superkort tålamod och ville bara bli bärd, från halv 5 till 7. åt jättedåligt till kvällsmat och höll på att somna i badet.

MEN!!!!! hon sov hela natten! vad det var som gjorde skillnad vet ja inte, vi satte in en nattlampa till henne igår, så det inte är lika kolsvart på natten... eller åxå var hon bara helt slut. :D

så tillbaka till 2 gånger idag, hon var helt klart inte red för en gång än!

Näj, fem är okristligt, sex är ok.

Min sambo som är morgondöd har visst infört morgonsömn efter vällingen klockan sex. Vickis somnar om igen. Det gjorde han aldrig när jag var mammaledig, kan bero på att jag inte kunde somna om.

Du kan få låna min man istället.

Jag tror du begär lite för mycket. De flesta barn jag känner sover två gånger om dagen när de är så pass små. Att de vaknar på natten och behöver nattas om och gosa lite är nog heller inte ovanligt. Visst, det finns ju diverse metoder att ta till om man absolut inte orkar gå upp den där stunden (femmituntersmetoden, SHN mm, mm mer eller mindre trevliga metroder), men annars tycker nog jag att man får köpa läget och konstatera att det är som det är med bebisar/ små barn och att det kommer att ändra sig när de blir större. Jag tycker inte ditt barns sovvanor låter "konstiga" alls.

Köp läget är alltså mitt tips :)! Lycka till!

Moa fyller ett år om ett par veckor, och jag skulle döda för att få henne att sova som Matilda gör:D

Hon har själv trappat ner till en sovning dagtid, visst nån gång i veckan vill hon sova två gånger. Sover 1 timma.

Hon somnar runt 21.30 - 22.00 på kvällarna, och vill kliva upp runt 08.30. Däremellan vaknar hon minst 4 gånger.

kl

Sam ändrade själv när han var 9 månader, då ville han bara sova en gång. Och somnade vid 21:30 på kvällen och sov till 07, ammade 14 ggr per natt, ibland bara 2. Isaac är 9 månader och sover en eller två gånger per dag, ofta försöker jag pusha förmiddagssömnen lite så den hamnar vid 11:30, då sover han i typ två timmar och klarar resten av dagen. Men sen han kom ut har han alltid velat gå och lägga sig vid 19-20, helt olika från Sam alltså. Så han sover från 19-07 ungefär, och ammar varannan eller var tredje timme.

I morse kom Sam in halv fem, var jättepigg. Ville ha välling. Man är inte så motståndskraftig just då, så sambon gick ner och gjorde välling, jag ammade Isaac. Sen drack han upp välling och ville komma och kittlas och sjunga en kulen natt. Ingen jättehöjdare. Han var vaken i nästan en timme. Sen fick jag sova en timme till och halv sju vaknade Isaac. Nu sover de båda sen 20.

Jag läser ditt inlägg om och om igen, men jag får hålla med ako för jag ser inte problemet ;-)

Om E skulle vakna bara en gång per natt skulle jag tycka att livet är underbart, E vaknar mellan 3-7 ggr ( det börjar dock bli bättre och färre uppvak ).

Om E vaknar innan 6 ( vilket inte händer för ofta ) så får hon vänta i sin säng, kolla lite på In the nightgarden och pilla lite med böcker tills vi kliver upp vid 6.

M har vaknat runt halv 8 förr, men det blir tidigare och tidigre och sista dagarna/veckan är hon uppe vid 5.

Jag förstår att ni inte tycker att hon sover konstigt, men för oss är det jättejobbigt, eftersom vi inte är vana det.

Jag skulle tycka det var jättejobbigt om Emilia vaknade sa tidigt (hon vaknar mellan 9-10), men jag antar att man vänjer sig. När jag jobbade började jag kl 6 och behövde ga upp kl 5, jättejobbigt ibörjan men efter ngr veckor gick det ok.

Emilia sov ocksa tva ganger/dag i Matildas alder, hon var nog en bit över 1 ar innan hon övergick till att sova en gang.

Jag tror som dom andra att man far bita ihop och acceptera läget, vi har försökt att fa Emilia att somna tidigare pa kvällarna med resultat att hon bara är sur och gnällig.
Uppvak pa nätterna är nog ocksa bara att acceptera, Emilia har varit olika i olika perioder. Ibland vaknar hon bara en gang, ibland MANGA. När hon har strulnätter far hon sova i var säng, det är minst jobbigt för oss sa och jag tror att hon behöver närheten dom nätterna.

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar