Omvandla råprotein till smältbart protein?

F

Fanatic

Jag har fått analysen på hösilaget nu, men där står bara råprotein (158 g/kg TS) och effektivt råprotein (126 g/kg TS)! Hur räknar jag ut smältbart råprotein från detta? :confused:
 
Du måste veta vad Torrsubstansen är (TS)
Ex// På mitt hö var det 84 % ts...
 
TS behövs inte för att räkna ut smrp / kg TS - bara för att räkna ut det per kg foder....

Tyvärr vet jag inte hur man räknar om så där - för mig har det stått t.ex. 6% råprotein. Men om jag får GISSA lite så kanske det kan vara så att 158 g /kg TS motsvarar 15,8% råprotein??? Isåfall skulle det smältbara råproteinet per kg TS vara kring 111g smrp/kg TS vilket skulle innbära att om det var hö skulle det vara 93 g smrp/kg foder eller om det var hösilage med TS 60% skulle smrp vara kring 67 g /kg foder.

Tro inte på mina siffror!! T.ex. Gammeln är bland dom som säkert kan ge dom rätta siffrorna.

Var har du analyserat för att få sådana svar? Kan du inte ringa analysföretaget o fråga vad det motsvarar i smrp?
 
Jag fick analysen av bonden som producerat hösilaget. Det var analyserat hos analycen. Jag har skickat ett mail och frågat och de sa att smb rp var 117 g/kg TS, och ett TS på 57% gav 67 g/kg foder.
 
WOW vilket foder du köpt!!!! *Avundsjuk*

Tack för att du skrev in dom rätta värdena!! Var kul att se "facit" :D
 
Ja, det har bra värde. Alldeles för bra för mig, tyvärr! Jag har mina hästar på fri tillgång och då pillar de i sig ca 15 kg vardera, och då får de i sig för mycket protein. Energin var 5,5 MJ/kg foder, och då blir kvoten 12! Oj, oj har du (någon) något förslag på hur man ska göra? Övriga värden (g/kg foder):
Ca 1,77
P 1,14
Mg 0,57

Jag har ett förslag:
15 kg hösilage
2 hg betfor
2 hg vetekli
70 g KRAFFT Miner vit

Verkar detta OK?
 
Det ser väl jättebra ut! Möjligen är ca/mg-kvoten något för låg, men det har nyligen skrivits här om att den visst inte är så viktig. Vill du ändå vara på den säkra sidan så lägger du till 0,25-0,5 mått foderkrita.

Möjligen ska du också kontrollera den hygieniska kvaliteten, det kan visst vara kritiskt med så torrt hösilage.
 
Om vårt foder hade varit så där bra och till de hästar vi just nu har så hade jag nog personligen för våra förutsättningar räknat på lite och "bytt ut" någon del av hösilaget mot bra halm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
538
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 555
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp