Omusklad med hög manke

Xerxes

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra; har köpt häst med hög manke, omusklad rygg och behöver extra vid då han är bred (men inte tjock). Har provat flera modeller, western, bomlös och dressyr och inget funkar. Dressyr dock bäst, Albions äldre modell. Har inte tänkt lägga en massa pengar på en sadel som han sedan "musklar ur" sig, jag behöver ett bra alternativ på vägen dit;). Men måste ju ha en sadel så han kan ridas och sätta sina muskler! Bomlös tyckte jag var hemsk, vinglig och utan stöd eller möjlighet att komma åt honom med skänkeln så det är inget alternativ..

Så frågan är; hur hade ni gjort i min situation? Jag vill ju komma igång och rida:(

Sv: Omusklad med hög manke

Vad är det som gör att det inte har fungerat med de sadlar du prövat? Tar de i manken?

Om det har varit det som varit problemet så kan du söka här på Utrustning på inlägg som jag gjort ang luftpad. Det var lösningen för mig när jag var i samma sits som du. Köpte en bred sadel som jag visste skulle ligga bra när han musklat på sig, ffa kring manken och kunde med hjälp av paden fylla ut framtill så att manken gick fri. Har fungerat kanon!

Luftpad låter intressant! Ska absolut kolla ditt inlägg:)

Det som inte funkat har mest varit att funkar vidden sån hänger sadeln i luften över manken så att säga (pad där?) och åker då runt lätt som en plätt.. Det är ju där musklerna saknas, och det blir inget "fäste"...
Är nyfiken på sadlar med utbytbara järn, är det ett bra alternativ?

Sadel med utbytbara koppjärn kan ju vara ett bra alternativ förutsatt att sadeln passar i nuläget samt även passar om man byter koppjärn när hästen vuxit ur det smalare koppjärnet.
Att säga att bomlösa är hemska förstår jag inte. Bara för att man har provat en sämre bomlös så är inte alla dåliga. Min sensation är otroligt skön att rida i, Smal midja och lika stabil som en bomsadel.
En bomsadel skall passa utan pad, är den för vid så blir det tryck och kan ge lika stora skador som en för smal sadel.

Du har rätt; kan ju inte dömma ut alla för att jag har provat en enda:o
Vet att fler och fler rider i dem och är nöjda!
Håller med att sadeln ska passa utan pad, men det är ju en hjälp på vägen tills den passar. Känns som det bästa alternativet just nu. Sen är ju inte tanken att jag ska fortsätta med pad i all evighet!

Jag skulle satsa på en med utbytbart koppjärn och inte hålla på med paddar här och där. De hämmar mer än de hjälper.

Till mina hästar med höga och långa mankar har jag använt sadlar med cutback OCH omvärmningsbara bommar som Passier PS Baum och Kieffer Martzog AT.

Jag har då fått hem en ryggspindel som jag har vikt och format efter hästens rygg och manke och sen har jag skickat sadel och ryggspindel till sadelmakaren och ca 5 dagar senare har jag fått hem en sadel som sitter som gjuten på ryggen.

Kieffersadeln kostade ca 1/3 av vad det kostade att fixa till Passieren, så det blev inte speciellt dyrt eller krångligt att ha en sadel som satt perfekt.

Om ryggen är rak och du vill ha en sadel i billig prisklass skulle jag ha provat Horse Saver eller Wintecs väldigt gamla syntetmodeller (tygaktiga), vet iofs inte om de senare finns i vid modell.
HS-sadeln funkade bra på ett varmblod jag hade med riktig älg-manke som ändå var lite vid, med rak rygg.
Är den svängd vet jag tyvärr inte, men misstänker att det finns en del alternativ. Bara för att jag själv alltid har letat raka inbillar jag mig att det är lättare att få tag på svängda! :rofl:
Griffin-sadlarna som är reglerbara kanske vore något isåfall. Dom är ju åtminstone relativt billiga att prova, särskilt om man får tag på en begagnad, så man inte behöver förlora så mycket pengar om hästen musklar ur. Är ju tyvärr rätt stor risk att den gör det om den är omusklad nu.

Wintec Sport finns i både vid och xvid, men det är ytterst sällan dom är till salu för ägarna håller superhårt i dom.....

30797164.jpg

30797147.jpg

Denna har använts på våran Lipizzanare som hade både hög, lång och vid manke.....

1462079.jpg

Vars rygg blev mycket rakare vid arbete

Senast ändrad:

På min syrras häst så var den enda sadeln som passade Frank Baines, tipsar om denna!!
Supersköna och passar höga mankar osv.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka