omvandla analys från silage till hö??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare maisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 869
M

maisan

Ja går det att omvandla analysvärden från silage till hö? alltså höet o silaget är ju gjort från samma marker? eller är det skilld analys som gäller? För det verkar som att våran markägare bara gjort en analys på silaget. Och min häst äter bara hö...

Sv: omvandla analys från silage till hö??

Man måste göra olika analyser. Inte bara för att det är hö och ensilge utan även för att det skiljer från fält till fält. Är det stora fält kan det skilja i värde från den ena ändan till den andra av fältet.

ok...tack för svaret!

Men man får ju värdena i kg ts också, då är det ju bara att räkna med att hö håller 84%.

Ja men det är så mycket som spelar in i värdet på fodret. Saker som:
- tidpunkt på dygnet när det är slaget.
- väder.
- var på fältet om det är ett större fält eller om det är flera olika fält.
- bearbetningen av det. D v s att det vänds och pressas.
- tokrningen av höet, ett hö har ju legat längre än ensilaget innan pressning.
o s v

Därför så gäller inte analysen för ensilaget för höet och inte heller från olika fält på samma gård.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 893
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 818
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka