Omvandla Bild!?

M

Mulen

Har en bild som nu är .bmp, vill att den ska vara .gif eller .jpeg.

What to do?
 
Sv: Omvandla Bild!?

Har du något bildbehandlingsprogram?
I sådant fall är det bara att öppna bilden i programmet, gå in på arkiv - spara som... och spara om bilden som en .gif (passar bra för tecknade bilder) eller .jpg/.jpeg (passar bra för foton).
Har du inget speciellt bildbehandlingsprogram ska det gå att spara om bildfiler i Paint (som följer med Windows; hittas under Tillbehör i startmenyn). Dock tror jag att bilder kan få en ganska dålig kvalitet om man arbetar med dem i Paint.
 
Sv: Omvandla Bild!?

Jag har testat att göra om den i paint men den ligger fortfarande som bmp.. skumt.. ska testa igen imorgon! Tack för hjälpen :)
 
Sv: Omvandla Bild!?

Paint är hopplöst, testa något mer avancerat program, tror till och med Micro$oft Photo Editor duger ;P
 
Sv: Omvandla Bild!?

fredde skrev:
Paint är hopplöst, testa något mer avancerat program, tror till och med Micro$oft Photo Editor duger ;P

Absolut inte. Finns ju betydligt bättre program men Paint är absolut inte menningslöst. Gjorde nedanstående som exempel på hur mycket paint komprimerar.

test.bmp

Orginal kladdandet i BMP (okomprimerad) 15,9kB

test.jpg

Komprimerad i JPG, kvalite bortfall, mindre snygg men endast 2,81kB

test.gif

Komprimerad i GIF (med BMP bilden som orginal). Endast 1,38kB.
Ser inte ut att va några direkt kvalitets brister, men detta beror säkert på att de färger jag använt i bilden finns bland de 256 färger som stöds av GIF.

PS.. Jag, jag är utråkad, mår nog inte bra av att va ledig ;).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Omvandla Bild!?

Men du har ju inte använt särskilt många färger ;)
Fast det kanske inte personen i fråga har heller :P
 
Sv: Omvandla Bild!?

Nu kladdade jag ju bara 10sek men Paint gör faktiskt endå ett rätt bra jobb... Det enda är väll att kvalitén blir lite väll lidande ibland.
 
Sv: Omvandla Bild!?

Jo, men har man t.ex. ett foto så blir det ju inte särskilt bra om du ska göra om det till gif i paint :p
 
Sv: Omvandla Bild!?

Tss!
jag anväder mig av Paint dom gånger jag inte orkar sitta och vänta på att PS ska starta upp. (ja, det tar ju ett par sekunder extra :angel: :o )
Och även om det blir en liten skillnad i kvaliten är den inte så påtaglig att man stör sig av den ;)
 
Sv: Omvandla Bild!?

Beror ju på vad man ska göra...
Själv använder jag oftast Fireworks MX, både till vanliga foton, och när jag gör grafik för webben...
 
Sv: Omvandla Bild!?

Kunde inte sagt det bättre själv. Har helt och hållet at göra med vad man ska göra :p.

Så det finns faktiskt många gånger gamla hederliga Paintbrush duger alldelles utmärkt. Dessutom är det retro. Minns gamla tiderna man satt och lekte som lite i PB. PB är något alla ungar borde få testa ;)
 
Sv: Omvandla Bild!?

Fast att det någonsin skulle vara bättre än t.ex. Photoshop eller Fireworks kan jag inte hålla med om, dock så kan det duga för det man ska göra...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
949
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
286
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
482
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: Sarah415
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp