Omväxlande träning/Delad tråd från "Äntligen sitsmedveten tränare!"

O

OlleAtlas

Sv: Äntligen sitsmedveten tränare!

crixi skrev:
Det är så härligt att höra att ni har roligt båda två. :D
Tror att vi lite var till mans glömmer bort det ibland :idea:

Mari

Tack, ibland får jag samvetskval att jag är tråkig för pålle, men för det mesta har vi ganska så kul. Och är vi inte på humör att träna så går vi ut och går, sparkar boll, jagar grejer eller bara borstar.

Att ha roligt är viktigt tycker jag.

OA

Tänker ibland oxå att jag tråkar ut pållarna och då får jag så dåligt samvete att jag bara måste ut och flårida som en galning . Det är bra för innan hade man inte direkt nån anledning att göra så men nu så heter det omväxling :-), och pållarna älskar det!!!!

Djurjouren skrev:
Tänker ibland oxå att jag tråkar ut pållarna och då får jag så dåligt samvete att jag bara måste ut och flårida som en galning . Det är bra för innan hade man inte direkt nån anledning att göra så men nu så heter det omväxling :-), och pållarna älskar det!!!!

Javisst, omväxling är bra, har jag hört :D. De andra i stallet tycker att jag är lite knäpp som tror att jag tråkar ut pålle. Alltså, han är ute i skogen några gånger i veckan, vi tränar i paddock uppsuttet kanske två, han vilar en dag och så gör vi något annat där emellan. Rider jag i paddocken två dagar i rad så får jag kval, troligen korkat. Han har aldrig någon sin visat att han inte vill till paddocken, skulle tro att även han tycker att det är ganska så kul.

Töntig OlleAtlas

Herregud, hästar dör inte av att jobbas två dagar i veckan. Tror ni att elithästarna lär sig piaff av flera års lufsande i skogen (för majoriteten av ridpassen blir ju lufsande om jag räknat rätt)? :eek:

Med detta menar jag att ni inte ska ha dåligt samvete för att ni jobbar hästarna, om man vill göra "roliga" rörelser, måste man träna styrka år ut och år in. (Och givetvis ska man flårida i skogen också för att ha kul.)

Herregud, en muskel behöver 48 timmar på sig att återhämta sig.

Är många Dessyrhästar övertränade, eller är de övertränade :angel:
Flårida är ju väldigt bra för hållbarheten,,, herregud asså.....

men ba' herregud

gujje skrev:
Herregud, hästar dör inte av att jobbas två dagar i veckan. Tror ni att elithästarna lär sig piaff av flera års lufsande i skogen (för majoriteten av ridpassen blir ju lufsande om jag räknat rätt)? :eek:

Med detta menar jag att ni inte ska ha dåligt samvete för att ni jobbar hästarna, om man vill göra "roliga" rörelser, måste man träna styrka år ut och år in. (Och givetvis ska man flårida i skogen också för att ha kul.)

Nja, jag menar inte så, att han går för mycket, utan jag tror att han behöver omväxling. Dvs uteritt ena dagen, paddock andra, arbete vid handen den tredje, klickerträning den fjärde, klättertur den femte, longering den sjätte och så en vilodag. Får kval om vi är i paddocken två dagar i rad i stället för att hitta på något annat.

OA

Kanske förekommer det många övertränade dressyrhästar, jag rör mig inte i toppskiktet, så jag vet inte. Men man tränar ju sin häst för att orka mer och mer och mer och mer. Om man efter 4 års träning fortfarande inte tror att hästen orkar mer än 2 dagars träning på bana, kanske man ska fundera över träningen? Förbättrar den hästen? Lär jag komma till piaffen innan himmlen trillar ner? (Nu vet jag att mågna som går barockkurser börjar på piaffen mycket tidigare, men kvaliteten är det väl lite sämre med).

gujje skrev:
Lär jag komma till piaffen innan himmlen trillar ner? (Nu vet jag att mågna som går barockkurser börjar på piaffen mycket tidigare, men kvaliteten är det väl lite sämre med).

Ville bara försöka förklara att inom barock är TANKEN att man inte ska träna piaff innan hästen är redo för det. Men tramp i sej börjar man med rätt tidigt i utbildningen för att stärka hästen och jag skulle vilja påstå att man generellt sett är väldigt kräsen med kvalitén.
"Bara" för att man går kortare väg innan piaffen betyder inte det nödvändigtvis att man fuskar, snarare i det här fallet att man prioriterar det som krävs för piaffen.

*hoppar in*
Detta var intressant, hur menar du då?
Vad är det som byggs inför piaffen genom att "ni" (observera fnuttarna, vet att du inte representerar alla barockryttare) börjar trampa så tidigt?

Jag måste faktiskt fråga vad som menas med "trampa tidigt". Har varit på ganska så många AR-kurser och ännu inte upplevt en enda där någon trampat. Trots att vi ridit tillsammans ungefär två år.

Jag vet att piaff kommer före galopp enligt AR-trappan men på de flesta kurser jag ridit har en del galopperat, en del tränat fattningar och ingen tränat halva steg. Antingen har jag bara träffat på ovanligt "sega" elever eller också är det väldigt intruktörsberoende hur snabbt det går.

OA

Förlåt, jag förväxlar dig med någon annan! (Kanske är det Totola?)

Carmenzita skrev:
Förlåt, jag förväxlar dig med någon annan! (Kanske är det Totola?)

Näe, jag menade inte frågan till dig direkt, utan allmänt. Läser ofta om att AR-elever får trampa tidigt, och jag förstår inte riktigt vad tidigt är. Speciellt som de enstaka fall jag sätt där elever och hästar får börja trampa har varit efter ett långt tag, typ två-tre år.

OA

Två, tre år är en ganska kort tid inom min typ av dressyr, efter två-tre år brukar hästen gå motsvarande LA-och enstaka medelsvåra rörelser.

Då förstår jag. Tack!

Många av dem jag ridit med har ridit två-tre år utan att någonsin trampa, eller snarare börja arbeta med halva steg, men i något enstaka fall har det nog hänt.

OA

Jag tror nog att det kan vara väldigt olika mellan olika tränare hur tidigt de tycker att hästarna skall börja trampa. Sedan är det ju säkert individuellt hur lätt hästen har naturligt för den rörelsen och hur mycket förkunskaper ekipaget har. Det som skiljer mellan de två stilarna är ju just detta att i eran utbildningsskala kommer ju piaff före galopp medans i våran utbidningsskala är ju piaff och passage det absolut sista momentet, själva slutmålet. Men även inom "vanlig" dressyr trampar man hästarna tidigare nu än för tio år sedan, även om man ofta då gör det från marken eller med en lägre grad av samling.

Visst är det så att den moderna dressyren börjat med tramp tidigare nu för tiden, men inte så mycket tidigare. En bra ryttare kan tidigt börja trampa sin häst utan att förlora famåtbjudningen. Viktigt är att hästen bjuder framåt och inte börjar putta uppåt, dvs inte får frihet i tygeln att röra sig framåt. Tramp kommer samtidigt som galopparbete för mig, dvs inte galoppfattning utan samling och skolor i galopp. Tramp är bra för att utveckla hästens moment av vilande i steget, dvs bärkraft eller vinkling av bakbenens leder, skankböjning/ böjgång. Det är svårt att komma dit men med en bra tränare är inte det målet så svårt att nå. :idea:

Liknande trådar

Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama